Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkoisia ja sisäisiä apukeinoja atopiaihon hoitoon??

Vierailija

Lapsella oireet pahemmat kuin koskaan ja on sentään jo 12v. Kuiviä länttejä, punoitusta jne. Probiootit jo käytössä, olleet itseasiassa vuosia, siis maitohappobakteerit. Voiteita on. Mites öljyt? kylmäpuristetun kookosöljyn hyödyistä luin, kokemuksia?

Mutta, mitä?

Kommentit (13)

Vierailija

Viljoja ja sokeria kannattaa välttää. Ruoka normaalirasvaista, ei kuitenkaan mitään keinorasvoja, kuten margariinia. Kookosöljy on hyvä niin ulkoisesti kuin sisäisesti.

Vierailija

Oma atopiani on oikeasti ruoka-aine allergiaa. Iho alkaa kutista puolituntia viljojen syönnin jälkeen. Muutamassa tunnissa nousevat punaiset läiskät.

Vierailija

Onko kattavat allergiatestit tehty verikokeina? Prick-testi antaa vain osviittaa ja ei ole luotettava.
Usein atopioiden taustalla on ruoka-aine-allergia. Itse voit aloittaaa lapsellasi ilman ravitsemusterapeuttia epäterveellisten ja ei-ravintoaineita, mutta usein allergeeniä sisältävien tuotteiden totaalikarsimisen. Kuten limsat, karkit, shipsit, jäätelö, maustetut jogurtit, ketshuppi, tomaattikastike, kasvis-ja lihaliemikuutiot. Muutaman viikon totaalikieltäytyminen ko tuotteista ei ole ravitsemuksen kannalta apsellesi haittaa, mutta tuo selvyyden esim. Yleisiin lisä-ja väriaineallergioihin. Shampoot ja pesuaineet, jotka sisältävät hajusteita tai luonnonaromeja pois. Ihon ja päänahan pesu esim Humektanilla saman aikaisesti tuon tiukan ruokavalion kanssa. Olen itse kärsinyt pahasta atopiasta lapsena ja nuorena ja oma lapseni myös. Ruokavalion merkityksen ymmärsin vasta lapseni kohdalla.

Vierailija

Aviomiehelläni ihottuma liittyi ummetukseen ja/tai ärtyneeseen paksusuoleen. Hän käytti kuituvalmisteita (apteekista Vi-Siblin tai Punnitse & Säästä -kaupasta psylliumia) ja ihottuma hävisi melkein kokonaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lapsella oireet pahemmat kuin koskaan ja on sentään jo 12v. Kuiviä länttejä, punoitusta jne. Probiootit jo käytössä, olleet itseasiassa vuosia, siis maitohappobakteerit. Voiteita on. Mites öljyt? kylmäpuristetun kookosöljyn hyödyistä luin, kokemuksia?

Mutta, mitä?

Kookosöljy valmistetaan erottamalla kuivatusta kookoslihasta.

Kylmäpuristettua kookosöljyä ei ole olemassa.

Vierailija

Kannattaa kokeilla gluteenitonta ruokavaliota ja välttää sokeria ja hiivaa. Itse olen saanut atooppisen ihon ja seborrooisen ekseeman näillä kuriin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kokeilla gluteenitonta ruokavaliota ja välttää sokeria ja hiivaa. Itse olen saanut atooppisen ihon ja seborrooisen ekseeman näillä kuriin.

Ei gluteenitonta, vaan viljatonta.

Vierailija

Kala- ja helokkiöljylisä auttanut mulla. Sokerin välttely. Ulkoisesti suolakuorinta (kirveltää ihan p'''''''''leesti mutta sen jälkeen tuntuu hyvältä iho. Voi toki johtua siitäkin kun kipu loppuu :D). Käsiin Avenen cicalfate -voide.

Vierailija

Ei kannata laittaa öljyä, se nimenomaan paksuntaa entisestään ihottumakohdan ihoa. Vahvaa kortisonia ihottumaläiskiin, perus rasvaus suihkun jälkeen ja jos mahdollista niin kannattaa käydä esim 1 krt vk solariumissa. Itsellä nämä ainakin auttaneet. Tänä vuonna atopia pysynyt poissa toistaiseksi, koska ei ole ollut pakkasta tms. Käsien atopialäiskiin on auttanut parhaiten seacretin suolakuorinta. Kirvelee atopia kohdilla mutta hetken päästä helpottaa. Suolakuorinnan (2krt vk) aloittamisen jälkeen atopia on hävinnyt ( käyttänyt noin 2-3 kk), vaikka olen vaatekaupassa töissä ja kädet altistuu koko ajan kaikille käsittely ym aineille.

Vierailija

Minun 10 vuoden atopiahelvetti katosi kun lopetin maidon käytön. Saatan edelleen käyttää kahvimaitoa hieman tai juustoa leivän päällä mutta en enää juo sitä tai syö jugua, rahkaa ym.

Entinen 100g kortison-voidetta/kk muuttui 100g/8kk tahtiin kun vieläkin joskus toki jostain iho saattaa ärtyä. Etenkin kesällä kun innostuin pari kertaa syömään jätskiä. Oikeasti, jättäkää maito ja huomatkaa ero! Jos se ei auta, niin myös viljat.

Vierailija

syön talvisin sellaisia jättihelokki kapseleita ja kalaöljykapseleita. iho ei kuiva niin paljon ja siksi atooppinen ihoni on paljon parempi

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat