Onko sillä merkitystä käykö lukionsa ns korkeamman ka-rajan lukiossa vai matalamman?

Vierailija

Sitä tässä pohdimme, hakisiko poika ns peruslukioon jonka keskiarvoraja pyörii siinä 7,5 paikkeilla (vai olisko allekin, tuossa lähilukiossa meinaan), vai sitten erääseen toiseen jossa rajana ollut n.8,3-8,5 ka. Sitten olisi tietty Helsingissä sijaitsevat lukiot joissa ka-raja tuotakin korkeampi mutta menisköhän sitten päivien pituudet liian pitkiksi kotona opiskeltavan ajan lisäksi, koulumatka kestäisi n.30-50min/suuntaansa, raaka arvioni. Junalla tai bussilla ensin keskustaan ja sieltä jatko lukion sijainnista riippuen.

Pojan ka kaikista aineista 9,5 ja lukuaineista 9,8.

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

Mitäpä sillä olisi väliä. Käsittääkseni jatko-opintoihin hakeuduttaessa hyvät tulokset kirjoituksista ja pääsykokeissa menestyminen riittävät. 

Vierailija

Meillä poika valitsi sen korkeamman keskiarvorajan lukion, koulumatkaa 40 km suuntaansa. Halusi lukioon, jossa vaaditaan paljon ja jossa tehdään alusta alkaen selväksi, että tavoitteiden saavuttaminen vaatii työtä. On tyytyväinen, koska entiset yläastekaverit on lähes kaiki hakeutumassa AMK-tason opintoihin, joihin se tavislukio heitä aktiivisesti ohjaa. Poika haluaa yliopistoon ja opo osannut hyvin neuvoa, millä aineyhdistelmillä jne. tavoite saavutetaan. Lisäksi tässä lukiossa on paljon sellaisia valinnaisia kursseja, joita ei ole tavislukiossa lainkaan, nimenomaan  esim. yhteiskuntatieteissä syventävää tietoa.

Vierailija

Samat yo-kirjoitukset kaikilla on kuitenkin. Kovemman keskiarvon lukioissa voi olla motivoivampi henki.
Yläkoulun päästötodistuksen keskiarvo ei kerro pärjäämisestä kuitenkaan kaikkea. On iso ero, onko ollut vaativalla esim kielikylpyluokalla vai pikkukaupungin taviskoulussa. Joistain kouluista vaan saa paremmat numerot helpommin ja jos kovin vaativaan lukioon hakee, voi tulla ongelmia muiden tahdissa pysymisen kanssa.

Vierailija

Varmaan riippuu aika paljon paikasta ja koulusta. Sanoisin, että pienempien paikkakuntien lukioissa noita keskiarvoja ei kannata niin paljoa tuijottaa, vaan 7,5 keskiarvon paikka voi olla erittäin hyväkin koulu. Maaseudulla näet on usein niin, että 90% koko lukioon menevästä porukasta menee siihen samaan lukioon, jolloin samassa lukiossa on toki niitä 7,5 keskiarvolla päässeitä, mutta myös koko joukko täyden kympin porukkaa. Kaupungeissa, joissa liikkuvuus on isompaa ja valinnanvaraa enemmän, voi olla toinen juttu. Voi olla että siihen seiskan lukioon menee lähes pelkästään juurikin sitä 7-7,5 keskiarvon porukkaa ja paremmin menestyneet pyrkivät sitten johonkin muualle "parempaan" kouluun, jossa on korkeampi pääsyraja.

Vierailija

Paremmat opettajat, kovempi kuri, tavoitteet korkeammalla, huonompi sijoitus luokan rankilistalla. Paremmat mahdollisuudet karsintakokeissa. Tuskin muuta eroa.

Vierailija

Suosittelen korkeaa keskiarvorajaa. Työskentelen itse lukiossa, jonne ei ole lainkaan keskiarvorajaa, ja se valitettavasti näkyy. Tunneilla on edettävä hitaasti ja keskityttävä perusasioihin. Olen jo vuosia sitten luopunut kaikista vaativista soveltavista tehtävistä. Läksyjä ei voi antaa, koska opiskelijat eivät niitä kuitenkaan tee (kolme neljäsosaa arvioni mukaan ei tee läksyjä). Ryhmätöissä ehkä yksi tekee jotain ja kolme on vapaamatkustajia. Tunneilla on järjestyshäiriöitä, ajoittain opiskelijoita joudutaan jopa poistamaan oppitunneilta. Käy sääliksi lahjakkaita ja motivoituneita opiskelijoita. Jos siis rahkeita on, kannattaa hakeutua samantasoiseen seuraan.

Vierailija

Olin itse hyvän ka:n lukiossa (noin 9) ja jos nyt saisin valita uudestaan, menisin matalamman keskiarvon lukioon. Tämä siksi, että tunnistan itsessäni sellaista pahanlaista taipumusta suorittamiseen ja toisten miellyttämiseen. Luulen, että tavislukiossa olisin löytänyt paremmin sen, mikä motivoi minua. Sitä myöten ehkä olisin tehnyt parempia valintoja lukion jälkeen.

Vierailija

On tämä vaikea palapeli..silläkin kun on merkitystä onko muut opiskelijat joiden kanssa aikaansa viettää ollenkaan samanhenkisiä-ja tyyppisiä. Ja se se vasta onkin tärkeää miten se lukion opo ohjeistaa ja osaa infota eri jatko-opiskelu ym mahdollisuuksista jne.

Pk-seudulla asumme kuten taisin jo mainitakin, tuo lähilukio ei ole iso, toinen on sitten käsittääkseni melko suuri opinahjo ja Hgin seudun lukioista en tiedä, ei ne varmaan ainakaan pieniä ole..

Pojalla on kyllä opiskelutaidot-ja motivaatio kohdallaan (ollut aina) ja niin kielet (4kpl) kuin matemaattiset aineet ovat 10.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
On. Parhaat opettajat hakeutuvat huippulukioihin ja lisäksi seura tekee kaltaisekseen. Niin hyvässä ja pahassa

Nuoret opet hakeutuu siihen kouluun, johon pääsevät töihin. Lukioihin varsinkin on vaikeempi päästä töihin muutenkin, joten niihin kyllä riittää hyviä opeja, jos vain maantieteellisen sijaintinsa puolesta ovat ok.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Suosittelen korkeaa keskiarvorajaa. Työskentelen itse lukiossa, jonne ei ole lainkaan keskiarvorajaa, ja se valitettavasti näkyy. Tunneilla on edettävä hitaasti ja keskityttävä perusasioihin. Olen jo vuosia sitten luopunut kaikista vaativista soveltavista tehtävistä. Läksyjä ei voi antaa, koska opiskelijat eivät niitä kuitenkaan tee (kolme neljäsosaa arvioni mukaan ei tee läksyjä). Ryhmätöissä ehkä yksi tekee jotain ja kolme on vapaamatkustajia. Tunneilla on järjestyshäiriöitä, ajoittain opiskelijoita joudutaan jopa poistamaan oppitunneilta. Käy sääliksi lahjakkaita ja motivoituneita opiskelijoita. Jos siis rahkeita on, kannattaa hakeutua samantasoiseen seuraan.

Lisäisin vielä, että huippulukioissa on vastaavasti todella kilpailuhenkinen ilmapiiri, mikä voi aiheuttaa stressiä. Jos poikasi ei ole luonteeltaan kilpailuhenkinen, mainitsemasi keskiarvon 8-9 lukio voisi olla sopivin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
On. Parhaat opettajat hakeutuvat huippulukioihin ja lisäksi seura tekee kaltaisekseen. Niin hyvässä ja pahassa

Mihin tämä väitteesi perustuu? Jokaikista avointa opettajan virkaa hakee useita kymmeniä päteviä hakijoita. Hyviä opettajia riittää kyllä kaikkiin kouluihin, jos ei lasketa joitain syrjäisiä pikkupaikkakuntia. Suomessa tunnetusti opettajaopintoihin hakeutuu lahjakkaita nuoria. Toki on joitain alalle sopimattomia henkilöitä niin kuin kaikilla aloilla, mutta yleisesti ottaen opettajien ammattitaito on kansainvälisesti mitattuna korkea. Se, että jossain lukiossa on vaativampia tehtäviä kuin toisessa, ei kerro opettajien ammattitaidosta vaan opiskelija-aineksesta. Opettaja kyllä osaisi opettaa millaista ryhmää tahansa, mutta opetustyyli ja tehtävät on valittava opiskelijoiden tason mukaan.

Vierailija

Useimmille lukioikäisille kavereiden mielipiteet ovat kovin tärkeitä. Haluatko lapsesi lukioon, jossa yleinen mielipide on, että seiska on hyvä numero ja kutonenkin ihan ok?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Parhaat opettajat hakeutuvat huippulukioihin ja lisäksi seura tekee kaltaisekseen. Niin hyvässä ja pahassa

Mihin tämä väitteesi perustuu? Jokaikista avointa opettajan virkaa hakee useita kymmeniä päteviä hakijoita. Hyviä opettajia riittää kyllä kaikkiin kouluihin, jos ei lasketa joitain syrjäisiä pikkupaikkakuntia. Suomessa tunnetusti opettajaopintoihin hakeutuu lahjakkaita nuoria. Toki on joitain alalle sopimattomia henkilöitä niin kuin kaikilla aloilla, mutta yleisesti ottaen opettajien ammattitaito on kansainvälisesti mitattuna korkea. Se, että jossain lukiossa on vaativampia tehtäviä kuin toisessa, ei kerro opettajien ammattitaidosta vaan opiskelija-aineksesta. Opettaja kyllä osaisi opettaa millaista ryhmää tahansa, mutta opetustyyli ja tehtävät on valittava opiskelijoiden tason mukaan.

Kaikki tuntemani opettajat haluavat opettaa motivoituneita, fiksuja ja hyvin käyttäytyviä nuoria. Sen sijaan kukaan ei halua opettaa häiriköiviä liimanimppaajaääliöitä. Tällöin muodostuu kova kilpailu mm. sykkiin ja ressuun niin opiskelijoille kuin opettajillekin ja parhaat valitaan päältä. Muodollisesti pätevä opettaja on eri asia kuin hyvä opettaja. Tämän varmaan jokainen muistaa omilta kouluajoilta

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat