Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Itsenäisyyspäivän ruoka

Vierailija

Teettekö karjalanpaistia? Itse aion tehdä. Konvehteja jälkiruoaksi.

Kommentit (9)

Vierailija

Alkupalaksi punajuurisosekeitto, pääruoaksi poron ulkofilettä tatti-juureskastikkeella ja puikulaperunoilla sekä jälkkäriksi pipareita vuohenjuustolla ja kaki-hedelmällä.

Vierailija

en tee karjalanpaistia koska karjalan evakot eivät arvostusta ansaitse laiskottelivat vain kahviloissa päivät pitkät ja saivat peltomaata ilmaiseksi samalla kun suomalaiset kärsivät sodanjälkeistä nälkää. 

karjalaisista ei ollut kuin harmia ainakaan meidän sukulaisten mukaan ja useat olivat arvoiltaan ja käytökseltään enemmän venäläisiä kuin suomalaisia

Vierailija

No herran jestas, nyt se vihapuhe ulottuu jo karjalaisiin evakoihin!

Teen karjalanpaistia vähän muuntaen. Jälkiruoaksi omista marjoista kiisseliä. Jos puhtia riittää, iltapalaksi karjalanpiirakoita takkauunissa. 

Vierailija

Meillä on huomenna karjalanpaistia, keitinperunoita, ohessa punajuuria sekä suolakurkkua.

Ihan perusmeininkiä.

Illalla katsotaan linnanjuhlia, vain, että saamme arvostella pukuja, syödään joulutorttuja ja juodaan glögiä.

Vierailija

Mikä juttu tämä karjalanpaisti itsenäisyyspäivänä on? Ikää on yli 40 v, mutta ikinä ei ole karjalanpaistia syöty itsenäisyyspäivänä, ei lapsuudessani, eikä omassa kodissa aikuisena. Eihän se ole mikään juhlaruoka. Omituista...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No herran jestas, nyt se vihapuhe ulottuu jo karjalaisiin evakoihin!

Teen karjalanpaistia vähän muuntaen. Jälkiruoaksi omista marjoista kiisseliä. Jos puhtia riittää, iltapalaksi karjalanpiirakoita takkauunissa. 

"Jo"? Kyllä sitä vihapuhetta on kohdistettu karjalaisiin evakoihin tasan niin kauan kuin niitä on ollut.

Vierailija

8/8

No kyllä minä olen mummoltani kuullut, että 40-luvulla vihapuhetta olisi pidetty. Taidat olla aika iäkäs, itse olen 60-luvulta, enkä omakohtaisesti ole tuollaisia puheita kuullut koskaan. 

Karjalanpaistin itsenäisyyspäivän ruoaksi olen keksinyt vasta pari vuotta sitten. Luulin sitä omaksi vitsikseni, mutta nyt paistilihaa myydään alena itsenäisyyspäivän alla! Minusta se sopii päivään hyvin, enkä tee sitä muuten juuri koskaan. Ja, kuten sanottu, ei sovi makuuni "vanhan kaavan mukaan" (lihat, vettä, suolaa, pippuria), vaan kehittelen siitä muiden maiden mauilla lisättynä uusversion.

PS.  vinkkinä: Ruotsalaisuuden päivänä teen princesstårtaa...

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat