Masennus ja laihtuminen liian matalaan painoon

Vierailija

Onko kellään kokemusta? Olen siis masentunut vaikean elämäntilanteen vuoksi. Perheenjäseneni on erittäin vakavasti sairas ja tulee kuolemaan sairauteensa ja jo ennen ton sairauden toteamista olin masentunut. Oon aina ollut aika hoikka, alipainon ja normaalin painon rajamaissa. Nyt oon äkisti laihtunut jonkun neljä kiloa :/. Mulla on myös itsellä fyysisiä sairauksia, ja yhteen kuuluu sellainen lääkitys joka aiheuttaa pahoinvointia. Voisin kuvitella raskauspahoinvoinnin olevan jotain tämmöistä: kaikki kuvottaa ja ei huvita syödä mitään. Voisin olla koko päivän syömättä, koska ei vaan tee mieli syödä ja syöminen unohtuu. Muistan syömisen vain siitä, että ajattelen sitä kun niin kuuluu tehdä tai näen ruokaa jossain, tai sitten mun kroppa reagoi kylmällä hiellä ja tärinällä.

Oon myös yksinkertaisesti niin surullinen ja mieli on maassa, että ei vaan maistu.. Syön kyllä sitä mitä sattuu ja mitä tekee mieli, että ei oo siitä kyse että jotenkaan en sallis itselleni ruokaa.. Hiuksetkin jo alkaneet vähän lähtee päästä. Tää on vähän kummallista, koska yleensä (vertaan aikaa ennen läheiseni sairautta) oon reagoinut masennukseen ja muuhun tämmöseen nimenomaan syömällä ja masennus on aina vähän lihottanut. Oon ollut kunnon tunnesyöppö ja syönyt negatiivisiin tunteisiini, vaikka se ei oo kiloissa ja kropassa näkynytkään. Nyt vähän päinvastoin ja paino laskenut luvattoman alas. Mitähän tehdä? Oon ammattiavun piirissä jo, mutta siellä saan lähinnä pelkkää voivottelua ja eivät osaa sanoa mitään.

Kokemuksia, anyone?

Kommentit (4)

Vierailija

Olen itse sellainen, että menetän ruokahaluni, jos olen surullinen tai masentunut. Avioeron jälkeen laihduin 15 kiloa puolessa vuodessa, enkä ollut edes ylipainoinen. 

Ainoa mikä minulle auttaa, on pakottaa itseni aikataulun mukaiseen syömiseen. Laitan vaikka hälytyksen puhelimeen, jos en muuten muista tai vaivaudu syömään. Ostan ja laitan mahdollisimman ravitsevaa ja helppoa ruokaa, jonka laittamiseen ja syömiseen ei kulu liikaa aikaa ja energiaa. Olen myös käyttänyt apteekista saatavaa ravintolisää, kun on tuntunut etten kerta kaikkiaan saa mitään alas.

Vierailija

Syö energiatiheää ruokaa. Lisäksi tuo syömättömyys aiheuttaa vaan entistä masentuneemman olon kun aivot eivät saa ravintoa, ajattelu hidastuu, jne.

Vierailija

Syömistä ei kannata jättää väliin, väkisin vain naamaan vaikkei maistuisikaan. Ravinnosta saa kuitenkin vitamiinit ja hivenaineet. Solut tarvitsevat myös ravintoa. Välittäjäaineet syntyvät solun tumassa aminohapoista, ja niitä saa yllätys yllätys ruoasta.Masentuneilla on usein todettu serotoniinin vajaus, ja tryptofaani on se aminohappoja, jota serotoniinin valmistukseen tarvitaan. Hyviä ruokia mm. banaani, taateli, liha-ja maitotuotteet yms. Tulee muuten myös halvemmaksi kuin ssri-lääkkeet. Monet unohtavat, että ruoka on polttoaine, ei se autokaan kulje ilman bensiiniä.

Vierailija

Olen yrittänyt syödä vaikka avokadoa, pähkinöitä, rahkaa yms ja sitten otan joka päivä tietysti vitamiinejä ettei tässä ihan kuihtuisi. En oikeastaan ymmärrä miten oon laihtunut ihan näin paljon, koska kuitenkin syön jotain 4-5 krt/pvä jotain..

Onko noilla eroa, että ostaako apteekista niitä Nutridrinkejä vai esimerkiks kaupasta Nutrilett? Molemmissa hivenaineita ja vitamiineja? Noi apteekin Nutridrinkit vaan niin sairaan makeita, että oksennus lentää..

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat