Mikä avuksi hullun naapurin kanssa?

Vierailija

Olen asunut nykyisessä asunnossani, Helsingin vuokrakämpässä, muutaman vuoden ja viihtynyt hyvin. Talo on hiljainen ja naapurit mukavan oloisia - yhtä lukuun ottamatta. Seinänaapurinani on ilmeisesti mielenterveysongelmista kärsivä 50-60-vuotias nainen, joka pitää välillä aivan tajutonta meteliä. Kesäisin hän huutaa, siis todella HUUTAA, parvekkeeltaan kaikki omat asiansa, kiroilee ja haukkuu naapurit. Lisäksi hän huutaa rasistisia ja muuten törkeitä asioita pihalla leikkiville lapsille. Välillä hän huutaa ihan vain suoraa huutoa vailla sanoja. Ikkunoiden ja parvekkeen oven kiinni pitäminen ei auta vaimentamaan melua, kun parvekkeet ovat ihan vierekkäin. Pari kertaa hän on parvekkeen sijasta käynyt karjumassa asiansa rappukäytävässä. Nyt talvella hän kiljuu pääasiallisesti asunnossaan, mutta huuto tulee seinistä läpi. Tätä tapahtuu ihan kaikkina vuorokauden aikoina. Viimeksi heräsin hänen kiljumiseensa viime yönä kolmen maissa.
Ikävää tässä on vielä se, että naapuri ilmeisesti kuvittelee meidän naapurien tekevän hänelle kiusaa, vakoilevan ja häiriköivän häntä. Hän selvästi kuulee ääniä ja välillä "keskustelee" (eli huutaa) näiden äänien kanssa. "Kiusaajina" ovat ainakin isännöitsijä, isännöitsijän sihteeri, yläkerran naapuri, alakerran naapuri, ja viime aikoina minä. Syystä tai toisesta hän on nyt suivaantunut minuun, ja huutaa minun nimeäni (sukunimeä joka lukee ovessa, en ole koskaan itseäni etunimellä esitellytkään) parvekkeelta ja asunnossaan. Sitä ennen hän huuteli toisen naapurin nimeä, sitä ennen taas kolmannen naapurin, joten ilmeisesti hänellä on aina vuorollaan mielessään joku naapuri, joka häntä "vakoilee". Kerran tämä naapuri tuli soittamaan ovikelloani yhdentoista aikaan illalla, yritti tunkea sisään asuntoon ja kyseli onko minulla hänen lääkkeensä. Totesin vain että nyt on väärä asunto ja iskin oven kiinni. Tämän jälkeen ovikello on soinut pari kertaa myöhään illalla, mutta en ole enää ovea avannut.
Olen kerran soittanut poliisin paikalle aamuyöstä, kun en pystynyt nukkumaan enkä uskaltanut tuollaisen raivoavan ihmisen ovikelloa mennä soittamaan. Tästä seurasi vain se, että viikkokaudet naapuri kiljui että kuka saatana on kehdannut soittaa poliisit hänen luokseen. Vähän aikaa sitten toiset naapurit olivat ilmeisesti laittaneet hänelle lapun, jossa olivat huomauttaneet metelistä ja todenneet ottavansa yhteyttä isännöitsijään, jos möykkä ei lopu. Jälleen kerran naapuri kiljui monta viikkoa, että naapurit uhkailevat ja häiriköivät häntä. Eli kaikki tällaiset yritykset lisäävät vain vettä myllyyn.
Välillä hänen asunnossaan on monta kuukautta ihan hiljaista, välillä taas meteliä jatkuu viikkokaudet. Tavallaan käy sääliksi, kun tämä ihminen ei selvästi ole täysissä järjissään, eikä varmaan pysty oikein itseään kontrolloimaan. Mutta jotain pitäisi tehdä. Häädön hankkimiseen pitäisi tehdä kirjallinen valitus isännöitsijälle kahden todistajan (eli muiden naapurien) allekirjoitusten kera, mutta sittenhän tämä sekopää siirtyy vain muualle metelöimään, tai pahimmassa tapauksessa kadulle asunnottomaksi. Onko mitään paikkaa, jonne voisi soittaa että ottaisivat tämän rouvan pysyvästi hoitoon, tuettuun asumiseen tms.? Avohoitoahan nykyään suositaan, mutta se ei selvästikään toimi tällaisten ihmisten kanssa, joilta lähtee mopo käsistä aina parin kuukauden välein. Onko samankaltaisia kokemuksia, neuvoja, kommentteja?

Kommentit (12)

Vierailija

Hoitoonhan tuo pitäisi saada mutta se ei nykyisessä hyvinvointisuomessa onnistu. Ota yhteys naapureihin ja tehkää valitukset isännöitsijälle jonka on sen jälkeen tehtävä asialle jotain. Ongelma siirtyy muualle mutta se ei ole sinun ongelmasi.

Vierailija

Jos tilanne oikeasti paha, niin soitto isännöitsijälle.

hän sitten keroo tarkemmin, miten voitte naapuriesi kanssa tehdä ilmoituksen talon järjestyssääntöjen rikkomisesta.

4

Tosin voihan olla talo, jossa järjestyssäännöissä ei ole mainittu häiritsevää meteliä hiljaisuuden aikaan.

Vierailija

Täytyy myöntää että tilanteesi ei ole mikään mukava. Mutta kaupungin asunnot on juuri heitä varten jotka ovat avohoidossa. Kaupungin asunnot on tarkoitettu pienituloisille ja muille sosiaalisesti vaikeassa tilanteessa oleville. Täytyyhän heilläkin olla koti missä asua. Sinuna minä hakisin toista vuokra-asuntoa. Vaikka VVO:lta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No, lopeta sen kiusaaminen. Ei se sen vaikeampaa ole.

Olitpa hauska. Ehe ehe.

Aloittajalle; ihmettelen, että olet ilmeisesti jo melko kauan sietänyt tuota? Samaa mieltä muiden kanssa, että isännöitsijän on nyt ruvettava toimiin. Häätö naapurille. Eihän tuollaisessa talossa voi muut elää normaalia elämää.

Vierailija

Niin, taloyhtiön sivuilla lukee että vain kirjalliset valitukset käsitellään... Ja että isännöitsijän pitää hakea häätö raastuvan kautta tms., joten valittajien pitää olla valmis todistamaan oikeudessa naapurin häiritsevästä käytöksestä. Kuulostaa hirveältä härdelliltä. Mutta ei kai tässä muuten rauhaa saa. Sääliksi vain käy, kun tuostakin ihmisestä varmaan saisi ihan mukavan ja rauhallisen tädin, jos hän pääsisi pysyvään hoitoon jonnekin, jossa varmistettaisiin että söisi lääkkeensä. On se varmaan ihan helvettiä elää sellaista elämää, kun oikeasti luulee että kaikki ovat häntä vastaan ja kiusaavat ja uhkailevat. Minun mielestäni hyvinvointivaltion pitäisi pitää huolta myös mieleltään sairaista, mutta ei kai se enää näin ole.

Ap

Vierailija

Meillä oli samanlainen tapaus, mutta siihen liittyi alkoholin käyttöä ja bilettämistä. Valitukset eivät auttaneet. Sanottiin, ettei sairasta ihmistä voida kadulle laittaa. Oli pakko itse muuttaa pois. Vaihtuvuus entisessä asunnossani on ollut vilkas. Ehkä asut juuri siinä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, lopeta sen kiusaaminen. Ei se sen vaikeampaa ole.

Olitpa hauska. Ehe ehe.

Aloittajalle; ihmettelen, että olet ilmeisesti jo melko kauan sietänyt tuota? Samaa mieltä muiden kanssa, että isännöitsijän on nyt ruvettava toimiin. Häätö naapurille. Eihän tuollaisessa talossa voi muut elää normaalia elämää.

Noin kolme vuotta olen tässä asunut, ja meteli alkoi noin kaksi vuotta sitten, muttei ole ollut yhtäjaksoista. Välillä on tosiaan montakin kuukautta ihan rauhallista, ja sitten on taas piru merrassa. Olen kai vähän sen tyyppinen, että yritän vain kestää enkä haluaisi tehdä pahaa toiselle, varsinkin kun sen tietää ettei henkilö itse varmaan voi paranoideille ajatuksilleen ja käytöksilleen oikein mitään. Mutta kai tällaisen tossukankin pitää jossain vaiheessa ryhdistäytyä. ;) 

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Täytyy myöntää että tilanteesi ei ole mikään mukava. Mutta kaupungin asunnot on juuri heitä varten jotka ovat avohoidossa. Kaupungin asunnot on tarkoitettu pienituloisille ja muille sosiaalisesti vaikeassa tilanteessa oleville. Täytyyhän heilläkin olla koti missä asua. Sinuna minä hakisin toista vuokra-asuntoa. Vaikka VVO:lta.

Olen samaa mieltä, että pitäähän tällaisten avohoidokkienkin jossain asua, eikä heitä voi kadulle viskata. Mutta ei myöskään ole reilua, että ihan tavallisen, rauhallisen työssä käyvän ihmisen pitäisi muuttaa paljon kalliimpaan asuntoon, koska naapurin mt-ongelmainen ei anna elää rauhassa. Asun rauhallisella ja mukavalla alueella, ja asunto on Helsingin hintaluokassa aika halpa - VVO:lla joutuisin maksamaan helposti ainakin pari sataa enemmän vuokraa.

Ap

Vierailija

Tiedätkö käykö hänen luonaan esim. kotisairaanhoito, joka varmistaisi, että lääkkeet otetaan ja katotaan vähän perään, että miten menee? Onhan tuollaisella ihmisellä selkeästi itselläänkin paha olla, kun on vainoharhainen ja huutelee öisin :(

Sosiaalitoimistoon voi soittaa kuka vain, jos on huolissaan naapurinsa tai kenen tahansa voinnista. Sieltä käyvät tarvittaessa tsekkaamassa tilanteen. Eri asia tietysti on, ottaako ihminen apua vastaan. Mutta jos on harhainen ja häiritsee muita niin joskus sosiaalitoimi määrää henkilölle edunvalvojan, joka huolehtii siitä, että ihminen hoitaa asiansa kuntoon tai pääsee jonkin avun, vaikka tuetun asumisen piiriin.

Vierailija

Kirjaa ylös naapurin möykät ja jos tapahtuu hiljaisuus aikaan tai huutelee uhkauksia, soita poliisille ja näytä heille 'faktat', voivat viedä naapurisi laitoshoitojaksolle jotta saa lääkityksen kohdilleen. Tod. Näk. sairastaa skitsofreniaa ja kärsii pahoista harhoista. Skitsofreenikoilta puuttuu "sairauden tunne" eli eivät omasta mielestään tarvitse mitään lääkitystä joten voivat lopettaa lääkkeiden syömiseen jolloin harhat tulevat todeksi ja kaikki on salaliitossa heitä vastaan. Voit vedota omaan turvallisuuden tunteeseen koska kuka tietää mitä ne äänet käskee naapuriasi tekemään?

Vierailija

Olen päätellyt, että juttu menee niin että tämä rouva käy välillä jossain "lataamossa" tai ainakin syö lääkkeensä kun on aina pari kuukautta hiljaista. Sitten lääkkeet varmaan taas jäävät syömättä ja rumba alkaa alusta. Tämä taitaa olla aika yleinen kuvio esim. juuri skitsofreenikoilla. 

Luulen, että alan tästä eteenpäin kirjata tarkasti muistiin nuo meluamiset ja ajankohdat, ja ensin yritän soittaa jonnekin sossuun tai poliisille kun seuraavan kerran on oikein kunnon remuaminen päällä. Kyllä tuo omaan turvallisuuteen vetoaminen varmaan on ihan perusteltua, kun on niin raivoissaan naapureille ja minut ihan nimeltäkin maininnut jaarittteluissaan, ja tosiaan ovikello on pari kertaa soinut iltamyöhällä. Jos sossu tai poliisi eivät pysty auttamaan, niin sitten lappu kourassa muiden naapurien luokse hakemaan allekirjoituksia ja valitus isännöitsijälle.

Ap

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat