Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkomaalaisen näköiset suomalaiset, koetteko rasismia?

Vierailija

Minua jotenkin ahdistaa se, että minun pitäisi naisena osata arvioida, kuka on mistäkin kulttuurista ja käyttäytyä heidän tapaansa. Mistä minä voin tietää, että ketä saan kohteliaasti katsoa silmiin ja kenen kohdalla pitää katse pitää maassa? Ahdistaa, kun nykyisin säikähdän, jos joku vähänkin ulkomaalaisen näköinen tulee esimerkiksi pyytämään apuani. Heti mietin, että yrittääkö raiskata/ryöstää. En ikinä haluaisi käyttäytyä epäkohteliaasti ihmisiä kohtaan, mutta tuntuu, että naisena on vain pakko suojella itseään, koska lait eivät sitä kykene tekemään. Mutta samalla joudun käyttäytymään epäkohteliaasti myös niitä kunnollisia ihmisiä kohtaan.

Suomessa asuvat ulkomaalaiset näköiset suomalaiset joutuvat nykyisin varmaan aika ikävään paikkaan. Tai jo aiemminkin toki, onhan täällä rasismia aina ollut. On varmaan kiva olla syntynyt Suomessa ja kokea olevansa suomalainen, mutta saada kokea rasismia vain siksi, että näyttää ulkomaalaiselta (tummat piirteet, esim. toinen vanhempi ulkomaalainen tai tänne adoptoitu lapsena).

Kommentit (11)

Vierailija

Olen venäläinen ja puhun suomea hiukan aksentilla. Monet katsovat pahasti, vaikka kuitenkin suomi sujuu ja olen naimisissa suomalaisen miehen kanssa. Muutin Suomeen 19-vuotiaana ja olen 25.

Vierailija

Marokkkolaissyntyistä Junes Lokkaa vihataan missä hän kulkeekin. En ole varma tapahtuuko tämä kuitenkin hänen omasta ansiostaan eikä suojaväristään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Marokkkolaissyntyistä Junes Lokkaa vihataan missä hän kulkeekin. En ole varma tapahtuuko tämä kuitenkin hänen omasta ansiostaan eikä suojaväristään.

Junes lokka on kyllä kunnon paradoksi :D suomea vaaditaan suomalaisille ja suomen geeniperimä pitäisi pitää puhtaana niin vuoden suomalainen on marokkolainen? Samaan lauseeseen toitotetaan että toisen polven maahanmuuttajat ei koskaan tule olemaan suomalaisia

Vierailija

Ap.Onpa sulla vaikeaa!Mä en ole kokenut ongelmana katsoa silmiin ihmisiä taustasta riippumatta.Ikinä ei oo tullut siitä ikävää palautetta.Miksi se muka kulttuuriin liittyy onko ok olla normaali ja ystävällinen toisia kohtaan...?

Olen kantasuomalainen ja minua on komennettu esim.näin:"painu takas sinne kotimaahasi".Hmm..joskus asiakaspalvelutilanteessa palvellaan enkuksi.Kerran yksi ukko valisti mua suomalaisnaisten kauneudesta ja moitti minua "ulkomaalaista",kun ei ole vaalea ja siisti,lyhyt tukka.Romanit on usein kysynyt,että "ootko sinä meikäläisiä?".Mulla on pitkä,lähes musta tukka ja tummat silmät,jopa iranista oleva ystäväni sanoo minun olevan sen näköinen,että voitaisiin olla samasta maasta 😊

Vierailija

kaikki naiset ketä baarissa tapaan kysyy olenko suomalainen... Olen kokonaan suomalainen mutta näytän kuulemma joltain irakilaiset vaikka ihoni ihan valkoinen kaikki muut piirteet ovat taas ihan irakilaiset. Eräs nainen ei suostunut uskomaan ja torui mut sen takia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut useamman kerran, että jos ottaa Saksasta saksanpaimenkoiran ja tuo sen Suomeen ei se muutu Suomenajokoiraksi. Eikä sen jälkeläisistäkään tule Suomenajokoiria. 

Koirilla on rodut, ihmisillä ei. 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat