Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten juoda viinaa oikea oppisesti, neuvokaa joku?

Vierailija

Mulla tahtoo karata usein mopo käsistä tuon alkoholin kanssa. Eli jos juon, niin otan alussa 2 lasillista todella nopeasti, sen jälkeen otan hitaammin. Eli hörpin lasista välillä vähäsen ja kun olen lasillisen juonut, pidän 10-15min tauon ennen kun haen lisää.

Sitten kun olen jo humaltunut jonkin verran, niin silloin yleensä innostun nopeuttamaan juomistahtia eli kiskon sitä hemmetin viinaa kaksin käsin.. Sitten naps, filmi poikki... Aamulla herään joko sohvalta tai sängystä. Koko ilta menee pilalle, kun ite sammun kesken kaiken.

Miten helvetissä sitä oppisi juomaan hitaasti koko illan/yön ajan, että vaikka on päissään, niin ei sammu kuitenkaan yhtäkkiä vaan nautiskelisi koko yön juomisista ja osaisi juoda hitaammin?!

Pitäisikö heti alussa pitää vaikka 20-30min taukoja edellisestä lasilisesta? Eli kun juon lasillisen, juon mahd. hitaasti ja kun olen juonut, pitäisin AINA 20-30min tauon ennen kun haen lisää?

Nämä on näitä elämää suurempia kysymyksiä.

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija

Mä teen niin, että ensin juon muutaman suht nopeaan, niin että saan päälle sopivanvahvuisen humalatilan. Sitten ylläpidän sitä juomalla vain yhden noin tunnissa, esim. yhden ison oluen tunnissa. Tällöin humalatila ei enää juuri nouse, mutta ei tule laskuhumalaakaan. 

Mutta opetteluprosessihan tuo on. Esim. itse nuorena en osannut säädellä yhtään. Saatoin kyllä tehdä päätöksiä, että juon vain max 5 tai että juon vettä joka annoksen jälkeen tai vain kerran tunnissa tilaan tuopin, mutta sitten kun hilpeä nousuhumala tuli, kaikki sellaiset päätökset tuntuivat typeriltä ja join kumminkin ne perskännit. Mutta niin sitä vaan vanhemmiten on silti oppinut kontrolloimaan itseään, paljolti siksi että nykyisin ne darrat kunnon filmi poikki -juomisesta on niin helvetillisiä että sitä ei todellakaan halua kokea. Nuorena darra oli vain päänsärky ja vähän oksentelua, nykyisin rytmihäiriöitä, raakaa pelkoa ja paniikkia, kuolemanväsymystä, kylmän hien hikoilua...

Vierailija

Itse toimin juuri päinvastoin, kuin mitä ensimmäinen vastaaja. Itselläni on hieman samoja ongelmia, eli kun vauhtiin pääsee, niin menee helposti yli siinä vauhdin huumassa.

Jos pitää olla asiallisesti, niin itse aloittelen hyvin rauhallisesti ja mahdollisimman myöhään. Toki voi olla tympeä katsella, jos muut ovat jo kunnolla humalassa, mutta toisaalta sekin puolestaa hidastaa omaa juomistani. Ja vaikka tahti onkin hidas heti alusta asti, niin kyllä sitä humassa tulee silti oltua loppuillasta. Mutta paljon asiallisemmassa, kuin normaalisti.

Vierailija

Mitähän se "viina" on jota sinä juot? Siis nimenomaan kirkasta viinaa, eli vodkaa tms? Sitäkö paljailtaan pistelet? Ja alkuun pari lasia nopeasti? No, noihnan sitä juuri pääsee nopeasti humalaan.

Yksinkertainen keino on siirtyä mietoihin juomiin tai juomasekoituksiin. Ja sen lisäksi syödä ja juoda muutakin samalla, niin imeytyminen ja myös humaltuminen on hidasta.

Mikäli haluat välttämättä juoda viinan raakana, yksinkertainen keino on juoda reippaasti vettä aina välillä. Tällöin alkoholi mahassa laimenee ja imeytyy hitaasti. Ja lopettaa pitää siinä vaiheessa kun alkaa tehdä mieli lisää ja lisää.

Vierailija

Mulle on vanhemmiten tullut stoppari. Voin juoda tiettyyn pisteeseen asti, mutta sitten otan vain vettä. Yksinkertaisesti liian monta krapulapäivää, joten sisäinen varoitusjärjestelmä alkaa huutamaan jossain vaiheessa.

Nuorena ei vaan voinut jättää sitä viinaa (olutta) juomatta, piti pysyä porukan kittaustahdissa mukana. Ja sitähän sitten kumottiin. Että ei kai siinä muuta kuin harjoitusta... Ja vesilasillisia joka välissä.

Tosin yhä vieläkin on se ongelma, että rahattomuus loppuu tietyssä vaiheessa... Siis alkuillasta muistaa vielä, että on ihan typerää laittaa rajallisia rahavarojaan viihteellä olemiseen, mutta puolen yön tienoilla sitä rahaa on sen verran, että tarjoaa kaverillekin ja bussin sijaan pitää pöräyttää taksilla kotipihaan.

Vierailija

Kiinnostava kysymys, pisti oikein miettimään. 

Ensimmäisenä tuli mieleen, että ruuan kanssa, hyvässä seurassa.

Viina-sanasta tuli ekana mieleen snapsi (taas ruuan kanssa), sitten muu suora viina, esim. viski. Jos se on pahaa ja/ tai halpaa, niin tottakai sen kietaisee huiviin mahd. nopeasti tuhoisin seurauksin. Jos se on hyvää, sitä maistelee ja nauttii. Yhden hyvän, riittävän vanhan single maltin kanssa voi mennä tunti. 

Mutta ap:n varsinaiseen kysymykseen. Ehkä ei ole ollenkaan kyse "viinan oikeaoppisesta juomisesta", vaan tilanteista, joissa alkoholia juot. Millaisia ne ovat, mitä haluat niistä? Ehkä sinun pitäisi miettiä sitä enemmän kuin varsinaista juomista, niin pääsisit omista tavoistasi paremmin jyvälle. Tykkäätkö olla humalassa, tarvitsetko humalaa johonkin? 

Ensiapuna: juo joka toinen lasillinen vettä. Jos juot sellaisten ääliöiden kanssa, jotka ovat kovin uteliaita muiden juomisen suhteen, tilaa lasillinen soodavettä, pyydä siihen sitruunansiivu ja sano, että se on gintonic, kossuvissy tai vast. Jos joku haluaa tarjota kierroksen, mutta et halua lisää, kiitä ja sano ettet nyt halua mitään. 

Jos juominen on seurustelun pääasia, mopo karkaa helposti käsistä. Jos seurustelu on  pääasia, 24 cl viiniä voi kestää vaikka koko illan. 

Vierailija

En toki juo viinaa raakana vaan lantraan sitä esim. limukalla :D Toki sitten kun on kivasti jo päissään niin menee se viina jopa raakanakin.

Koitan nyt lauantaina ottaa iisisti ja pidän pitkiä taukoja juomisten välissä. Aina vaan tulee se tunne, että jos juon näin hitaasti, niin enhän mä tule humaltumaan ollenkaan. Ja aina olen ollut väärässä, niin väärässä... :D 

Mulla siis vakiona 0.7 L viinapullo, jonka juon + lonkeroita päälle. Oon miettiny et puolen litran pullokin vois mulle riittää, jos sen lisäksi tulee juotua noita lonkeroitakin tai jos ostais vaikka sen puolen litran viinapullon + yhen valkkaripullon niin eiköhän tuollakin saa jotain jo aikaseksi.

AP

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jos juominen on seurustelun pääasia, mopo karkaa helposti käsistä. Jos seurustelu on  pääasia, 24 cl viiniä voi kestää vaikka koko illan. 

Njaa-a, ei mulla kyllä voi. Se seurustelukin vaan tuntuu niin paljon syvemmältä ja intensiivisemmältä pöhnässä, että ei sitä mielellään siihen 24 cl:ään jätä. Samoin esim. tanssiminen jos on paikassa jossa voi tanssia: toki selvin päin tai lähes voi tanssia, mutta se elämys vähän isommissa promilleissa on ihan jotain eri luokkaa, se kun tuntee musiikin koko kehollaan ja sulautuu siihen, niin että keho liikkuu itsestään. 

Tai no, joo voin minäkin toki juoda vain lasin tai 2 viiniä tilanteissa, joissa muutkaan ei juo. Esim. jos menen vanhemmilleni kylään ja tarjoavat ruokaviinin ja kahvikonjakin, en toki ala siinä yksin kiskoa kännejä. Mutta jos kaverien kanssa mennään baariin, niin aika nihkeää se yhden tai parin juominen on - on siitäkin kokemusta joskus kun olen ollut autolla. Ja oikeasti se seura ON pääasia, mutta se vaan on kivampaa vähän juopuneena.

1

Vierailija

Jos vaikka joisit pelkästään sen yhden valkkaripullon, etkä mitään muuta päälle tai ennen. Hiljakseen napostelet samalla jotain niin pitäisi kestää 3-4 tuntia. Alat juomaan vaikka kello 8, niin ennen puoltayötä se alkaa oleen tyhjä ja sitten painut nukkumaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En toki juo viinaa raakana vaan lantraan sitä esim. limukalla :D Toki sitten kun on kivasti jo päissään niin menee se viina jopa raakanakin.

Koitan nyt lauantaina ottaa iisisti ja pidän pitkiä taukoja juomisten välissä. Aina vaan tulee se tunne, että jos juon näin hitaasti, niin enhän mä tule humaltumaan ollenkaan. Ja aina olen ollut väärässä, niin väärässä... :D 

Mulla siis vakiona 0.7 L viinapullo, jonka juon + lonkeroita päälle. Oon miettiny et puolen litran pullokin vois mulle riittää, jos sen lisäksi tulee juotua noita lonkeroitakin tai jos ostais vaikka sen puolen litran viinapullon + yhen valkkaripullon niin eiköhän tuollakin saa jotain jo aikaseksi.

AP

Kyllä kannattaisi kokeilla juoda vain se puoli litraa, ja sitten rauhallisesti niitä lonkeroita päälle. Joskus voi kokeilla myös olla kokonaan ilman väkeviä - lonkeron, sidukan tai keskikaljan vahvuus on sen verran pieni, että niillä ainakaan kokenut juoja (joka sun on oltava määristä päätellen) ei yleensä helposti liian känniin tule. Mutta ymmärrän toki että pelkkä lonkku/olut tms ei tee samanlaista bilefiilistä kuin väkevät, vaan enemmän semmoisen rennon jurrin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

AP

No onhan se nyt ihme kun 0,7 litran viinapullosta ja muutamasta lonkerosta tuppaa menemään filmi poikki...

Ja että meinasit että vähän kevennät ja otat sen viinapullon ja päälle valkoviinipullon...

Tuohan on niin humalahakuista juomista kun voi olla. Juot niin että on tarkoitus tulla humalaan ja sitten harmittelet sitä että tulit humalaan.

Jos joka tapauksessa on tarkoitus juoda kaikki mitä on, niin tokihan lopputuloskin on sitten ennalta selvä. Ongelmajuomista tuo jo on.

Sinun pitäisi miettiä miksi sinun pitää siihen humalatilaan päästä. Sitten kun ehkä joskus toivottavasti tajuat, että humalatilaan ei tosiaankaan ole tarpeellista päästä, filminkatkeamisongelmasi poistuu.

Ratkaisu ei tule sillä, että kehittelet tekniikkaa millä pysyt pitkään hallitusti keskivahvassa humalassa sammumatta, vaan se pikemminkin johtaa siihen, että alat pian pitää yllä tuollaista hallittua humalatilaa pitempiä aikoja. Ja siitä sitä sitten mennään.

Kokeilehan jättää se viinapullo kokonaan ostamatta joskus. Ellet siihen pysty, on sinulla jo ongelma aika pahana.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

AP

Slaavit siis ryssät ja polakit juovat kirkasta viinaa, mutta heti sen päälle mehua tai muuta alkoholitonta. Pöydässä on myös suolakurkkuja ja suolattuna tai kuivattua tai purkitettua kalaa rasvaisia makkaroita ja kaikkea.
Eivät tosiaan ymmärrä suomalaista barbaarista tapaani että juon viinan viinana. En nyt vaan jaksa mussuttaa sitä zakuskaa ja mehut ei kiinnosta.
Mutta luulen että slobojen tapa juoda viinaa on parempi, kuin omani. Baltiassa juodaan myös samaan tapaan kuin Venäjällä. Jos porukka menee vaikka yökerhoon ja heillä on matka evääksi yksi vodka pullo, niin sen kanssa on aina jotain muutakin. Kerran menin samalla bussilla ja pojilla oli sitruunan palasia vodkan kyytipojaksi. Toinen juttu missä on myös barbaari, voin juoda pullon suusta, mutta venäläisillä pitäisi aina olla lasi mistä juovat.
Minun ei pitäisi juoda kirkkaita lainkaan, koska niitä tulee helposti otettua aivan liikaa. Mutta jos on olutta tarpeeksi alla asia välillä unohtuu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu ei tule sillä, että kehittelet tekniikkaa millä pysyt pitkään hallitusti keskivahvassa humalassa sammumatta, vaan se pikemminkin johtaa siihen, että alat pian pitää yllä tuollaista hallittua humalatilaa pitempiä aikoja. Ja siitä sitä sitten mennään.

Kokeilehan jättää se viinapullo kokonaan ostamatta joskus. Ellet siihen pysty, on sinulla jo ongelma aika pahana.

Ei tuosta välttämättä mitään sen suurempaa ongelmaa koskaan tule. Itse olen nelikymppinen nainen, ja ikäni juonut humalahakuisesti. Tosiaan kehittänyt huippuunsa tekniikan, jolla pystyn olemaan keskivahvassa humalassa koko illan ja yön, ilman että toisaalta iskee laskuhumalaa, mutta toisaalta en sekoile, mene filmi poikki tai sammu. Näin teen ihan vaan siksi että tykkään humalatilasta kuin hullu puurosta, mitään muuta niin ihanaa fiilistä en tiedä. 

Eikä tämä tästä ole tosiaan mitenkään pahentunut tämä juominen. Päinvastoin, enää ei jaksa niin usein kuin joskus opiskeluaikana jolloin 3 kunnon känni-iltaa viikossa oli normisettiä. Nykyisin se jää yhteen iltaan, eikä edes joka viikko tule otettua. 

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat