Miten saan ystävän ymmärtämään ettei kotini ole ilmainen ravintola tai kahvila?

Vittuuntunut emäntä

On ok tarjota vieraille kahvit ja ruokaa jos on kutsuttu kylään (harvoin).. Mutta +30v naispuolinen työssä käyvä kaverini tulee luoksemme viikottain 1-3 kertaa kahville ja /tai syömään. Hän ei tietenkään tuo mukanaan mitään kahvileipää/ruokaa. Olettaa että totta kai ruokin ja juotan hänet aina. Saataa välillä röyhkeäasti availla kaappeeja ja kysellä mitä on kahvin kanssa oisko esim suklaata, ja mitä meinasin tehdä tuosta jauhelihapaketista.

Jos sattuu tulemaan ruoka-aikaan kylään, ottaa automaattisesti lautasen kaapista ja rupeaa mättämään ruokaa lautaselle.. Edes kysymättä saako hänkin syödä/riittääkö siitä hänelle.

Oon joskus sanonu, että jos tuut kahville ne tuo purkki maitoa tms. Mutta se tuppaa aina "unohtumaan" ja menee sitten MINUN jääkapille "no onhan sulla täällä tätä maitoa. Hyvin kahvit saadaan.." Vituttaa työttömänä maksella toisen ihmisen ruoka koko ajan. Tulee tänne aina huokailemaan että kun on nälkä eikä oo syöny koko päivänä vielä mitään. Vittu.

Pitääkö mun laittaa hinnasto jääkaapin oveen ja rahakeräyskippo viereen.. Vai mitä hemmettiä mä teen sen kanssa. Kukaan muu kavereistani käyttäydy yhtä törkeästi minun tai muiden luona.

Itse olen tottunut jo lapsesta siihen ajatukseen, että kun mennään kylään niin edes välillä tuodaan tuliaisia. Esim jos on jotkut "illanistujaiset" niin on olettamus, että jokainen tuo omat juomat ja jotain pientä syömistä kaikille jaettavaksi. Vaikka pussi sipsejä.

Sivut

Kommentit (130)

Vierailija

Et ainakaan niin, että olet hiljaa ja annat toiminnan jatkua. Kerro hänelle, että kahvipullat mukaan niin tippuu kahvikin. Ja että ruoka-aikana ei sovi tulla. Tai sitten käyt hänen tykönään samalla tavalla ja otat kaapista mitä tekee mielesi, ota jotain vielä mukaasi kun sattuu olemaan omasta kaapistasi loppu. Josko siinä havahtuisi omaan toimintaansa.

Vierailija

Moukka kaveri sulla. Minusta tuo kannattaa ehdottomasti ottaa suoraan puheeksi. Jos et ota, keräät kaunaa ja vitutusta ja se johtaa varmuudella välirikkoon jossain vaiheessa - joten mitäpä, jos vihellät pelin poikki jo aiemmin.

Eli tähän tyyliin: "kuules nyt "Maija", minusta on kiva nähdä sinua, ja olet tervetullut meille - mutta sinä syöt meillä todella usein, ja se ei ole ilmaista. Kuten hyvin tiedät, minä olen työtön, ja se merkitsee, että raha on tiukilla. Ei ole oikein, että et edes tarjoa koskaan korvausta tai tuo mitään syötävää tullessasi. Mitäpä jos muutetaan tätä systemiä nyt niin, että soitat aina ennen tuloa ja kysyt, mitä voit tuoda kaupasta tullessasi niin, että osallistut näiden tarjoomusten hommaamiseen omalta osaltasi. Kyse on paitsi rahasta, myös siitä, että ruokaa on varattu yleensä vain meidän oman väen tarpeisiin, ei yllätysvieraille."

Tottahan toki "Maija" voi hermostua ja loukkaantua, koska kukapa nyt tykkää tulla oiotuksi tuollaisesta, mutta itsepä hän käyttäytyy huonosti, ja on iso aika muuttaa asetelmia. Korostan, että se, että ET nosta kissaa pöydälle on isompi välien rikkoutumisen riski kuin se, että olet rehellinen ja pyrit korjaamaan tilanteen.

Vittuuntunut emäntä

Olisikin noin helppoa.. :(

Hän on yksin asuva, ja tiedän että käy kylässä yksinäisyyttään. Asuu vieresellä paikkakunnalla ja tulee aina autolla kylään (minulla ei autoa, joten vasta vierailu ei yhtä helppoa tai maksaa 12€ jos kuljen linja-autolla)

Eikä ole helppoa aina ennustaa etukäteen milloin tulee.. Eikä meilläkään ole ruoka aina tietyyn aikaan.. Vaan se vaihtelee puolisoni osa-aikaisen työn mukaan. Hän saattaa tulla 5-10min varoitusajalla "ootko kotona, oon melkein sun naapurissa käymässä asioilla" Aina ei edes soita.. vaan saattaa ilmaantua paikalle "näin valot teidän ikkunassa, niin tulin kattomaan olisko täällä kahviseuraa.."

Olis ihan ok jos kävis pari kertaa kuussa. Ei tuntuis lompakossa.. Mutta nämä toistuvat viikottaiset käynnit on ruvennu vituttamaan. :(

Vittuuntunut emäntä

Vierailija kirjoitti:
Moukka kaveri sulla. Minusta tuo kannattaa ehdottomasti ottaa suoraan puheeksi. Jos et ota, keräät kaunaa ja vitutusta ja se johtaa varmuudella välirikkoon jossain vaiheessa - joten mitäpä, jos vihellät pelin poikki jo aiemmin.

Eli tähän tyyliin: "kuules nyt "Maija", minusta on kiva nähdä sinua, ja olet tervetullut meille - mutta sinä syöt meillä todella usein, ja se ei ole ilmaista. Kuten hyvin tiedät, minä olen työtön, ja se merkitsee, että raha on tiukilla. Ei ole oikein, että et edes tarjoa koskaan korvausta tai tuo mitään syötävää tullessasi. Mitäpä jos muutetaan tätä systemiä nyt niin, että soitat aina ennen tuloa ja kysyt, mitä voit tuoda kaupasta tullessasi niin, että osallistut näiden tarjoomusten hommaamiseen omalta osaltasi. Kyse on paitsi rahasta, myös siitä, että ruokaa on varattu yleensä vain meidän oman väen tarpeisiin, ei yllätysvieraille."

Tottahan toki "Maija" voi hermostua ja loukkaantua, koska kukapa nyt tykkää tulla oiotuksi tuollaisesta, mutta itsepä hän käyttäytyy huonosti, ja on iso aika muuttaa asetelmia. Korostan, että se, että ET nosta kissaa pöydälle on isompi välien rikkoutumisen riski kuin se, että olet rehellinen ja pyrit korjaamaan tilanteen.

Kiitos tästä. Jos loppuis tämä perseily. 

Vierailija

Onpa tökeröä käytöstä. Onko hän oikeasti hyvä ystäväsi, jonka haluat pitää elämässäsi? Ei näytä juurikaan arvostavan sinua, kun syö sinut vararikkoon eikä tunne käytössääntöjä. Mä ottaisin noin ajattelemattomaan ihmiseen vähän etäisyyttä. En vastaisi hetkeen puhelinsoittoihin tai avaisi ovea, sanoisin olevani kiireinen. Luulisi tajuavan.

Tai sitten vain sanoisin suoraan: "Anteeksi vain, mutta tajuatko itse kuinka huonosti käyttäydyt jatkuvasti meillä käydessäsi? Rahani ovat työttömänä tiukilla, enkä voi ruokkia sinua näin usein. Tiedätkö, että olisi kohteliasta kysyä saako jäädä syömään ja riittääkö ruuasta myös muille. Lisäksi on kohteliasta tuoda esim. kahvimaito tai jokin tuliainen illanviettoon. Jos käytöksesi ei muutu, et ole enää tervetullut luokseni."

Vierailija

Mä niiiiin tiedän miltä susta tuntuu! Jokuaika sitten avauduinkin täällä mut porukka oli sitä mieltä että oli provo (wtf?). Mul on parikin eri kaveria ketkä käy kokoajan kylässä ja tietysti tarjottavaakin ois kiva olla aina tarjolla. Ihana on nähdä kavereita ja kahvia keitellä ja tarjottavaakin tarjota, muttei niin usein! Pari kertaa kuussa ois sopivampi. Ja ärsyttävintä on että en ole ikinä, oikeesti IKINÄ, päässy kyläilee kummankaan näiden kavereiden luona! Nämä kaverit eivät tunne toisiaan vaan käyvät siis ihan erikseen luonani. Toisella on kuulemma aina niin sotkuista ettei kehtaa asuntoaan esitellä ja toinen keksii aina jotain ja peruu tapaamisen jos käy ilmi et mun kotiin ei jostain syystä nyt pääse.

Vittuuntunut emäntä

Vierailija kirjoitti:
Mä niiiiin tiedän miltä susta tuntuu! Jokuaika sitten avauduinkin täällä mut porukka oli sitä mieltä että oli provo (wtf?). Mul on parikin eri kaveria ketkä käy kokoajan kylässä ja tietysti tarjottavaakin ois kiva olla aina tarjolla. Ihana on nähdä kavereita ja kahvia keitellä ja tarjottavaakin tarjota, muttei niin usein! Pari kertaa kuussa ois sopivampi. Ja ärsyttävintä on että en ole ikinä, oikeesti IKINÄ, päässy kyläilee kummankaan näiden kavereiden luona! Nämä kaverit eivät tunne toisiaan vaan käyvät siis ihan erikseen luonani. Toisella on kuulemma aina niin sotkuista ettei kehtaa asuntoaan esitellä ja toinen keksii aina jotain ja peruu tapaamisen jos käy ilmi et mun kotiin ei jostain syystä nyt pääse.

Kiva tietää, että muillakin on moukkia kaverina. :(

Kohta teen "tieteellisen kokeen" soitti just tämä moukka.. Että hän on tulossa käymään täällä päin kaupoilla, että haluanko lähteä seuraksi.. Ostan normi ostokseni ja kahvipaketin minkä tungen hänen koriinsa ja sanon: Tuut kuitenkin taas kahville, kiitos. 

Saa nähdä mitä tykkää asiasta. Pitää vissiin miettiä hetki jotain muuta, vituttaa koko ihminen.. Etten rupea huutamaan kohta kaupassa..

Vierailija

Vain Suomessa on näin junttia ja epäsosiaalista porukkaa, motkottaa nyt jostain kahvista ja ruoasta. Mä niin vihaan tätä kylmää pohjolaa pökkelöine ihmisineen...

Vierailija

Järjestä niin että olette juuri syöneet kun hän tulee. Tai niin että ruokaa on todella vähän. Piilota kahvinporot ja sano että kahvi on loppu. Piilota kaapeista ruokatarvikkeita ja valita suurieleisesti että on rahat niin tiukilla että ruokavarastot käy vähiin.
Aloittakaa miehesi kanssa joku harrastus ja aina olette juuri lähdössä kun kaveri tulee.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat