Mummo lataa jouluun ihan älyttömiä odotuksia, eikä tajua että teinit ja nuoret aikuiset ei enää vietä mitään Valon Juhlaa!

Vierailija

Mummolla on tuota luopumisen tuskaa sitten pukkaamassa päälle ja Joulu on jotain ihan mahdotonta! Minä, hänen lapsensa, olen viisissäkymmennissä kuten myös sisarukset. Lapsenlapset sitten nuoria aikuisia opiskelemassa ja pari teinixia myös.

Me aikuiset olemme tässä syksyn jälkeen aika poikki, varsinkin kun muutaman työpaikalla on ptikään jännätty että tuleeko yt:t vai ei. Hengähdysatuko joulun vapaapäivineen on tervetullut.

Nuorisolla on omat menonsa, omat kaverinsa eikä heitä nyt saa jotain Joulun Rauhaa suvun kanssa pyhiä viettämään.

No, mummo on aloittanut erittänkin hyvissä ajoin suunnitelemaan,kyselemään, haaveilemaan joulusta, sellaisesta suvun joulusta mikä on "lasten juhla". Sitten kun me sanotaan sille, kukin lapsi vuorollamme, ettei meillä kyllä enää lapsia saada joulun viettoon, kuin yhdessä syömään. Niin alkaa myöntely että "Juu juu,näinhän se on, mutta kyllähän se joulu on niin lasten juhla että kyllähän nyt xx:n kin täytyy kotiinsa tulla ja eihän sitä nyt voi... ja niin edelleen ja niin edelleen..."

Muori on sitä mieltä että meille pitäisi järjestää koko suvun pari päivää kestävä joulu, koko suku paikalle, yökylään taikka sitten että ajetaan edestakisin pitkin lääniä ne joulunpyhät. Ei ole oikein halukkuutta eikä voimia kenelläkään asianosaisella tämmöisenn.

Sanoin muorille, että meillä syödään yhdessä oman perheen kanssa jouluaattona alkuillasta ja sitten aikuiset huilaa kotona ja nuoret lähtee minne lähtee. Mummo on tervetullut meille tai jonkun muun sisaruksen luokse, jotka hekin ovat keskenään kotonaan. Joku nuoremmasta sukupolvesta taitaa mennä puolisonsa perheen luokse jouluksi.
No, sitten pitää mummoa kuljettaa jokaiselle käymään jouluna, ja jouluaattona nimenomaan. Tässä tulee yhtälöön vaikeuksia. Eikä kukaan ole mitenkään innostunut joulupäivänäkään lähtemään ajamaan minnekään, Kuten sanottua, pieni huilaaminen tekisi nyt hyvää.

Ymmärrän tietysti, että eläkeläisellä ei koko sykysn aikana ole ollut paljon tekemistä joten joulun odotus on tietysti tapissaan. Toisaalta mummo on ymmärtävinään että sellaistahan se on ja semmoisia ne nuoret on, mutta toisaalta painostaa kyllä ihan täysillä että pitäisi joku suuremmoinen sukujoulu järjestää.
Nyt kun näyttää siltä että kukaan ei sitä järjestä, niin mummo on vaihtanut surevan marttyyrin roolin päällle. "Eiii kait sen niin väliä, ja mitäpä tässä enää mitään laittamaan, sehän on vaan semmoista" :En jaksaisi sitä syyllistämistäkään, kun on tässä ihan tarpeeks muutakin hommmaa.

Kenelläkään muulla tätä isovanhempien painostusta, että pitää viettää joku Tule Joulu Kultainen? Vaikka kukaan ei jaksaisi eikä haluaisi..

Sivut

Kommentit (100)

Vierailija

Ei. Koska me olemme ilmoittaneet jo vuosia sitten sukulaisille, että vietämme joulun perheen kesken kotona. Nuo vanhukset asuvat niin kaukana, että olisi täysin typerää lähteä ajamaan sinne jouluksi. Mitään kitinää ei koskaan ole kuulunut asiasta.

Vierailija

Meillä on useamman vuoden alkanu tuo jouluhössäys ja sen varmisteleminen että me tullaan jouluksi mummolaan jo juhannuksena. On muuten oikea tunnelmapiikki, kun kesken juhannuskahvien tulee kommentti " olettehan jouluna tulossa sitten aattona meille?" On nähty itkemiset ja syyllistämiset ja ties mitkä..

Tämä siitä huolimatta että on ihan selväksi tehty että ollaan kotona ja meille saa kyllä tulla vaikka koko jouluaatoksi.

Meillä tähän monta syytä taustalla ja mä olen vaan kovettanut itseni, suhtaudun syyllistämiseen myötätuntoisesti mutta joulusuunnitelmaa ei muuteta. Meillä puolison vanhemmilla ei ole muita lapsia/lapsenlapsia ja he tulevat meille mielellään. Mutta tuonne toiseen mummolaan tulee kyllä muita sisaruksia, joten olen ajatellut et saavat pärjätä ja tulevat meille käymään jos ikävä on liian kova.

Vierailija

Ei ole. Isovanhemmat eivät ota joulua millään tavalla puheeksi. Jos odottavat jotakin, eivät siitä kerro. Tietysti ilahtuvat, jos mennään käymään joulupäivän lounalle, mutta nuorison jouluohjelmaan se ei ole kuulunut vuosikausiin.

Vierailija

Olen itsenikin löytänyt itseni muistelemasta vaikkapa vanhaa koulun kuusijuhlaa 70-luvulla ja kaipaillut sitä viatonta tunnelmaa siihen aikaa pikkukylällä. Joten ymmärrän kyllä jossakin määrin noita anoppeja ja mummoja. 

Mutta: nykyään esim. työelämä ja miksei koululaistenkin elämä on paljon kovempaa. Kiireistä, paineita on ja elo muutenkin erilaista. Jouluna ollaan väsyneitä eikä kaikki jaksa alkaa perustamaan jotain suurjoulua.

Painostus jostain juhannuksesta saakka on kyllä ihan ennätysluokkaa eikä missään nimessä pidä niihin painostuksiiin ja marttyyrin kyyneliin pidä taipua, se nyt vaan on niin, ja ennen oli ennen.

Vanhempien painostus voi olla todella rankkaa, jokainen omista lähtökohdistaan tietysti. Minulla on esim. meidän vanhusten osalta tunne, että isoäidit jotenkin kilpailee keskenään. Joko huomiosta yksinäisyyttään tai tylsyyttään tai sitten, varsinkin anoppi, on itsestään sitä mieltä että hän on tärkein keskushahmo koko suvussa. Not.

Me olemme perheen kesken. Myöskään joulupäivänä meiltä ei lähdetä minnekään. Tapanina voidan jonnekin mennäkin. Anoppi on tervetullut meille, mutta tiedän ettei hän suostu tulemaan, koska kuuluu mennä heille. Appiukolta ei ikinä ole mitään kysytykään, ei myöskään tästä asiasta. Miehen kait tämäkin asia pitäisi äidilleen selittää, mutta eihän se mene perille kuintenkaa. 

Katsotaan jännityksellä, että saako anoppi kehitettyä itselleen jonkun sydänflimmerin tai epämääräisien kipukohtauksen/hengenahdistuksen, että voidaan joulun alla lanssia tilata ja hänet saadaan sairaalaan. 

Vierailija

AP, ei tuo kirjoittamasi ole kovinkaan yleistä. Erittäin monet, siis suurin osa suomalaisista, viettää joulua pitkän kaavan mukaan. Se näkyy mm. kaupoissa  hurjana piikkinä myynnissä. Tiet ruuhkaantuvat, junat kulkevat täpötäysinä, kun ihmiset matkustavat joulunviettoon. Useimmille perinteet ovat tärkeitä.

Ei se teidän mummo nyt niin kauhean kummajainen ole, kun tahtoo joulua viettää.

Vierailija

Ymmärrän tavallaan mummoa. Eikö edes yhtenä päivänä vuodessa se nuoriso voisi olla poissa notkumasta sieltä kauppakeskuksien portailta, ja vaikka vähän pakollakin miellyttää sitä mummelia? Siis jos mä jotain en ymmärrä, niin niitä lapasia vanhempia, jotka "eivät saa" nuorisoaan mukaan johonkin. Siis miten niin ette saa? Ja toisaalta, miten ne nuoret oikein on kasvatettu, jos niiden empatian taso on luokkaa "haistvittu"?

Vierailija

Tavallaan joo. Mun äitini kuuluu niihin ihmisiin, jotka ansaitsisivat marttyyrin kruunun jo eläessään. Ei puhettakaan, että äiti olisi koskaan suostunut viettämään joulua kahdestaan isäni kanssa. Ja koska isäni on ihan ihana - ja asuu äidin kanssa yhdessä - ei oikein viitsinyt tehdä isälle sitä killeriä, että joutuisi koko joulun ja pitkälle seuraavaan vuoteen katselemaan kiukuttelevaa ja oikuttelevaa vaimoaan.

Jossain vaiheessa sovin siskoni kanssa, että joka toinen vuosi kutsun vanhemmat meille ja joka toinen vuosi on hänen vuoronsa. Näin saisimme molemmat joka toisen joulun vain oman perheen kanssa. Ekana jouluna tämä toimikin hyvin, mutta kun tokana olisi ollut siskoni vuoro, sisko perheineen päättikin lähteä jouluksi mökille. Kutsui kyllä vanhemmat mukaan, mutta äitiäni ei saisi edes kilon kappaleina nk keskelle ei mitään, jossa lähin huussikin on 50 metrin päässä talosta. Niinpä vanhemmat tulivat sinäkin jouluna meille. Ja seuraavana. Ja taas seuraavana, koska siskoni meni jälleen mökille. Sen jälkeen siskoni lopetti mökkijoulut ja olemme viettäneet jouluja taas yhdessä. Vuorotellen siskoni luona ja vuorotellen meillä. Vuosia sitten oli juttua näistä joulusta lasteni kanssa ja siinä missä minä muistan rasittavat hulinajoulut, he muistavat ihanat ja tunnelmalliset sukujoulut. Ajattelin, että noh, ehkä mä olen vaan tylsä ja pääasia on, että lapsilla on kivaa. 

Nyt on sitten kaikki lapsetkin aikuisia, mutta omien joulujensa sijasta HE HALUAVAT tulla viettämään sukujoulua. Porukka vaan kasvaa, kun tulee puolisoita ja tyttö/poikaystäviä. Vaan onhan tähän jo tottunut :D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tavallaan mummoa. Eikö edes yhtenä päivänä vuodessa se nuoriso voisi olla poissa notkumasta sieltä kauppakeskuksien portailta, ja vaikka vähän pakollakin miellyttää sitä mummelia? Siis jos mä jotain en ymmärrä, niin niitä lapasia vanhempia, jotka "eivät saa" nuorisoaan mukaan johonkin. Siis miten niin ette saa? Ja toisaalta, miten ne nuoret oikein on kasvatettu, jos niiden empatian taso on luokkaa "haistvittu"?

Nimenomaan. Jos joulu on sille mummolle tärkeä asia, mutta teille ei (eli ihan sama missä sen vietätte), niin miksi ette voi edes aattoa mummon luona viettää? Antaisitte sen mummon hössöttää ja menisitte sinne aatoksi, joulupäivänä voitte sitten tulla jo aamusta kotiin ja rauhoittua sen+tapaninpäivän kotona. Myös teidän nuorisoanne kyllä ihmettelen, missä on toisten huomioonottaminen, missä on kunnioitus, missä on tavat? Tosiaanko niitä nuoria ei saa edes yhdeksi päiväksi vuodesta toimimaan muuten kuin omien tahtojensa mukaan? Voi hyvää päivää ja hienoa tulevaisuutta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minäkin hiukan ihmettelin tuota kylmää suhtautumista omiin vanhempiin. Tottakai he kaipaavat lapsiaan käymään, joulu on siihen hyvä syy. Mutta eihän kiireiset keski-ikäiset sitä  ymmärrä, kunnes tulee aika, kun heidänkin kiireensä ovat ohi ja yksinäisyys kaihertaa ja odottavat lapsiaan käymään.

Vierailija

Minulle on aina ollut itsestään selvää että haluan varsinkin aaton viettää lähisuvun kanssa. Ja ikää on 30-v. Sama useimmilla kavereilla, oli lapsia tai ei. Niin monet viettää 2-3 joulun pyhäpäivää kiertäen sukua. Kaveripiirillä juhlitaan sitten uutena vuotena. Joten ei se nyt kovin ihmeellinen pyyntö ole, että teinitkin viettäisivät perhepiirissä aaton ja joulupäivän.

Vierailija

Ihan näin meidän kesken: eihän se muori koskaan hoitanut yhtäkään lapsenlasta, ei ottanut yökylään? Jos ei hoitanut kertaakaan, voitte antaa muorin olla, mutta jos see pentele edes yhden illan uhrasi lastenlapsille, niin olisiko oikein antaa takaisin samalla mitalla ja juhlia kanssaan joulua? Kavereista huolimatta!

Vierailija

No joo, ymmärrän kyllä sinua ja levon tarvetta ja sitä, että asiat muuttuu vuosien myötä. Silti vähän ihmettelen, jos on kovinkin yleistä, että nuoret ja nuoret aikuiset eivät pitäisi koko joulusta, että joku jouluruoka nyt syödään, mutta sitten kaikki jatkavat arkista eloaan. Minulle joulu on aina ollut tosi tärkeä. Eniten toki muistelen niitä lapsuuden kultaisia jouluja, mutta aina olen ollut ihan täpinöissäni joulun lähestyessä :) Eihän niitä ruokia ja kaikkia perinteitä tarvitse raskaimmalla mahdollisella tavalla suorittaa, mutta minulle valmistelut ja itse juhla seurusteluineen on aina ollut kivaa eli rentouttavaa! Siis voisin kuvitella, että juuri rankan ja kiireisen syksyn keskellä olisi jo ihana haaveilla joulusta ja sitten jouluna todella nauttia siitä kaikesta, irrota arjesta. En halua tosiaan mitätöidä ajatuksiasi, mutta tämä nyt oli vähän tällainen erilainen näkökulma.

Vierailija

Olen ihmeissäni. Onko se, että toivoo sukua yhteen joulunviettoon "ihan älytön odotus"? Mielestäni ihan "älytön" asenne on kyllä se, että teinit ja nuoret ei muka osallistuisi sukujouluun, ja että se olisi jotenkin vastenmielistä. Ovat tainneet oppia asenteen sinulta?

Vierailija

Mä en ole vielä mummo, mutta suht isot lapset jo enkä voi mitenkään käsittää miksi nuorten, joilla ei ole omia lapsia, pitäisi jouluaattona olla kavereilla tai baarissa? Jouluaatto on kerran vuodessa eikä silloin voi rauhoittua nauttimaan siitä?

Ymmärrän täysin teidän mummoa. Hirveitä vätyksiä suku täynnä.

Vierailija

Antakaa sen mummon hössöttää ja järjestää perhejoulu. Se ei ole kun muutama vuos ja multaa on pari metriä päällä. Silloin on llian myöhäistä ja voi alkaa kaduttaa. Nimim. Eräs jolta kuollut jo kaikki isovanhemmat ja antaisin melkein mitä vaan kunnon perhejoulusta.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat