Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies nyhtää minut tulevassa erossa taloudellisesti

pian ex-vaimo

Yritin jo toiselta palstalta saamatta yhtään vastausta, niimpä yritän täältä. Lyhyesti: minulla on syytä epäillä, että puolisoni on hakemassa avioeroa lähitulevaisuudessa, vielä olemme naimisissa. Meillä on yhteinen (velkaa on jäljellä) asunto, mutta sen lisäksi minulla on opiskeluaikoina hankittu, sijoitusasuntona nykyään oleva kaksio, joka on velaton. Meillä ei ole avioehtoa. En ole edes tuntenut miestäni, kun olen hankkinut asunnon ja hänellä ei ole osaa eikä arpaa asunnon omistuksessa. Tiedän, että tämä tulisi tasinkona minun maksettavakseni. Nyt kun avioero ei ole vireillä, niin voinko myydä asunnon aikuiselle lapselleni(lapsi on minun, ei yhteinen) Tekisimme siitä velkakirjan ja muut muodolliset dokumentit. Vai tuleeko tästä ongelma, jos esim vuoden kuluttua mies hakee eroa ja saa tietää asunnon olevan myyty. Mies on avoimesti kertonut, että tulee "nyhtämään" joka euron, jonka irti minusta erossa saa.

Sivut

Kommentit (166)

Vierailija

Saathan tokikin myidä, mutta mihin ajattelit rahat jemmata? Tai voit antaa lapsellesi asunnon ennakkoperintönä. Perintöveron lapsi joutuu maksamaan. Sullehan siitä ei rahaa silloin tule, mutta eipä ole rahaa mistä mies vaatisi osaansa. Korjatkaa jos olen väärässä.

Vierailija

"Mies on avoimesti kertonut, että tulee "nyhtämään" joka euron, jonka irti minusta erossa saa."

Miksi olet tuollaisen miehen kanssa???

Vierailija

Sellaista se on kun menee naimisiin ilman avioehtoa. Varsinkin jos on omaa omaisuutta ennen avioliittoa niin avioehto pitää tehdä.

Me olimme molemmat köyhiä vastavalmistuneita opiskelijoita kun menimme naimisiin ja emme tehneet avioehtoa vaan sovimme että kaikki omaisuus mitä avioliiton aikana kertyy menee puoliksi jos ero tulee. Ja mitään suuria perintöjä ei ole tulossa kummallekaan.

Vielä ei ole erottu...

pian ex-vaimo

Olemme olleet naimisissa 16 vuotta. Tämä vihjailu alkoi avioliiton ongelmien pitkittyessä n puolitoista vuotta sitten. Ja tosiaan, ei ole avioehtoa. En tyhmänä ja loppuiäksi sitoutuneena ajatellutkaan koko avioehtoasiaa. Tiedän kyllä että asiat olisi tullut hoitaa toisin, mutta nyt on myöhäistä.

Siksi kysynkin oikeudellista, ihan oikeaa neuvoja, kun olen näin hölmösti toiminut.

pian ex-vaimo

Vierailija kirjoitti:
Mene tekemään heti avioehto

hah..no siihenhän mies ei suostu. Olisin kiinnostunut, jos paikalla on oikeusoppineita, jotka voisi kommentoida tuohon asunnon myymiseen omalle lapselle.

Vierailija

Käsittääkseni on niin, että ennen avioliittoa hankittu omaisuus on sen, jonka sen on hankkinut eli asunto on sinun ja sun ei tarvitse sitä jakaa.

Vierailija

Omaisuuden hukkaaminen on kiellettyä, siitä jää kyllä kiinni. Nythän ainakin yhdelle naiselle Suomessa hahmottuu mitä miehet joutuvat tässä maassa kokemaan tuhansia kertoja naisia useammin.

Vierailija

http://www.laki24.fi/pepe-puolisovaratelatus-avioliitoyhteinenomaisuus/

Puolisoiden omistussuhteet ja yhteinen omaisuus

Onko avioliiton aikana hankittu omaisuus yhteistä?

Puolisoiden omistussuhteet eivät avioliiton solmimisen johdosta muutu. Kumpikin puoliso omistaa edelleen yksin sen omaisuuden, jonka hän omisti ennen avioliiton solmimista. Samoin omaisuus, jonka puoliso hankkii avioliiton aikana tai saa perintönä, lahjana taikka lotossa, on yksin hänen omaisuuttaan.

Vierailija

Lakimiehen puheille hopi hopi, älä nyt turhaan keskustelupalstojen "luotettavia" neuvoja kysele! Esim. pankeissa on usein lakimiehen palveluja käytettävissä, siitä vain aikaa varaamaan. Ja todennäköisesti tuo ennakkoperintö asia on ainut tapa jättää mies nuolemaan näppejään, mutta asiantuntija tietää varmasti.

Vierailija

Voit lahjoittaa tai myydä alihintaan asunnon lapselle. Lapsi maksaa lahjaveron.

Jos myyt, sinulla on asunnon hinta tilillä. Voi olla työlästä matkustella tai juoda kurkusta alas 200 000 eur.

MaijaPertti

pian ex-vaimo

Kyllä, saan pitää asunnon, mutta maksan sen arvosta puolet tasinkoa miehelle. Asunto on n 200.000€ arvoinen eli maksan hänelle 100.000€ ja tämän haluaisin välttää. Miehellä ei ole omaa omaisuutta, paitsi nykyinen asuntomme, josta tasinkoja ei maksella koska omistamme siitä 50/50

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat