Mikä teillä on ollut ensimmäinen iso asia, jonka lapsi on saanut itse päättää?

Vierailija

Meillä ovat saaneet itse päättää alakoulussa toisen vieraan kielen aloittamisen, aloittaako ei ja minkä kielen, jos aloittaa. SItten tietty ripari, menevätkö vai ei, tuleeko juhlat, jos menevät. Sitten yo-juhlat, millaiset tulee, kun pääsevät ylioppilaaksi. Menevätkö armeijaan. Eipä noita asioita enää jossain vaiheessa ole vanhempien päätettävänä, merkittäviä asioita, kun antaa lasten itsenäistyä.

Kommentit (7)

Vierailija

Harrastusasiat. Jo kolmasluokkalaisena sai ihan itse ilman johdatteluja päättää, mikä (lukuisista) harrastuksista päättyy ja mitkä jatkuvat. Myöhemmin on sitten karsiutunut muutakin ykkösharrastuksen tieltä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Harrastusasiat. Jo kolmasluokkalaisena sai ihan itse ilman johdatteluja päättää, mikä (lukuisista) harrastuksista päättyy ja mitkä jatkuvat. Myöhemmin on sitten karsiutunut muutakin ykkösharrastuksen tieltä. 

Aivan, harrastukset minä unohdinkin, niissä oli kyllä vähän toisen lapsen kohdalla sitä, että toppuuttelin välillä, kun olisi halunnut ihan kaiken ihan heti, samoin lopettaa ihan kaiken ihan heti. Mutta lopulta sai kyllä harrastaa sitä, mitä oikeasti halusi. Toinen lapsista oli harkitsevampi aina, ei tullut niin paljon huteja.

Vierailija

Harrastukset ovat saaneet itse valita. Yhtä täytyy kyllä toppuutella, mutta annan harrastaa niin paljon kuin jaksaa/ehtii. Koulun sai myös valita ekaluokalle mennessään, meneekö kieliluokalle vai tavalliselle.

Vierailija

20-vuotiaana oli ominpäin kesätyörahoillaan ostanut auton. Mies olisi mennyt palauttamaan sen mutta kun oli sen kesälomareissulla ostanut 300 km päästä ja umpiruotsinkieliseltä yksityiseltä myyjältä niin tyytyi sitten pitämäään 3 viikkoa mykkäkoulua pojalle. Sitten kun oli oma auto oli vähän hankala enää kontrolloida kaverien luona käymisiäkään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
20-vuotiaana oli ominpäin kesätyörahoillaan ostanut auton. Mies olisi mennyt palauttamaan sen mutta kun oli sen kesälomareissulla ostanut 300 km päästä ja umpiruotsinkieliseltä yksityiseltä myyjältä niin tyytyi sitten pitämäään 3 viikkoa mykkäkoulua pojalle. Sitten kun oli oma auto oli vähän hankala enää kontrolloida kaverien luona käymisiäkään.

Kontrolloida 20-vuotiaan tekemisiä? Oletko tosissasi? 

Vierailija

Lapset siis saavat itse päättää koulua koskevista asioista - aika holtitonta, etten sanoisi vastuutuonta vanhemmuutta. Harrastusjutut ymmärrän tiettyyn rajaan saakka. Kyllä mielestäni silloinkin pitäisi vanhempien keskustella lasten kanssa hyvinkin perusteellisesti. Joku kymmenvuotias ei vielä pysty ajattelemaan kovin laajasti tai pitkälle tulevaisuuteen, vaan päätökset syntyvät tässä ja nyt -periaatteella.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat