Pukekaa lapsenne lämpimästi!

Vierailija

Olen tässä seurannut naapurin pph:n hoitolasten ulkovaatetusta ja voin vaan ihmetellä mitä näiden lasten vanhempien päässä liikkuu. Esimerkiksi 0-asteen kelillä tuulisena päivänä lapsilla 3-4 v oli välikausihaalarit (alla fleeceä), kumpparit, ohuet rukkaset ja TRIKOOpipot. Kaulat paljaina, yhdellä jopa korvat pilkotti paljaina pipon alta. :O Lapset käyvät välillä valittamassa hoitajalle palelua ja hoitaja yrittää epätoivoisesti pitää lapset liikkeessä, jotta tulisi lämmin. Näillä lapsilla on myös ihan jatkuvasti nuhaa ja ihmekös tuo kun joka päivä kylmettyvät. Vertailun vuoksi, samana päivänä meidän lapsilla 1 ja 3 v oli toppahaalarit (alla villapuvut), teddykarvarukkaset, villasukat, talvikengät ja kypärämyssyn malliset talvihatut. Eikä palellut eikä nenät vuoda kuin paristi vuodessa. Tuntuu ihan hirveältä katsella näitä lapsiparkoja kylmissään. :( En kuitenkaan tunne vanhempia niin että voisin asiaan puuttua. Pukekaa te av-mammat lapsenne kelien mukaan, ennemmin liikaa kuin liian vähän! Nyt on talvi vaikkei lunta olekaan!

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Flunssaan sairastutaan virusten vuoksi, ei sen takia, että on liian vähän päällä ja "kylmettyy". Miten ap puet lapset 15 asteen pakkaseen, kun jo nolla kelillä on villahaalari toppapuvun alla??

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kypärämyssyn malliset talvipipot on syvältä ja niin wt...

Mut käytännöllinen ja lämmin on ja poika tykkää kun on "kypärä". Mikä sit on ei-wt?

Vierailija

Riippuuhan se vähän lapsestakin, miten hyvin kestää kylmää. Itse olen tajuttoman viluinen aina, toppatakki käytössä hyvä ettei syyskuussa... :D samaten sukkikset housujen alla.

Lapseni taas on niin lämminverinen, että hikoilee yöllä jo yhden peiton alla (yöpukuna body) ja itse taas nukun kahden peiton alla, joskus jopa hupparikin päällä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Flunssaan sairastutaan virusten vuoksi, ei sen takia, että on liian vähän päällä ja "kylmettyy".

Vilustuminen moninkertaistaa sairastumisen riskin koska se alentaa vastustuskykyä viruksia vastaan. Tähän aikaan vuodesta viruksia on runsaasti liikkeellä joten käytännössä vilustuminen johtaa myös sairastumiseen.

Vierailija

Kun olin päiväkodissa työharjoittelussa opintojen aikana, oli loppukevät. Toukokuun loppu oli todella kuuma, mutta osa vanhemmista käski pukemaan lapsille pitkät kalsarit housujen alle ja takin pitkähihaisen päälle. Osa lapsista sitten temmelsi sortseissa ja t-paidoissa, kun taas yhdenkin pojan muistan aina itkeneen uloslähdössä, kun oli niin kuuma eikä jaksanut leikkiä. 

Jos ei tiedä kuinka lasta kannattaisi pukea, voisi vaikka kysyä päiväkodin hoitajilta. He näkevät kymmeniä eri tavoin puettuja lapsia joka päivä ja oppivat, mikä on järkevintä sillä hetkellä. 

Vierailija

Kerrospukeutuminen (ohut fleece) ja tuulta pitävä välikausipuku lapselle joka leikkii ja liikkuu. Reppuun lisävaatetta jota voi lisätä jos palelee. Älkää viekö puhekyvyttömiä lapsiapalelemaan päiväkoteihin. Hoitakaa kotona. Olennaista on myös kaulan, jalkojen, pään ja käsien suojaaminen.

Vierailija

Minä taas olen sitä mieltä, että mieluummin pikkuisen liian vähän päälle kuin liikaa, jos ei sopivasti osata pukea. Liikkumalla saa veren kiertämään, mutta jos on liikaa päällä, niin ei pysty tekemään mitään tai jos tekee, niin tulee hiki ja tukala olo. Monesti näkee ihan liikaa puettuja lapsia, harvoin liian vähissä pukeissa olevia.

Vierailija

Lapsia on erilaisia. Meillä yksi päiväkoti-ikäisistä lapsista ei siedä vielä tällaisilla keleillä muuta kuin näitä trikoopipoja, ohuita hanskoja ym. koska muuten tulee liian kuuma. Yrittää jopa salaa jättää toppapuvun alle pelkän t-paidan mutta siihen vedän rajan.

Vierailija

Hyvin meni taas viesti perille... Mainitsin, että näitä lapsia selvästi palelee. Ja niin kuin joku jo mainitsi, kylmettyminen kyllä altistaa sairastumiselle. Googlatkaa vaikka. Ja kypärämyssyt suojaisivat näidenkin lasten kauloja ja korvia, jotka nyt ovat paljaana viimalle. Hei haloo! Oikeastiko ette välitä, jos lapsi palelee? Millään muulla ei pitäisi olla merkitystä, jos lapsi itse ilmaisee olevansa kylmissään. Silloin puetaan lisää! Ja todellakin hoitajat voisivat myös opastaa vanhempia lasten pukemisessa. Näin meidänkin hoitaja tekee ja olen siitä kiitollinen.

15-20 asteen pakkasilla käytössä ovat jo uudet, paksummat talvihaalarit (nyt pojalla viime vuoden, vähän jo kulunut puku ja tytöllä kirpparilta ostettu haalari, joka ehkä hiukan ohuempi kuin uusi) ja lisäksi ylimääräinen sisävaatekerros ja lapaset rukkasten alla. Ehkä myös kypärämyssyt talvihattujen alla.

Kieltämättä villahaalari saattoi olla isommalla hivenen liikaa 0-kelillä, kun sattui juuri silloin juoksemaan kovasti. Välillä villahaalarin korvaakin huppari tms. Pienemmällä on aina villahaalari päällä eikä pärjäisi ilman, kerran kokeilin ja oli kylmä niska.

-ap

Vierailija

Olin just illalla 2.5 v lapseni kanssa ulkona. Oli pikkasen plussan puolella. Sisävaatteet = pitkähihainen ja trikoot, fleecetakki ja välikausihaalari ja pipo puettiin ulos ja jalkaan lämpökumpparit. Hanskat mukaan. Tyttö juoksi niin et posket oli punaiset (melkein kilometrin putkeen) ja sanoi et on kuuma. Tykkää siis juosta. Riippuu lapsesta paljonko voi pukea, mutta samaa mieltä et osa pukee liian vähän. Kotona tyttö on usein alushousuissa. Ite pidän villasukkia :D

Vierailija

No totuus on kyllä just se, että nämä ylipuetut lapset nimen omaan sairastelevat koko ajan. Vastustuskyky vain paranee, kun hieman karaisee itseään. Meillä ei lapset palele vaikka välikausivaatteissa mennään eivätkä sairasta koskaan. Heitä kun ei ole koskaan ylipuettu. Säälin toppapuvuissaan ja kuomissaan  (ja mahd vielä kurahaalarissa) hikoilevia lapsia. 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat