Miksi ennen oli ok että köyhän perheen lapsi sai vähemmän kuin rikkaan perheen lapsi?

Vierailija

Itse olin köyhän duunariperheen lapsi, äiti osa-aikatöissä, isä välillä työttömänä. Minulle oli ihan luonnollista ettemme matkustaneet ulkomailla tai ettei vaatteeni ja leluni olleet mitään kovin kalliita tai edes uutena hankittuja. Ehkä kadehdin kaveriani joka oli lääkäriperheen tytär ja sai mitä osasi pyytää mutta ymmärsin toki miksi omat vanhempani eivät tarjonneet samaa kuin tuon kaverin vanhemmat. Tuo tilanne vain kannusti siihen että hankin aikanaan itselleni hyvätuloisen ammatin ja maksoin itse ulkomaanmatkani ym.

Kommentit (9)

Vierailija

Kyllä sen pitäisi olla ok edelleen, eihän me täällä ajatella niinkään, ettei meillä ole oikeutta tähän elintasoomme täällä (joka on kumminkin hyvä maailmanlaajuisesti ajatellen), kun jollain on jossain köyhempää, paljon köyhempää.

Vierailija

En ymmärrä Suomessa vallitsevaa ajattelutapaa. Valitetaan, että työnteolla ei rikastu, ja että kovasta työnteosta sakotetaan kovilla veroilla, mutta samaan aikaan yritetään tasapäistää kansa niin, ettei ne rikkaat saisikaan nauttia siitä ylimääräisestä tulosta, vaan kaikilla pitäisi olla sama elintaso.

Kommunismi antaisi tähän vastauksen. Jokaiselle yhtä paljon tai yhtä vähän, eipähän tarvitsisi kenenkään syrjäytyä sen takia, että naapurin lapsilla on uudempi pleikka kuin meidän lapsilla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Epätasa-arvo. Oli myös ok että nainen sai vähemmän kuin mies.

Epätasa-arvoa on se, jos kotona loisimalla/kerjäämällä pitää saada sama perheelleen kuin työtä tekemällä.

Juu. Ei ole työtä kaikille ja voi tulla sairauksia. Mun mielestä silloin pitää vaan kiristää taloutta ja tyytyä vähempään. Näin se normaalisti menee.

Jostain syystä Suomeen on syntynyt "köyhien" porukka, joka kuvittelee, että heidän pitää saada kaikki sama kuin rikkaampienkin. Tää porukka kuvittelee, että heillä on oikeus kaikkeen samaan, eikä pidä tyytyä vähempään.

Mitä ihmeen tasa-arvoa tuollainen on? Keskituloinen raataa päivät töissä, maksaa verot ja mm päivähoidosta täydet maksut ja tukia ei saa. Tasa-arvosta rutiseva "köyhä" saa rahansa kotona loisiessaan. Ja pitäis saada sama kuin sen työssäkäyvän, niinkö? Ylimielistä ajattelua mun mielestä. Näin ajatteleva on köyhä ainoastaan mieleltään.

Vierailija

Ei se ennenkään ilmeisesti ollut kaikille ok. 

Silloin (tämä oli vissiin 1950-lukua?) kun ns. sälepohjasukset oli uusinta uutta, mun isä sai yrittäjävanhemmiltaan sellaiset. Heti seuraavana koulupäivänä oli joku syrjäkylän poika (jolla itsellään vanhanaikaiset yhden puun sukset) hakkasi isän sukset sauvalla rikki. Ilmeisesti hänelle ei ollut ok, että jollakulla oli hienommat sukset kuin hänellä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat