Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helsingissä 1/5 asukkaista on maahanmuuttajia

Vierailija

Katsoin juuri puoli yhdeksän uutiset. Siinä kerrottiin että palomies-sairaankuljettajien joukossa ei ole ainuttakaan maahanmuuttajataustaista ja heitä tarvittaisiin koska pääkaupunkiseudun asukkaista 1/5 on maahanmuuttajataustaisia. Onko lukumäärä oikeasti noin suuri?

Kommentit (9)

Vierailija

Ehkäpä uutisen "maahanmuuttajataustainen" kattaa laajemman joukon kuin maahanmuuttajat? Siis esim. ne, joiden vanhemmat olivat maahanmuuttajia, vaikka itse olisivat syntyneet Suomessa. Tai vaikka vain toinen vanhempi. Vaikka nyt joku Ben Zyskowicz.

Vierailija

Olen joskus kuullut että pääkaupunkiseudulla olisi 125000 maahanmuuttajaa. Luulin luvun olevan vähemmän täällä Helsingissä. Katukuvassa ulkomaalaisten määrää ei kuitenkaan huomaa ja täällä käy kuitenkin miljoonia ulkomaalaisia vuodessa.

Röihin Mee

Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä uutisen "maahanmuuttajataustainen" kattaa laajemman joukon kuin maahanmuuttajat? Siis esim. ne, joiden vanhemmat olivat maahanmuuttajia, vaikka itse olisivat syntyneet Suomessa. Tai vaikka vain toinen vanhempi. Vaikka nyt joku Ben Zyskowicz.

Just, tolla logiikalla kaikki ollaan maahanmuuttajataustaisia. Jospa menisit nyt töihin siitä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Katsoin juuri puoli yhdeksän uutiset. Siinä kerrottiin että palomies-sairaankuljettajien joukossa ei ole ainuttakaan maahanmuuttajataustaista ja heitä tarvittaisiin koska pääkaupunkiseudun asukkaista 1/5 on maahanmuuttajataustaisia. Onko lukumäärä oikeasti noin suuri?

Ylen jutuissa on 20% propagantaa, hävittää sopivasti totuuden.

Vierailija

Vuonna 2012 Helsingissä oli noin 9% maahanmuuttajia, mikäli oikein muistan, aika hurjalta lukumäärältä tuo siis kuulostaa, en kuitenkaan katsonut ja en tiedä sanamuotoja, puhuttiinko esim. maahanmuuttajataustaisista ja miten tähän ryhmään kuuluminen määritellään ja mistä luku on peräisin.

Teoriassa olen kyllä täysin valmis hyväksymään tuon luvun, kuulostaa sinänsä täysin mahdolliselta.

Vierailija

Sen tiedän että syntyperäisiä helsinkiläisiä on 40% loput ovat siis muualta tulleita. Täällä syntynyt mustaihoinen on siis stadilaisempi kuin vaikka Tampereelta muuttanut.

Vierailija

Suomen maahanmuuttajista suurin osa viime aikoihin asti on ollut ruotsalaisia, virolaisia ja venäläisiä. Ei heitä katukuvasta erota. Toista sukupolvea tuskin enää mitenkään vaikka tuntisi, jos ei muuten tiedä. Kaverin kanssa seistiin joskus passijonossa ja vasta siinä kävi ekaa kertaa ilmi, ettei ollut Suomen kansalainen. Ulkonäkö, kieli tai edes nimi eivät kielineet ulkomaalaisuudesta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kamalan suuri luku siihen nähden, ettei siellä meinaa riittää asuntoja työtä tekeville veroja maksaville ihmisillekään.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat