Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

/ ! \ / ! \ / ! \ Säälin niitä, jotka yrittävät nykyään työelämään / ! \ / ! \ / ! \

Vaurastunut

Vielä 90-luvulla töitä sai helposti - sen kuin katsoi jonkun paikan, soitti ja meni tekemään työsopparin. Palkatkin olivat ihan ok ja verotus markka-aikana kohtuullinen. Silloin töihin mentiin nuorena, mikäkin peruskouluikäisenä. Alan kesätöitä sai jo ensimmäisen ammattiopintovuoden jälkeen. Ylitöitäkin tehtiin minkä jaksoi ja tilipussi oli todella muhkea - nuorena kun sitä jaksoi ja ehti. :)

Vähän säälittää nämä nykyajan ihmiset, kun vielä parikymppisenä ollaan ilman töitä ja persaukisia. Yliopistosta valmistuneet 30-vuotiaatkin lojuvat kortistossa vuosikausia. Työpaikat siirtyvät halvan työvoiman maihin. Silti asuminen yms. on nykyään kalliimpaa kuin koskaan ennen ja varsinkin pk-seudulla asuminen kallistuu vuosi vuodelta ja harvinaisiksi käyvät avoimet työpaikat keskittyvät vain tänne. Hallitus kaavailee palkkojen pakollista leikkaamista jne. "kivaa" tulossa.

Elämme kovia aikoja, vaikka olisimmekin jo onnistuneet pääsemään työelämään. Niillä joilla ei työtä ole, on todella vaikeaa. Säälin heitä. Olisivat syntyneet 10 vuotta aikaisemmin. :)

Kommentit (8)

Vierailija

Palkkatuloja verotettiin 1990-luvulla rankemmin kuin nyt. Työttömyys kävi yli 15 prosentissa. Ja vielä: moni parikymppinen on vailla työpaikkaa siksi että on opiskelija.

Vierailija

Outoa, että olet järjestänyt asiasi noin huonosti. Minä olen varmistanut, että lasteni ei välttämättä tarvitse mennä töihin, joten kun sinä jäät työttömäksi ja putoat tyhjään, tulee lapseni tekemään ne sinulta jäävät pari päivää töitä ihan mielenkiintoisena harrastuksena, tulonsa hän saa muualta.

provot pois

Vierailija kirjoitti:
Outoa, että olet järjestänyt asiasi noin huonosti. Minä olen varmistanut, että lasteni ei välttämättä tarvitse mennä töihin, joten kun sinä jäät työttömäksi ja putoat tyhjään, tulee lapseni tekemään ne sinulta jäävät pari päivää töitä ihan mielenkiintoisena harrastuksena, tulonsa hän saa muualta.

Oletko järjestänyt asian tekemättä itsekään työtä? :)

No, provohan tuo viestisi on.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Oletko järjestänyt asian tekemättä itsekään työtä? :)

No, provohan tuo viestisi on.

Ei vaan nimenomaan tekemällä töitä silloin kultaisella 90-luvulla, joka tosin mielikuvieni mukaan oli melkoista lama-aikaa. Kiitos lukuisten pakkohuutokauppojen hankin omaisuutta, joka on tuottanut sen verran varallisuutta, että lastenikin elämä on turvattu.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat