En ole miesvihaaja, mutta

Vierailija

Minusta raiskauksiin on suhtauduttu Suomessa liian vähättelevästi ja kevyesti.

Monesti asioista päättämässä ovat he jotka ovat tällaiselta väkivallan teolta turvassa.

Siinä mielessä eilinen ketju oli ajatuksia herättävä, että jos samankaltaiset väkivallanteot kohdistuisivatkin miehiin, olisiko suhtautuminen silloin tuomitsevampaa ja ankarampaa?

Tämä kaikki siis vain ajatustasolla. Minkäänlaista väkivaltaa ketään kohtaan en kannata.

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Edelleenkään kaikki miehet eivät raiskaa, ja päättäjissä ei ole vain pahoja patriarkaatin miehiä.

Älä jaksa uhriutua ja ulista.

Vierailija

Ihmisen koskemattomuus on kulttuurisidonnainen asia. Esim. suomalaiseen kulttuuriin kuuluu, ettei itse kenenkään ruumis ole mikään ylipyhä asia, se on pelkkää materiaa. Meidän ajatteluun kuuluu erotella mieli ja ruumis toisistaan, ja pitkään ruumista on pidetty vähän alempiarvoisena. Ei meidän kulttuuriin kuulu ulista ja vinkua jos ruumiiseen vähän sattuu, vrt. vaikkapa Etelä-Eurooppa, missä pieninkin kipu on hirveän shown aihe. Arabit taas ulisee ihan joka asiasta, jopa julkisilla paikoilla. Minusta on ihan loogista, että meidän kulttuurissa raiskaus, josta jää vain henkisiä vammoja, on ollut vähätelty väkivallan muoto. Enkä todellakaan sano, että tämä on hyvä asia, mutta kyllä se meidän kulttuurin kanssa on linjassa. Sama koskee myös lieviä pahoinpitelyjä, joista Suomessa rangaistaan hyvin lievästi.

En tiedä mikä olisi paras vaihtoehto. Shariassa naisen ruumis on pelkkää abstraktiota, johon liittyy kunnia ja ylpeys ja omistajuus. Ehkä tällainen outo ruumiinpalvonta on sitten johtanut siihen, ettei raiskausta osata edes käsitellä silkkana väkivaltana, jossa on subjekti ja objekti, vaan koko prosessi on käännetty päälaelleen ja hyvä ja paha menettää merkityksensä. Rangaistus osuu yhteisöön naisten kautta.

Mies 29v
Seuraa 
Liittynyt6.3.2015

Naiset saavat ainakin USA:ssa 40% kevyemmän tuomion samasta rikoksesta. Raiskauksesta pystyi saamaan jopa kuolemantuomion ennen vanhaan kun feminismi ei ollut voimissaan samalla tavalla. Myös Suomessa on havaittu naisten tuomioiden olevan lyhyempiä.

Aina kun pahaksi oletettu mies joutuu vankilaan, vitsaillaan ja hekumoidaan sillä miten nyt se mies raiskataan vankilassa ja miten hienoa se on, vaikka tämä ajatus onkin opittu amerikkalaisista elokuvista.

Miehen ja naisen anatomia on erilainen ja siksi kaikkia rikoksia ei voi suoraan vertailla, mutta naisen jalkoväliä pidetään pyhempänä; vain miespuolisen lapsen ympärileikkaus on sallittu ja naisen tai tytön jalkovälin luvaton koskettelu voidaan tulkita raiskaukseksi, joka aiheuttaa erityisen suuren paheksunnan ja mediahaloon, kun taas kovakouraisempi miehen tai pojan alapään ronkkiminen tai jopa suoranainen vahingoittamisyritys jätetään lähtökohtaisesti tulkitsematta seksuaalirikokseksi, jolloin rikosta pidetään automaattisesti lievempänä kuin sellaista, jolle oletetaan seksuaalinen motiivi. Onko oikein että naisen alapäätä käytetään mittapuuna rikosten vakavuuden tulkitsemiselle? Minusta ei, koska tämä sulkee pois miehiltä mahdollisuuden käsitellä itseään seksuaalisen väkivallan uhrina varsin monessa tapauksessa.

-Mies 29v + 1v-

Vierailija

En tiedä ketkä ovat kehittäneet eri rangaistuskategoriat, mutta muun muassa raiskauksesta ja pedofiliasta rangaistukset ovat mielestäni aivan naurettavat. Suomessa veroissa huijaaminen on rangaistavampi teko kuin raiskaus. Esimerkiksi se Wincapitan Kailajärvi sai viisi vuotta linnaa, kun hän huijasi tyhmiltä ihmisiltä rahat. Ja raiskauksesta voi päästä ehdollisella. Mielestäni ei ole ihan oikein.

Raiskauksesta oikea tuomio on kastraatio. Toki täytyy olla täysin varma, että se rikos on tapahtunut. Sillä onhan näitä raiskausväitteitä esitetty ihan kiusallaankin.

Raiskaus ja pedofilia ovat alhaisimmat teot mitä voi tehdä, mutta valitettavasti suomalainen oikeuslaitos ei ole samoilla linjoilla.

T: kolmen tyttölapsen isä.

Vierailija

Minä olen ollut tilanteissa, joissa minua on yritetty pakottaa sukupuoliyhteyteen (tosin olen näistä selvinnyt joko puhumalla tai huutamalla ja painimalla), enkä vilpittömästi pidä rikosta verrannollisena esim. elämänsäästöjen huijaamiseen. Tietenkin uhriakin pitää ajatella, on ihan eri asia jos aikuinen seksuaalisesti aktiivinen nainen raiskataan ns. ilman vammoja tai tauteja tai jos uhri on juuri 16 vuotta täyttänyt neitsyt. Trauman taso ei ole mitenkään verrannollinen, lisäksi ihmiset ovat aina yksilöitä. Siksi minusta on outoa, että rangaistukset ovat samat kaikille, ja usein olemattomat. Kai siltä uhriltakin voisi kysyä miten paha trauma asiasta jäi! Subjektiivisen kipuarvioinnin perusteella ihmiset hoidetaan terveydenhoitojärjestelmässäkin, miksei sitten oikeusjärjetelmässä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut tilanteissa, joissa minua on yritetty pakottaa sukupuoliyhteyteen (tosin olen näistä selvinnyt joko puhumalla tai huutamalla ja painimalla), enkä vilpittömästi pidä rikosta verrannollisena esim. elämänsäästöjen huijaamiseen. Tietenkin uhriakin pitää ajatella, on ihan eri asia jos aikuinen seksuaalisesti aktiivinen nainen raiskataan ns. ilman vammoja tai tauteja tai jos uhri on juuri 16 vuotta täyttänyt neitsyt. Trauman taso ei ole mitenkään verrannollinen, lisäksi ihmiset ovat aina yksilöitä. Siksi minusta on outoa, että rangaistukset ovat samat kaikille, ja usein olemattomat. Kai siltä uhriltakin voisi kysyä miten paha trauma asiasta jäi! Subjektiivisen kipuarvioinnin perusteella ihmiset hoidetaan terveydenhoitojärjestelmässäkin, miksei sitten oikeusjärjetelmässä?

Tämä trauman subjektiivisuus on varmaan yksi syy siihen, että kaikki asianomistajat eivät edes vie raiskausta käräjille. Jos uhri pääsee asiasta yli viikossa, ei hän viitsi käydä oikeusprosessia läpi, koska se vaatii hirvittävästi aikaa ja viitseliäisyyttä.

Vierailija

Olen mies 29+1:n kanssa samaa mieltä siinä että miehen alapään ronkkiminen ja leikkely on yhtä tuomittavaa kuin naistenkin. Ja heidän koskemattomuutensa yhtä arvokasta.

Mutta tuo kakkosen kommentti antoi vastauksen moneen muuhunkin mieltä askarruttaneeseen asiaan. Esim. siihen miksi täältä tietyt miehiä syyllistävät ketjut poistuu. Modet ovat oletettavasti naisia.

Se että asioista keskustellaan yleisellä tasolla ei tarkoita että kaikki miehet on pahoja eikä kukaan ole niin väittänytkään.

Vierailija

MInusta on typerää puhua hyvyydestä ja pahuudesta seksuaalisen "ahdistelun" kohdalla. Eivät kaikki koe seksuaalista huomiota ahdisteluna! Jos 9/10 naisesta ei ahdistu tietynlaisesta huomiosta, mutta 1/10 ahdistuu, aina mennään sen yhden ehdoilla. Kukaan tuskin pitää raiskatuksi tulemisesta, mutta nykyään raiskauksiksi nimitetään jo aika vähäpätöisiäkin ahdisteluja. Tietenkin olisi parempi ettei kenenkään takapuolta läpsittäisi tai hyväiltäisi ei-toivotusti, mutta ei se vielä mikään valtava rikoskaan mielestäni ole.

Kerran Egyptissä joku mies nipisti minua melkein aroista paikoista, mutta eihän se ollut kuin nipistys, vaikka se nyt kohdistuikin genitaalialueelle. Suomessa se varmasti olisi ollut raiskaus. Mitään traumaa ei jäänyt.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miehet kannattavat kovempia tuomioita kuin naiset jopa raiskauksissa.

Ai, siksikö miehet ulisevat keskustelupalstoilla siitä, miten raiskaus on ihan oikeutettua suurimmassa osassa tapauksia, ainakin jos raiskaaja on suomalainen, ja raiskaustuomiot ovat suomalaisten miesten syrjintää ja miesvihaa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
MInusta on typerää puhua hyvyydestä ja pahuudesta seksuaalisen "ahdistelun" kohdalla. Eivät kaikki koe seksuaalista huomiota ahdisteluna! Jos 9/10 naisesta ei ahdistu tietynlaisesta huomiosta, mutta 1/10 ahdistuu, aina mennään sen yhden ehdoilla. Kukaan tuskin pitää raiskatuksi tulemisesta, mutta nykyään raiskauksiksi nimitetään jo aika vähäpätöisiäkin ahdisteluja. Tietenkin olisi parempi ettei kenenkään takapuolta läpsittäisi tai hyväiltäisi ei-toivotusti, mutta ei se vielä mikään valtava rikoskaan mielestäni ole.

Kerran Egyptissä joku mies nipisti minua melkein aroista paikoista, mutta eihän se ollut kuin nipistys, vaikka se nyt kohdistuikin genitaalialueelle. Suomessa se varmasti olisi ollut raiskaus. Mitään traumaa ei jäänyt.

Jos olisit vetäissyt miehelle palkinnoksi litsarin naamaan tai potkaissut leuat ristiin, olisi istunut itse vankilassa ja trauma olisi kuule jäänyt.

Uskomatonta, miten joku viitsii vielä kehuskella "minua on kyllä kähmitty ja se oli ihan OK" -jutuilla.

Vierailija

Mies 29v kirjoitti:
Naiset saavat ainakin USA:ssa 40% kevyemmän tuomion samasta rikoksesta. Raiskauksesta pystyi saamaan jopa kuolemantuomion ennen vanhaan kun feminismi ei ollut voimissaan samalla tavalla. Myös Suomessa on havaittu naisten tuomioiden olevan lyhyempiä.

Aina kun pahaksi oletettu mies joutuu vankilaan, vitsaillaan ja hekumoidaan sillä miten nyt se mies raiskataan vankilassa ja miten hienoa se on, vaikka tämä ajatus onkin opittu amerikkalaisista elokuvista.

Miehen ja naisen anatomia on erilainen ja siksi kaikkia rikoksia ei voi suoraan vertailla, mutta naisen jalkoväliä pidetään pyhempänä; vain miespuolisen lapsen ympärileikkaus on sallittu ja naisen tai tytön jalkovälin luvaton koskettelu voidaan tulkita raiskaukseksi, joka aiheuttaa erityisen suuren paheksunnan ja mediahaloon, kun taas kovakouraisempi miehen tai pojan alapään ronkkiminen tai jopa suoranainen vahingoittamisyritys jätetään lähtökohtaisesti tulkitsematta seksuaalirikokseksi, jolloin rikosta pidetään automaattisesti lievempänä kuin sellaista, jolle oletetaan seksuaalinen motiivi. Onko oikein että naisen alapäätä käytetään mittapuuna rikosten vakavuuden tulkitsemiselle? Minusta ei, koska tämä sulkee pois miehiltä mahdollisuuden käsitellä itseään seksuaalisen väkivallan uhrina varsin monessa tapauksessa.

-Mies 29v + 1v-

Poikien ympärileikkauksista kannattaa muistaa, että sen kannatus on vankkumatonta nimenomaan hyvin patriarkaalisissa yhteiskunnissa. Sitä on turha yrittää kääntää naisten salaliitoksi. Ota itse yhteyttä kansanedustajiin ja vaadi poikien ympärileikkausten kieltoa. Ikävä kyllä meillä on ihan hallituspuolueissa väkeä, joiden mielestä se on täysin hyväksyttävää tietyille uskonnollisille ryhmittymille. Ja ihan koulutetutkin ihmiset ovat sitä mieltä, että se on OK, koska jenkkilässäkin kaikki pojat ympärileikataan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ai, siksikö miehet ulisevat keskustelupalstoilla siitä, miten raiskaus on ihan oikeutettua suurimmassa osassa tapauksia, ainakin jos raiskaaja on suomalainen, ja raiskaustuomiot ovat suomalaisten miesten syrjintää ja miesvihaa?

Näytä minulle yksikin tällainen keskustelu, jossa suomalaiset miehet tätä tekevät. Miesvihaaja uhriutumassa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Älä valehtele. Ainakaan 99,9% miehistä ei ulise, että raiskaus on oikeutettua. Jostain avohoitopotilaista en mene takuuseen.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat