Tykkäätkö kävellä pimeässä?

Vierailija

Kävelen paljon, ihan vaan kuntoillakseni. Asun maalla ja lähimmät katuvalot on kahden kilsan päässä ja lähin naapuri kilometrin päässä, eli siis omaa valoa tarvitaan, jos haluaa reittinsä valaista. Tokihan minulla valaisimia löytyy joka lähtöön, täällä maalla kun ympärivuoden asun. Tehokkaita led-valaisimia on useampi käsivalaisimista otsalamppuihin ja otsalamppua paljon käytänkin esim ulkona touhutessa, siinä kun jää molemmat kädet vapaaksi.

Vaikka minulla pimeän aikaan otsalamppu kävelylenkeillä aina päässä onkin, niin en sitä juuri käytä, kun ainoastaan tilanteissa, joissa auto tulee vastaan, niin läväytän sen päälle, mutta otan sen pois päältä, kun auto menee ohi. Lähinnä olen ilman valoja kävellyt sen takia, kun saatan käydä lenkillä hyvin myöhäänkin (jopa puolenyön aikaankin), niin en halua herättää turhaa huomiota, varsinkaan jos kävelen niiden harvojen talojen ohi, joita tällä seudulla muutama on.

Kun olen kävellyt pimeässä ilman valoja, niin olen opiinut tykästymään siihen ja näin märimpään ja pimeimpään aikaankin näkee yllättävän hyvin ilman valoa. Silmä tottuu pimeään aika äkkiä ja jopa metsässäkin voi nähdä liikkua pimeällä, toki tarkkana siellä pitää olla.

Se siinä vain on, ettei kannata antaa ajatusten harhailla mystisiin juttuihin, muuten saattaa alkaa nähdä jokaisen puun tai pensaan potentiaalisena murhaajana ;)

Kävelen usein pihastani rantaan ja takaisin. Sinne on matkaa kolmisen kilometriä ja matkalla on vain yksi ympärivuotisesti asuttu talo ja sekin tuossa kilsan päässä. Siitä eteenpäin on vain metsää ja rannassa kesämökkejä, joilla ei juurikaan talvella käydä, syyspimeistä puhumattakaan. Toissailtana kymmenen jälkeen kun kävelin taas normilenkin rantaan ja takaisin, niin olin juuri sitä aiemmin ollut murhainfossa lueskelemassa Kirkkonummen kolmoismurhasta. Siinähän murhaaja/murhaajat, oli tulleet syrjäiseen surmataloon metsän kautta. Kummasti siinä alkoi puut ja pensaat saada ihmisen muotoja, kun mielikuvitus alkoi laukata :) Nooh, hengissä siltäkin lenkiltä selvisin, eikä yksikään puu tai pensas hyökännyt niskaan ;)

Mutta tosiaan, pimeässä kävely ilman valoa on ihan mukavaa hommaa, varsinkin täällä maaseudulla, siinä kun on luonnon kanssa jotenkin intiimimmin tekemisissä.

Mites on, tykkäätkö/uskallatko sinä liikkua pimeässä luonnossa/pimeillä teillä ilman valoa?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

En tykkää. Olen aina pelännyt pimeää ja jätän omassa talossakin yöksi kulkuvaloja, etten joutuisi koskaan täysin pimeään huoneeseen. Pidän käsilaukussa pientä ja tehokasta taskulamppua.

Olen varmaan aika vastikään puusta pudonnut apina, joka tärisee luolan perukoilla, kun aavikolla kiiluu petojen silmät.

N45

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En tykkää. Olen aina pelännyt pimeää ja jätän omassa talossakin yöksi kulkuvaloja, etten joutuisi koskaan täysin pimeään huoneeseen. Pidän käsilaukussa pientä ja tehokasta taskulamppua.

Olen varmaan aika vastikään puusta pudonnut apina, joka tärisee luolan perukoilla, kun aavikolla kiiluu petojen silmät.

N45

Kyllä minäkin lapsena ja nuorempana pimeää pelkäsin, enkä kovin hanakasti pimeään metsään yksinäni mennyt.

Kun tänne maalle vuosia sitten muutin, niin opin tykkäämään pimeästä ja nykyään voin mennä sujuvasti vaikka tuohon lähimetsään pimeässä haahuilemaan.

Kannattaa joskus ihan terapiamielessä testata ja mennä vaikkapa mökillä pimeään metsään steppailemaan. Se on ihan kiva tunne, kun huomaa, että silmä alkaa tottumaan pimeään ja alkaa ihan oikeasti näkemään. Siinä pelko kummasti häviää. Mutta toki jos on juuri jotain murhajuttuja, tai yliluonnollisia turinoita lueskellut, niin ei ehkä siinä kohtaa kannata mennä metsikköön itseään kiusaamaan ;)

-ap-

Vierailija

En viitsi kiusata itseäni. Olen ollut pimeänpelkoinen aina ja säikyn muutenkin niin helposti, että kukaan ei edes leikillään enää yritä säpsäyttää jollain PÖÖ!-huudolla. Säikyn niin hirveästi, että saatan ruveta itkemään, aikuinen akka :D

Olin kuulemma pikkutenavana jo ihan samalainen. Äiti arvelee, että kaiken takana on tosi paha säikähdys, kun taaperona lensin auton sisällä kaaressa kolaritilanteessa. Ehkä,voihan se olla mahdollista. 1

Vierailija

Liikun aina pimeässä. Asun kerrostalossa enkä laita rappuun valoja edes yöllä, kotona mulla on välillä himmeä pöytälamppu päällä. Ulkoilen keskuspuistossa valottomilla poluilla. Toisaalta nautin myös auringosta.

Ei Helsingissä kyllä koskaan täysin pimeää ole, mutta tarpeeksi.

Vierailija

Tykkään, enkä pelkää pimeää. Lapsena rakastin leikkiä illalla ulkona, kun oli pimeää, oli jännää. Minulla on hyvä hämäränäkö ja kirkasta auringonvaloa en kestä, saan helposti migreenin. Nyt on hyvä aika,ehkä olen puolivampyyri, miehen mielestä. Suunnistan pimeässä ilman valoja, missä vaan. 

Naispelko23
Seuraa 
Liittynyt22.11.2015

Tykkään liikkua pimeässä. Nautin siitä kun kukaan ei näe kasvojani ja saan olla rauhassa ilman, että kukaan tuijottaa, nauraa tai tunnistaa minua. Jotkut ihmettelee miten en käytä valoja vaan olen pimeässä, en vain näe erityistä syytä käyttää valoja kun näen ihan hyvin ilmankin.

Terveisin Naispelko22

SE ON LOPPU NYT

Vierailija

Pienenä se oli suurinta hupiani. Mikään ei ollut niin jännittävää ja hienoa kuin hiipiä yössä ninja-agentin tavoin, vielä teininäkin parhaat fiilikset tuli siitä, kun lähdettiin kaveriporukalla yölliselle kävelylle kauhuleffan jälkeen.

Nykyään en enää uskalla, kun jo päiväsaikaan spurgut ja ulkomaalaiset pysäyttelevät kaduilla ja vaativat numeroa tai rahaa tai mitä lie.

Vierailija

Pimeässä kävelen minäkin maalla ollessa. Taskulamppu on kaiken varalta mukana, mutta en sitä käytä. Ei pelota yhtään. Jos pitäisin valoa päällä, pelottaisi kyllä, koska silloin en näkisi mitään valokehän ulkopuolelta, mutta minut näkisi jo kaukaa.
Enemmän pelottaa kaupungissa valaistuilla poluilla.

Vierailija

Kyllä ennen. Nykyään pelkään puskaraiskaajia siinä määrin, etten pistä nokkaani pimeällä ulos. Nyt on jo vähän hankalaa kun pimeä tulee niin aikaisin.

Vierailija

Kyllä ja en. Pimeässä liikkumisessa on hyvää joskus rauhallisuus ja se, että siellä voi nähdä kauniita valoja ja valo-asetelmia

Siitä taas en pimeässä liikkumisessa tykkää, kun siellä on liikkeellä niitä järjen jättiläisiä pimeitä pyöräilijöitä, jotka ovat valottomia, heijastimettomia ja vielä tummiin vaatteisiin pukeutuneita. Jos pimeässä haluatte valottomana ja heijastimettomana fiilstellä, niin tehkää se kotonanne tai omalla pihallanne! Ei pimeässä fiilistely kuitenkaan oikeuta vaarantamaan yleistä liikenneturvallisuutta!

Itse ymmärrän autoilijoita oikein hyvin siinä, kun autoilijat sanovat, ettei pimeää pyöräilijää tai jalankulkijaa tahdo nähdä. Oli laki sitten mitä mieltä tahansa, niin jos valoton, heijastimeton ja tummiin vaatteisiin pukeutunut jalankulkija tai pyöräilijä joutuu valottomalla tiellä auton töytäisemäksi, niin mielestäni se on oikeastaan aina enemmän jalankulkijan tai pyöräilijän oma syy kuin sen autoilijan syy.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat