Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meillä on maailman sotkuisin ekaluokkalainen! Hermo menee.

Vierailija

Siis ekaluokkalaisen tytön askarteluinnostus jne koettelee mun hermoja. Kivahan se on että on luova ja keksii tekemistä, mutta se roskan ja tuotosten määrä! Ja minne ne kaikki tungetaan. Tavaroiden laittaminen paikoilleen on täysin hakusessa, eikä millään tajua/opi että olohuoneeseen ei Kamoja levittä vain sen takia, että oma huone on kuin pommin jäljiltä. Kuin hemmetissä saa tytön tajuamaan? Ja tää on meidän 3 lapsi, kahden ensimmäisen kanssa järjestys on säilynyt ihan eri tavalla.

Tytöllä on oma huone, säilytyspaikkoja, laatikoita, hyllyjä, koukkuja ja rasioita sekä lokeroita, joihin tavarat saa laitettua. Mutta kun ne ei sinne mene. Isänsäkään ei "vaadi" tätä järjestyksen pitämistä rutiinina vaan on sitä mieltä, että siivotaan sitten joskus. Eli koko järjestyksen pito on mun harteilla enkä enää jaksa. Enkä todellakaan ole mikään perfektionisti, mutta hiuspinnit, rannekorut, paperilennokit, sakset, liimat, läksykirjat, sukat, askartelutuotokset jne. Ei vaan mun mielestä kuulu olohuoneen pöydälle. Eikä ainakaan samaan aikaan ja yhteen pinoon! Olen uhannut heittää roskiin kaiken, mikä illalla pöytään jää, mut ei tehoa sekään.

Kommentit (15)

Vierailija

Meillä alkoi helpottaa vasta kun uhkaukset myös toteuttaa. Vaadin että huone on siistinä lauantaisin kun imuroin tai minä siivoan....
Pyykit alkoi löytää tiensä pyykkikoriin kun kaveri ihmetteli tyynyllä ja lattialla lojuvia likaisia alushousuja.
Karkkipäivää ei ollut ellei astioita vie itse tiskiin ihan joka päivä.
Lapsi on nyt tokalla ja elämä vähän helpompaa vaikka viikottain tulee sanomista vieläkin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No tuota, mikset sinä opeta häntä siivoamaan jälkiään?

On kuule opetettu, näyttetty, avustettu ja autettu ihan samalla lailla kuin isompia sisaruksiakin. Kuten mainitsin, Heidän kanssaan ei ongelmaa ollut, oppivat ja tekivät, kuten oli ohjattu ja opetettu. Mutta tämä kolmonen... Kun ei, niin ei.

Ap

Vierailija

Ja karkkipäiviä on jo välistä jäänyt, on tullut tv-kieltoa ja pelikieltoa, kun ei siis ole omia tavaroitaan siivonnut. Ja roskiinkin on jo tavaraa mennyt, en edes tiedä onko tyttö sitä huomannut. Tai sitten ei vaan välitä. Blaah...

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

On kuule opetettu, näyttetty, avustettu ja autettu ihan samalla lailla kuin isompia sisaruksiakin. Kuten mainitsin, Heidän kanssaan ei ongelmaa ollut, oppivat ja tekivät, kuten oli ohjattu ja opetettu. Mutta tämä kolmonen... Kun ei, niin ei.

Ap

No mitä tapahtuu, jos hän ei siivoa jälkiään? Kai siitä on joku seuraamus? Kovapäisimmätkin oppivat ennen pitkää, jos vain aikuinen pysyy johdonmukaisena. Onko lapsi itse saanut vaikuttaa huoneen järjestykseen? Mun toinen ei siivonnut millään ennen kuin ymmärsin, että tavaroille oli hänen mielestään ihan typerät paikat laitettu. Sai järkätä homman niin kuin itse halusi ja nyt pysyy huone siistinä. Mutta vielä 7-vuotiaana piti asiasta muistuttaa kyllä joka päivä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäisen kuuluukin tehdä täsmälleen noin, no onneks itse en ole noin laiska ja mukavuudenhaluinen!!

Onnittelut sulle siitä, että olet täydellinen!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ap

No mitä tapahtuu, jos hän ei siivoa jälkiään? Kai siitä on joku seuraamus? Kovapäisimmätkin oppivat ennen pitkää, jos vain aikuinen pysyy johdonmukaisena. Onko lapsi itse saanut vaikuttaa huoneen järjestykseen? Mun toinen ei siivonnut millään ennen kuin ymmärsin, että tavaroille oli hänen mielestään ihan typerät paikat laitettu. Sai järkätä homman niin kuin itse halusi ja nyt pysyy huone siistinä. Mutta vielä 7-vuotiaana piti asiasta muistuttaa kyllä joka päivä.

Kuten kirjoitinkin,on jäänyt pois karkkipäiviä, peliaikaa, kaveritreffejä, tavaraa on heitetty roskiin... On myös yritetty porkkanaa, että kun on siivottu niin saa valita esim lautapelin, jota porukalla pelataan. On tytön toiveesta tehty pyöraretkiä tai menty uimaan, kun on siivottu x-kertaa oma huone jne.

Ja huoneen järjestystä sekä esim.koulupöytää lokeroineen oli itse valitsemassa.

Ap

Vierailija

Tiedän tunteen. Ruokapöytä on täynnä kaikenlaista Legoista paperisilppuun. Tämä meidän 7 vuotias on vielä tosi lahjakas hukkaamaan tavaroita. Viime viikolla on hävinnyt 3 hupparia. Hermot menee, ja mikään puhe, opastaminen, muistuttaminen jne tuota tulosta.

Kun ovesta tulee sisään, niin eteisessä on kengät, märät vaatteet, pipot ja rukkaset lattialla. Hyvä jos löytää sen toisen parin. Parillisia sukkia on mahdoton tehtävä. Jos en ole vieressä komentelemassa, tiskit eivät löydä tiensä keittiöön, jos syödään mandariina tai banaania, niin ne on iloisesti ruokapöydällä ja kaverina on LEGO ukko.

Tsemppiä, odotan että jossain vaiheessa helpottuu.....

Vierailija

Kippaat vain ne olohuoneen tavarat lapsen huoneeseen. Heti kun joku tavara ilmestyy pöydälle, viet sen vaikka keskelle lattiaa lapsen omaan huoneeseen. Raja menee ovella, sisäpuolella saa ihan itse raivata sen tilan minkä tarvitsee, muutaman kerran voit olla ohjeistamassa miten saa nopeasti tilaa tekemisilleen. Ulkopuolelle sotkulla ei ole asiaa. Parin viikon välein, tai vähintään kerran kuussa, pitää se lapsen huone saada niin siistiksi että siellä voi imuroida.

Läksykirjoille kuitenkin pitäisi tehdä joku järkevä paikka, miettikää se lapsen kanssa yhdessä. Siitä et jousta. Se lapsen näkökulmasta järkevä paikka voi olla vaikka laatikko sängyn alla, mutta kunhan se toimii niin että kirjat pysyy samassa paikassa niin muulla ei ole väliä.

Äitini myös käytti sitä kikkaa, että käski minun koristella olohuoneen pöydän jouluksi tai pääsiäiseksi. Ei sitä pöytää silloin viitsinyt käyttää kun olin saanut omasta mielestäni sen nätiksi.

Niin, minä olin lapsena, ja olen yhäkin, sotkun keskellä viihtyvä. Likaisuuden keskellä en kuitenkaan viihdy vaikka moni ei pystykään ymmärtämään miten minä pystyn pitämään kotini puhtaana tässä kaaoksessa.

Vierailija

Entäs meidän teinit? Pyyhkeet heitetään lattialle, osa roskista myös, muruset huoneen lattialla ja likaiset vaatteet myös. Sitten ne likaiset astiat ja tyhjät limupullot.
Melko normaalia monessa perheessä vaikka olen yrittänyt kaikkeni.
Ja aattele osa aikuisitakin tekee näitä syntejä.
Hermoon käy kylläkin ja tulee kylläkin huudettua.

Onneksi olkoon kahdesta siististä lapsesta. Mulla vain kaksi laiskaa teinipoikaa. Toinen jaksaa kyllä uida kilometri tolkulla mutta jälkien siivoominen on vaikeaa.

Vierailija

Ymmärrän ärsyyntymisesi. Varmasti olette ohjanneet ja harjoitelleet. Miten lapsella sujuu tavaroista huolehtiminen koulussa? Onko lapselle koskaan tehty mitään neurologisia tutkimuksia?

Kuvauksesi lapsestasi sopii erittäin hyvin minun adhd lapseeni. Käsitys siivouksesta ja järjestyksestä kuulostaa hyvin samanlaiselta. Tilanteeseen ei auttanut kiristys, uhkailu eikä lahjonta. Vuosien mittaan tilanne helpottui, kun oppi hallitsemaan toimintaansa. Tsemppiä teille molemmille.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat