Mieheni juo joka lauantai puolitoista litraa viiniä, alkoholisti?

Vierailija

Aina saman pussin. Aloittaa puoliltapäivin ja lopettelee näihin aikoihin. Tekee ruokaa, leikkii lasten kanssa, lukee kirjoja, jos lapsilta saa rauhan.

On hyväntuulinen eikä varsinaisesti humalassa koko aikana.

Onko tämä alkoholisoitumisen alkua?

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Lumonen kirjoitti:
Siis juo pelkästään yhden kerran viikossa ja vk loppuna?

Ei todellakaan ole alkoholisti, eikä varmaan alussakaan.

Runsaasti käyttää alkoholia kerta-annoksena. Ei kyllä pidä tuudittautua siihen, että kaikki on OK akoholin suhteen. Terveyshaitat alkavat kerääntyä niin, että varmasti oireilee 40-50-vuotiaana.

ohis

Vierailija

Mitä kerta-annos tarkoittaa? Jos juo puolitoista litraa kymmenessä tunnissa, niin ei siinä promillet kovin korkeiksi nouse. Promillelaskurin mukaan tasaisella tahdilla mies olisi koko ajan ajokunnossa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitä kerta-annos tarkoittaa? Jos juo puolitoista litraa kymmenessä tunnissa, niin ei siinä promillet kovin korkeiksi nouse. Promillelaskurin mukaan tasaisella tahdilla mies olisi koko ajan ajokunnossa.

Siis kaksi pulloa viiniä?! ja ajokunnossa?!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Siis kaksi pulloa viiniä?! ja ajokunnossa?!

Hyvin voi olla ajokuntoinen. Tuossa ajassa ennättää palaa alkoholista suurin osa.

Vierailija

Ei pysy ajokunnossa. Puolessatoista litrassa viiniä on noin 150 grammaa alkoholia. Jos mies on vaikkapa 80-kiloinen, maksa polttaa alkoholia noin kahdeksan grammaa tunnissa. Jos viiniä lipittää tasaista vauhtia, saa siis 15 grammaa alkoholia tunnissa ja polttaa sitä 8 grammaa, eli joka juomatunnin jälkeen elimistössä on seitsemän grammaa enemmän alkoholia. Aikuisessa normaalipainoisessa miehessä on vettä 50 - 70 %, eli tuossa 80-kiloisessa 40 - 56 kiloa. Kun jaetaan kroppaan jäävän alkoholin määrä tuolla vesimäärällä, päädytään siihen että illan lopussa promillet on 1,25 - 1,75. Ajokunto menee painosta riippuen kolmen tai viimeistään neljän tunnin päästä tissuttelun aloittamisesta.

Jos käytätte jotain nettilaskuria ja siinä puhutaan ravintola-annoksista, niin ottakaa huomioon että 1,5 dl viiniä on enemmän kuin se ravintola-annos.

Vierailija

Ei ole. Noin monen tunnin aikana ei edes tule varsinaisesti humalaan. Hänen keinonsa rentoutua, mutta pärjäisi varmaan "pakon" edessä ilmankin.

Vierailija

Riippuu miehen koosta, onko tuo paljon vai ei. Minun mieheni on 110 kg, eikä se olisi hänelle paljoa. Ajokunnosta en osaa sanoa, mutta alkometrillä on mitattu, että kahden puolen litran tuopin jälkeen promilleja oli 0,1.

Vierailija

Minusta se nyt on yksi ja sama, käyttääkö tuosta nimitystä alkoholismi vai ei. 

Kropalle tuollainen kerta-annos on liikaa. Vaikutus ei näy heti, mutta vuosien saatossa kyllä. Terveellisempää olisi jakaa sama määrä useammalle illalle viikossa, esim. lasillinen joka ilta ja lauantaisin vain yksi pullo. Tosin tämä vain, jos määrät eivät sitten rupea kasvamaan, mikä on aina vaarana jos usein juo.

Siitä voit olla onnellinen, että miehesi pysyy mukavana ja suhteellisen järkevänä ryypätessään. Tosin siinä voi olla ongelman siemen kanssa sikäli, että kun ei tule sosiaalista haittaa, tappelua tms. eikä ehkä krapulaakaan, voi luulla että kaikki on ok, vaikka kertamäärä kropalle onkin liikaa.

Itse olen kanssa tuollaista "hallitusti" juovaa tyyppiä. Haluan ja osaan pitää hiprakan mukavalla tasolla, jolloin ulkopuolinen ei (kuulemma) välttämättä edes huomaa, että olen humalassa. Itse kyllä tunnen sitä olevani. Olen kuitenkin ruvennut ajattelemaan terveyttäni ja vähentänyt juomista, esim. juuri lauantaina en aloita heti puolilta päivin, en enää vauhdita viikkosiivousta oluella tms., vaan vasta illansuussa korkkaan. 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat