Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kommentit (14)

Vierailija

Hyvä kirjoitus. Olen samaa mieltä. Valitettavasti tätä "ei kannustavaa painostusta" näkee monissa lajeissa. Ratsastus mielletään hienoksi status lajiksi. Lapsia viedään ratsastustunneille vaikka heitä saattaa jopa pelottaa hevonen ja sen lähellä oleminen.

Toivottavasti vanhemmat oppivat kuuntelemaan lasta eivätkä vain painosta johonkin harrastukseen jotta voivat kehuskella muille että "meidän Pirkko ja Petteri käyvät ratsastustunneilla".

Vierailija

Outo tunteenpurkaus. En ole koskaan kuullut, että väkisin raahataan ratsastustunneille. Lisäksi en ole kuullut, että kyseessä olisi muoti-ilmiö.
Oletko kateellinen äiti, jolla ei ole varaa kustantaa ratsastustunteja?

Tuo artikkeli kuvasi lisäksi jalkapallo- ja jääkiekkomaailmaa, kun vanhemmat rääkyvät kentän laidalla.
Ratsastus ja hevonen opettavat lapselle paljon
. Miten eläimiä kohdellaan ja miten hallita isoa eläintä. Ratsastusta käytetään myös paljon terapiamuotona syrjäytyneille tai vammaisille.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Outo tunteenpurkaus. En ole koskaan kuullut, että väkisin raahataan ratsastustunneille. Lisäksi en ole kuullut, että kyseessä olisi muoti-ilmiö.
Oletko kateellinen äiti, jolla ei ole varaa kustantaa ratsastustunteja?

Tuo artikkeli kuvasi lisäksi jalkapallo- ja jääkiekkomaailmaa, kun vanhemmat rääkyvät kentän laidalla.
Ratsastus ja hevonen opettavat lapselle paljon
. Miten eläimiä kohdellaan ja miten hallita isoa eläintä. Ratsastusta käytetään myös paljon terapiamuotona syrjäytyneille tai vammaisille.

Olen ratsastuksenohjaaja. Pidän ponitunteja lähinnä alle 10-vuotiaille. Näen tätä "väkisin raahaamista" paljon. Tämän takia meillä suositellaan yhtä tutustumistuntia ennenkuin varataan kokonainen kausi tai maksetaan 10-kerran kortti. Hevoset ja ponit antavat paljon monille, mutta monet myös pelkäävät isoa eläintä (se pikkuinen poni on lapsen silmissä iso).

Toinen lapsistani tykkää touhuta ja ratsastaa hevosten kanssa. Toista ne eivät niin kiinnosta. -1-

Vierailija

Olen ollut tuomarina junnujen pallopeleissä. Tekisi mieli hakata pesarilla niitä vanhempia kentän laidalla ja antaa ikuinen porttikielto peleihin. Lapsiparat surettaa toki, kun tietää, että meininki jatkuu kotona. M25

Vierailija

Tästä samasta ilmiöstä on puhuttu vuosikaudet, eikä näköjään mikään ole muuttunut. Minä en ole vienyt lastani harrastamaan joukkuelajeja. Tässä on yksi syy siihen, miksi ne eivät ole mielestäni kannatettava asia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tuomarina junnujen pallopeleissä. Tekisi mieli hakata pesarilla niitä vanhempia kentän laidalla ja antaa ikuinen porttikielto peleihin. Lapsiparat surettaa toki, kun tietää, että meininki jatkuu kotona. M25

Miksi tekisi mieli hakata vanhempia? Mitä se ratkaisisi? Tiedän, ettet aio sitä tehdä, mutta toivoisin rakentavampaa ja sivistyneempää ajattelua lasten kanssa työskenteleviltä. Kai sinä kuitenkin otat asian puheeksi väärin toimivien vanhempien kanssa, etkä vain paheksu asiaa täällä netissä?

Vierailija

Joskus olen katsonut aikuisten liigakiekkoilua televisiosta. Olen yllättynyt, miten sivistymätöntä touhua se on. En tiedä, miten suurta on kirjojen kulutus noissa urheilupiireissä. Ehkä aika ei riitä siihen, että luetaan kirjoja, kun kaikki illat vietetään harkoissa. Minä suosittelen, että jääkiekkoilevien ja jalkapalloa pelaavien lasten vanhempien pitäisi lukea (paljon) enemmän laadukasta kaunokirjallisuutta. Jonkinlainen perehtyminen psykologiaankaan ei olisi pahitteeksi. Myös niiden lasten kannattaisi lukea enemmän kirjoja. Empatiakyky kohenee sillä tavoin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Miksi tekisi mieli hakata vanhempia? Mitä se ratkaisisi? Tiedän, ettet aio sitä tehdä, mutta toivoisin rakentavampaa ja sivistyneempää ajattelua lasten kanssa työskenteleviltä. Kai sinä kuitenkin otat asian puheeksi väärin toimivien vanhempien kanssa, etkä vain paheksu asiaa täällä netissä?

Voin kertoaa, että puhe on aika yksipuolista, kun vanhempi on kiihdyttänyt itsensä koko pelin ajan raivoon ja huutanut äänensä käheäksi.

Aivopesu on hyvin onnistunut, jos lapsikin sanoo tuomaria "nuijaksi" ja isä huutaa samaa "nuijaa" kentän laidalta, joskus myös äidin - tämä on aivan totta - kanssa.

Lapsi saattaa myös yksiselitteisesti sanoa, etteivät "nuijan" säännöt koske häntä. Ja kun näitä ei ole vain yksi tai kaksi... Lapsiraukat.

Se täytyy sanoa, että aikuisten pelissä joskus puoli yleisöä huutaa "nuijaa", mutta se ei jotenkin tunnu yhtä pahalta.

Vierailija

Totta. Meillä on onneksi ollut toisenlaista. Kannustava valmennus ja vanhemmat. Valmennuskin voi olla ikävää ja vain voitto mielessä jo nuorilla. Esim otetaan peleihin jopa joukkueen muista porukoista, että voitto tulee. Jopa vanhempia pelaajia. Joskus kuulee valmentajien kiroilevan ja huutavan.

En ole kuullut vanhemmilta tätä katsomosta. Kyseessä jalkapallo p01 piiri- ja alueliigasta. Kokemusta pojalla ja meillä 9 vuotta

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Voin kertoaa, että puhe on aika yksipuolista, kun vanhempi on kiihdyttänyt itsensä koko pelin ajan raivoon ja huutanut äänensä käheäksi.

Aivopesu on hyvin onnistunut, jos lapsikin sanoo tuomaria "nuijaksi" ja isä huutaa samaa "nuijaa" kentän laidalta, joskus myös äidin - tämä on aivan totta - kanssa.

Lapsi saattaa myös yksiselitteisesti sanoa, etteivät "nuijan" säännöt koske häntä. Ja kun näitä ei ole vain yksi tai kaksi... Lapsiraukat.

Se täytyy sanoa, että aikuisten pelissä joskus puoli yleisöä huutaa "nuijaa", mutta se ei jotenkin tunnu yhtä pahalta.

Miksi suostut olemaan marionettina (tuomarina) pelissä, jossa leikin osapuolet eivät noudata hyviä käytöstapoja? Sinulla on melko paljon valtaa ja vaikutusvaltaa. Miten käytät sitä ongelman korjaamiseksi?

Vierailija

Aika yllättävä tieto, että lapsia vietäisiin väkisin ratsastamaan. Itse olen aikanani kärsinyt siitä, kun vanhemmat ei tykännyt ratsastuksesta, oli nihkeitä kuskaamaan tai maksamaan tunteja. Rahasta ei ollut pulaa mitenkään.

Ja siksipä oma tyttäreni saa todellakin ratsastaa ja kuskaan tunneille. Jossain vaiheessa jouduttiin työttömyyden takia lopettamaan ratsastus hetkeksi ja lupasin, että saa jatkaa, kun saan töitä. Sinä päivänä, kun työpaikka varmistui, niin tytär iloisena sanoi, että "soita sinne tallille, kun mä voin taas jatkaa ratsastusta, kun sulla on töitä". Kyllä, tyttäreni on todellakin itse tykkää ratsastuksesta ja haluaa käydä tallilla. Enhän mä edes katso tunteja koskaan, kuskaan vaan pihaan ja takaisin kotiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Miksi suostut olemaan marionettina (tuomarina) pelissä, jossa leikin osapuolet eivät noudata hyviä käytöstapoja? Sinulla on melko paljon valtaa ja vaikutusvaltaa. Miten käytät sitä ongelman korjaamiseksi?

Pidän tietyistä urheilulajeista, haluan harrastaa niitä aktiiviurani jälkeen ja voin tehdä sitä tuomarina, uskon, että useimmilla lapsilla on kivaa. Peli on vielä leikkiä. Haluaisin olla samanlainen tuomari, mitä ne ylöspäin katsomani tuomarit olivat kun pelasin. Mutta olet ehkä oikeassa, ajat ovat muuttuneet niin paljon, ettei reilun pelin henki ole enää kantava voima ja pitäisi miettiä linjauksia isommalla porukalla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Aika yllättävä tieto, että lapsia vietäisiin väkisin ratsastamaan. Itse olen aikanani kärsinyt siitä, kun vanhemmat ei tykännyt ratsastuksesta, oli nihkeitä kuskaamaan tai maksamaan tunteja. Rahasta ei ollut pulaa mitenkään.

Ja siksipä oma tyttäreni saa todellakin ratsastaa ja kuskaan tunneille. Jossain vaiheessa jouduttiin työttömyyden takia lopettamaan ratsastus hetkeksi ja lupasin, että saa jatkaa, kun saan töitä. Sinä päivänä, kun työpaikka varmistui, niin tytär iloisena sanoi, että "soita sinne tallille, kun mä voin taas jatkaa ratsastusta, kun sulla on töitä". Kyllä, tyttäreni on todellakin itse tykkää ratsastuksesta ja haluaa käydä tallilla. Enhän mä edes katso tunteja koskaan, kuskaan vaan pihaan ja takaisin kotiin.

Et voi yleistää, että kaikki ajattelevat samoin kuin sinä tai lapsesi. Minun lapseni ei pidä hevosista, ja olisi kauhuissaan, jos ehdottaisin hänelle ratsastusta harrastukseksi. Monella vanhemmalla, joka on intohimoisesti itse harrastanut jotakin, on tarve "tartuttaa" tuo innostus myös lapseen. Joskus näin tapahtuu, mutta ei aina. Joku lapsi saattaa ihan periaatteesta kieltäytyä siitä, mitä hänelle yritetään tuputtaa. Silloin lapsen tahtoa pitää ehdottomasti kuunnella. Jos lasta ei kiinnosta ratsastus tai jalkapallo, ei ole mitään mieltä yrittää muuttaa hänen mieltään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Pidän tietyistä urheilulajeista, haluan harrastaa niitä aktiiviurani jälkeen ja voin tehdä sitä tuomarina, uskon, että useimmilla lapsilla on kivaa. Peli on vielä leikkiä. Haluaisin olla samanlainen tuomari, mitä ne ylöspäin katsomani tuomarit olivat kun pelasin. Mutta olet ehkä oikeassa, ajat ovat muuttuneet niin paljon, ettei reilun pelin henki ole enää kantava voima ja pitäisi miettiä linjauksia isommalla porukalla.

Minä rohkaisen sinua tarttumaan härkää sarvista, ja tekemään asialle jotain myönteisessä hengessä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat