Vierailija

pohdin että näkyykö vsi tuleeko se täysin yllätyksenä vauvan synnyttyä? Näin tänään neljän päivän ikäisen vauvan jolla oli se.

• ylös 2
  • alas 1

Kommentit (19)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

En ole aivan varma, mutta eräs nainen piti kovaa melua että hän abortoi jos mitään poikkeavaa löytyy ja oli todella vastaan aivan kaikkea erilaisuutta. Luulen ettei hänen kohdallaan näkynyt kun lapsi kerran syntyi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eikös huulihalkion voi korjata aika hyväksi kuitenkin?

Kyllä

• ylös 12
  • alas 0
Vierailija

Voi kuule. Huulihalkiot ovat leikkauksellisesti pikku juttu. Saadaan helposti korjattua.

• ylös 16
  • alas 3
Vierailija

Ainakin meille sanottiin rakenneultrassa, ettei näyttäisi olevan suu- tai kitalakihalkiota. Tuli mulle ihan yllärinä, että sen voi nähdä.

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

10 jatkaa, että vaikka semmoinen siellä olisikin niin se on ihan pikku juttu. Kannattaa olla tyytyväinen että lapsi on muuten terve.

Vierailija

Jos halkio on ulkopuolella, se näkyy. Suulaessa oleva ei näy. Ei ole mikään pikkujuttu. Korjaaminen vaatii monta leikkausta ja vuosien hoidot. Hampaita täytyy lisäksi oikoa ja vaikka mitä. Ei kuitenkaan mikään aihe aborttiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos halkio on ulkopuolella, se näkyy. Suulaessa oleva ei näy. Ei ole mikään pikkujuttu. Korjaaminen vaatii monta leikkausta ja vuosien hoidot. Hampaita täytyy lisäksi oikoa ja vaikka mitä. Ei kuitenkaan mikään aihe aborttiin.

Jos mun monisairaalla lapsella (jolla mm kalloepämuodostuma + n. 10 muuta sairautta) olisi vain kitalakihalkio, hyppisin onnesta.

Leikkaushoidot on todella pitkälle kehittyneet nykyään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Jos mun monisairaalla lapsella (jolla mm kalloepämuodostuma + n. 10 muuta sairautta) olisi vain kitalakihalkio, hyppisin onnesta.

Tietenkin on aina olemassa vaikeampia juttuja. Mutta suulakihalkio ei ole mikään pikkujuttu. Vaikka halkio olisi vain pieni ja näkymättömissä, se vaatii monta leikkausta ja koko lapsuusajan jatkuvat seurannat esim. hampaiden suhteen. Onneksi tosiaan asia osataan hoitaa eikä ulkonäössäkään erota juuri mitään kun kaikki on hoidettu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tietenkin on aina olemassa vaikeampia juttuja. Mutta suulakihalkio ei ole mikään pikkujuttu. Vaikka halkio olisi vain pieni ja näkymättömissä, se vaatii monta leikkausta ja koko lapsuusajan jatkuvat seurannat esim. hampaiden suhteen. Onneksi tosiaan asia osataan hoitaa eikä ulkonäössäkään erota juuri mitään kun kaikki on hoidettu.

Toki tiedän että vaatii leikkauksia yms. Mutta silti. Siihen ei voi kuolla ja tulokset on hyviä.

Minusta ei kannattaisi ajatella että syntyvä vauva on tottakai terve kun ei se aina menee niin. Silloin ei putoa niin korkealta.

Vierailija

Ei se halki  ole mikään iso juttu. Vauva-ajan jälkeen lähes aina vain kosmeettinen haitta.

Mulla oli huuli-ienhalkio syntyessä, ommeltiin kiinni puoli vuotiaana. 10 vuotiaana toinen leikkaus,  jossa siirrettiin ikenen sisään halkiokohtaan luuta, jotta siihen myöhemmin ois saatu tekohammas implantilla. Mulla sitä ei tosin tarvittukaan kun viereisen hampaan rautahammas asettu halkion koloon teininä - implantti aseennetaankin rautahammasta valle jääneen maitohampaan kohtana sitten kun se tippuu. Vielä e ole merkkejä tippumisesta  :D

Nii nojoo, kyllä mä kävin oikomishoidoissa useita vuosia peruskoulussa eturistipurennan takia. Mut oiotaan niitä hampaita ilman halkiotakin...

Näin pieni juttu ainakin täällä. Toki joillain on pahempaa luokkaa nuo jos on mukana suulakihalkiot jne, mutta itseä silti ahdistaa ajatus että jotkut näin pikkuviasta menee ja abortoi lapsen. 
Onneksi omia vanhempia asia ei kuulemma haitannut vaikka yllätyksenä silloin 24 vuotta sitten tuli kun synnyin, ovat aina suhtautuneet asiaan hyvin. 

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.