Onko meillä erikoinen suku? Kyläilyistä:

Vierailija

Aikanaan omille isovanhemmilleni saatoin mennä kutsumatta vaikka yökylään. Oli omat avaimetkin isovanhempien luokse, ja esim. hyppytunneilla käytiin syömässä herkkuja, vaikka isovanhemmat olivat poissakin joskus.

Omille vanhemmilleni voin mennä kutsumatta kylään. Omat vanhempani voivat tulla kutsumatta kylään minun ja sisarieni luokse. Kaikilla on avaimet toistensa luokse, ja jos isäntäväki ei ole paikalla, niin sisälle voi mennä niillä avaimilla. Toki soitamme ovikelloa ensin :)
Sisareni lapset ja minun lapseni voivat mennä isovanhemmilleen kutsumatta kylään, ja heillä on avaimetkin isovanhemmilleen.

Kommentit (9)

Vierailija

Meillä on sillä tavalla outo suku, että me välitetään niistä ihmisistä eikä heidän kämpistään. Ei siis vierailla kodeissaan, jos eivät ole siellä itse. Sen vuoksi ei ole tarvinnut avaimiakaan jaella.

Vierailija

Ihan riippuu suvun kulttuurista. On minullakin avaimet omaan lapsuuskotiini, samoin omilla aikuisilla lapsillani tähän heidän lapsuuskotiinsa. Anopilla sen sijaan ei.

Syynä on se, että meilläkin on yksityiselämä...Avaimia ei ole tarkoitus käyttää kuin hollituvassakulkisi. Ei ole kiva, että taloon tullaan mitenkään ilmoittamatta. Anopilla oli tapana hiipiä kengät kourassa, jotta voisi "yllättää" milloin mistäkin puuhasta. Tietenkin tuli siis taloon kesken rakasteluhetkienkin.

Kaipaan ukon kanssa omaa aikaa kahdestaan joskus. On kiva, että vierailuista voi hiukan sopia etukäteen. Samoin äidilläni ja isälläni on oma parisuhteensa, en minä halua sinne tunkea juuri, kun ovat päättäneet viettää kahdenkeskistä kuherteluaikaa. Aivan, he liki 70-vuotiaat.

Vierailija

Selvitykseksi vielä, että meillä ei kyllä kukaan hiippaile siksi, että "yllättäisi" toisen kuin kolmosen anoppi. Jos joku on käynyt kotona niin siihen on syy: palautettu lainattu kirja ohikulkumatkalla, äiti tuonut sieniä tai mustikoita, kun ei omaan pakstimeen mahdu ( ja minä olen ilmoittanut, että meille voi tuoda jne.), joskus on yllätetty toiset ja esim. katettu pöytä valmiiksi ja viety valmista ruokaa jääkaappiin...  Myöskään toisten posteja yms. ei lueta, vaan yksityisyys on turvattu.

ap

Vierailija

Tiedän missä isän vara-avain on koska käyn siellä kastelemassa kukat yms kun isä on työmatkoilla ja äidin luokse mulla on oma avain jolla joskus meen sisään itseksenikin koska lupa on annettu, mutta jos en oo etukäteen ilmottanut tulosta niin soitan ainakin ovikelloa tai sit ootan että avataan. Isälle mennessä soitan ovikelloa, odotan pari sekunttia ja sit meen sisään.

Isovanhemmille meen melkeenpä aina etukäteen ilmottamatta kylään, kerrostalossa asuvien luokse en tietysti pääse omin nokkineni koska avaimia ei ole mutta omakotitalossa asuvien isovanhempien luokse meen samalla tyylillä kuin isälle :D 

Mun kämppään ei oo avainta kuin äidillä, mutta se silti aina odottaa että tuun avaamaan.

Jos tää ei ois kaikille ok niin en näin tekis, mutta tää on ollut tapana aina eikä ketään haittaa niin meinasin kyllä jatkaa sisään paukkaamista :D Kaikki kyselee ihmeissään että miksen tullut vaan sisään jos ovi on sattunut olemaan lukossa enkä oo tullu avaimilla.

Vierailija

Mulla on aina ollut lapsuudenkotiini avain ja vanhemmillani mun kotiini. Anopilla ei ole avainta samasta syystä kuin kolmosella. Silti emme vieraile ilmoittamatta toistemme luona, vaan avain on kukkien kastelua tms. varten.

Vierailija

Meillä ei ole edes ovi koskaan lukossa.. Aikuiset lapset tulevat ja menevät, kuin kotonaan..onhan tämä vielä heidänkin koti.. Toki mun makkariin ei rynnätä ensimmäiseksi, varsinkin jos pihassa on  muitakin autoja kuin minun..

Oli minullakin äitini kotiin avaimet ja kävin siellä, vaikka tiesin, ettei ole kotosalla..mutta soitin kyllä ennalta.. Ja on ne avaimet vieläkin, kun mökki jäi velipojalle..en ole vieraillut omin luvin.

Vierailija

Hyh, kun kuulostaa tällaisesta jurosta introvertista ahdistavalta tuollainen kutsumatta kyläily :-o Itse vaadin ehdottomasti tiedon etukäteen siitä jos joku on tulossa, en edes avaa ovea jos ovikelloa joku soittaa ilman että on etukäteen sopinut. Vanhempani ovat samanlaisia, ei sinne ole asiaa ilman sopimista. Eikä nyt kun olen aikuinen, enää myöskään siellä saa olla kuin kotonaan, esim. mennä omin luvin jääkaapille, vaan siellä ollaan kuin vieraat, ja hyvä niin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat