Haluan avec-kulttuurin takaisin työelämään!

Vierailija

Juttelin juuri isovanhempieni kanssa, olivat lähdössä reissuun tapaamaan isolla porukalla miehen entisiä työkavereita puolisoineen. Isoisäni ollessa vielä työelämässä, olivat firman juhlat (pikkujoulut, kesäjuhlat yms.) usein avec, oman puolison sai tuoda mukaan. Lisäksi useat työmatkat olivat sellaisia, joihin puolison, jopa perheen sai tuoda mukaan. Kun työpaikat olivat lisäksi pysyviä, niin noista muodostui isovanhemmilleni laaja YHTEINEN tuttavaverkosto. Olen aivan varma, että tuo oli omiaan hitsaamaan isovanhempiani yhteen myös avioparina.

Myös vanhempieni sukupolvella oli työelämässä avec-tilaisuuksia.

Yritimme juuri mieheni kanssa miettiä, että onko meidän aikanamme ollut yhtään töihin liittyvää avec-tilaisuutta. Ei ole ollut. Ei edes niitä perheen lintsipäiviä. En tunne lainkaan mieheni työkavereita eikä hän minun. Työpaikoilla ei juurikaan tiedetä meidän perheistämne. Nyt pikkujouluaikana juhlimme omilla tahoillamme.

Kustannuskysymyshän tämä toki on, eikä työnantaja ole vastuussa työntekijöidensä parisuhteista. Jotain hienoa tuossa isovanhempieni tilanteessa kuitenkin on. Heille erilliset työpaikatkin ovat olleet yhteinen, yhdistävä tekijä. Toisin kuin nykyään.

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Huoh, olispa nihkeät bileet kun puolisot olis mukana pikkujouluissa..ja mites sinkut sitten pyöris yksinään siellä..

Ehdottomasti näin. Minua surkeana sinkkuna onnellisten tai onnettomienkin parisuhteiden loisto polttaa kuin tuhat aurinkoa, enkä näin ollen voi olla missään tekemisissä keskenään parisuhteessa olevien henkilöiden kanssa.

Kimalle
Seuraa 
Liittynyt2.12.2015

Muistelen vaan omassa lapsuudessa, että kyllä vanhemmat yhdessä kävivät pikkujouluissa. Piti ostella niitä "hienoja" illalliskortteja. 

Lisäksi faijan työpaikalla oli noita koko perheen ulkoilupäiviä. Päästiin ratsastamaan, keilaamaan, kössiä testattiin, joskus oli urheilupäiviä.. 

Nämä siis kasarilla. Silloin oli löysää rahaa.

Miehellä oli muutama vuosi sitten työnantaja, joka oli amerikkalainen ja hän piti tiukasti kiinni siitä, että perhepiknikkejä pidetään kerran kuussa tavalla tai toisella. Oli aivan mukavia juttuja.

Ulkkarit muutenkin oudoksuvat tätä suomalaista tapaa juhlia ilman puolisoa.

Itse käyn pikkujouluissa, fiiliksestä riippuu jatkanko pikku tunneille. Yleensä en. Mies ei käy, koska pikkujoulut ovat aina viinanhuuruisia, että häntä alkaa ahdistamaan se känniläisten typerä käytös.

WraithTodd
Seuraa 
Liittynyt7.9.2015

Kimalle kirjoitti:
Muistelen vaan omassa lapsuudessa, että kyllä vanhemmat yhdessä kävivät pikkujouluissa. Piti ostella niitä "hienoja" illalliskortteja. 

Lisäksi faijan työpaikalla oli noita koko perheen ulkoilupäiviä. Päästiin ratsastamaan, keilaamaan, kössiä testattiin, joskus oli urheilupäiviä.. 

Nämä siis kasarilla. Silloin oli löysää rahaa.

Miehellä oli muutama vuosi sitten työnantaja, joka oli amerikkalainen ja hän piti tiukasti kiinni siitä, että perhepiknikkejä pidetään kerran kuussa tavalla tai toisella. Oli aivan mukavia juttuja.

Ulkkarit muutenkin oudoksuvat tätä suomalaista tapaa juhlia ilman puolisoa.

Itse käyn pikkujouluissa, fiiliksestä riippuu jatkanko pikku tunneille. Yleensä en. Mies ei käy, koska pikkujoulut ovat aina viinanhuuruisia, että häntä alkaa ahdistamaan se känniläisten typerä käytös.

Jep, oman isäni työpaikalla oli vielä 90-luvullakin noita koko perheen tapahtumia. Olivat tosi mukavia tapahtumia. Vanhemmat saivat ottaa rennommin ja meillä lapsilla oli paljon leikkiseuraa. Niitä tapahtumia kyllä odotettiin paljon.

"You are more like Wraith than you know."
"I'm not sure I like the sound of that."
"There is much about Wraith that you do not know, Sheppard."

traskausfetissimies
Seuraa 
Liittynyt9.1.2015

traskausfetissimies kirjoitti:
Kyllä meillä ainakin on avec-tilaisuuksia. Joihinkin asiakkaisiinkin osalla on niin hyvät välit, että puolisot ovat mukana myös näissä iltatilaisuuksissa. 

Kannattaisi siis alkaa vaimokseni...

Nyt kun mietin, aikanaan kun olin Nokian palveluksessa, oli sielläkin muistaakseni joissain pippaloissa seuralaiset mukana. Tästä aikaa neljä-viisi vuotta. Itse olin silloin niin nuori, ettei mulla tosin ollut. 

Vierailija

Itse olen taas niin suomalainen tupajumi, että haluan pitää edes työpaikkani vain itselläni. Tiedossa on, että minulla on mies ja lapset, mutta en halua heidän näkyvän työelämässä mitenkään. Ainoa paikka, jonne pääsen yksin tekemään oikeita aikuisten juttuja. Ymmärrän kuitenkin avec-kulttuurin kaipuun.

Vierailija

Tätä(kin) taustaa vasten en lainkaan ihmettele, että parisuhteissa kasvetaan erilleen ja vieraannutaan toisista. Ihminen viettää kuitenkin töissä kolmanneksen vuorokauden tunneista ja moni meistä tosi asiassa enemmänkin ja kantaa kotiin asti töitään. Työ on niin olennainen osa ihmisen arkea. Paljon helpommin tulee varmasti kotonakin ymmärretyksi, jos puoliso on edes hieman kartalla työkavereista ja ilmapiiristä.

Se on jännä kuinka lyhyessä ajassa tästä on tullut maantapa. Ja nimenomaan maan, kuten joku tuossa ylempänä mainitsi, moni ulkomailla asuva kertoo aivan toisenlaisesta kulttuurista. Paljon puhutaan työ- ja perhe-elämän yhdistämisestä, mutta sitten kuitenkin se työympäristö suljetaan täysin perheeltä.

Vierailija

Kyllä meillä voi halutessaan tuoda puolison mukaan pikkujouluihin, muihin vastaaviin pippaloihin ja työmatkoille voi myös ottaa mukaan. Kulut siitä maksaa tietenkin itse. Oon joskus ottanutkin, mutta kun ajatellaan, että työmatkalle seuraavan puolison lentolippujen ja illalliskorttien lisäksi kuluksi tulee tämän palkaton vapaa omista töistään, sitä ei viitsi ihan hirveän usein tehdä, kun ei se kuitenkaan ole sama kuin oikea yhteinen omista tarpeista käsin tehty lomamatka. Työmatkojen aikataulut on usein aika ankeita.

Tavallaanhan tässä on kyse myö ssiitä, että ei sun työnantaja voi määrätä sun muun perheen aikatauluista ja tekemisistä. Jos avecpiknikit järjestetään työajalla, on puoliso yleensä omissa töissään ja joutuisi ottamaan sieltä vapaata. Jos taas avecpiknikit järjestetään vapaa-ajalla ja viikonloppuna, niihin ei halua osallistua edes omat työntekijät - itse ainakin vihaan näitä pakollisia vietävapaa-aikasityöpippaloissa - tapahtumia, mulla on lapsia, sairas äiti ja rakennustyömaa ja kaikenkaikkiaan muutakin käyttöä vapaa-ajalleni. Eikä edes ole sanottua että puolisot silloinkaan olisi vapaalla.

Avecjutut on varmaan kivoja silloin kun puoliso on kotiäiti tai koti-isä, jolla ei ole omaa työtä, työaikaa, palkkaa menetettävänä ja jonka ajankäytölle ei ole niin paljon vaateita kuin työssäkäyvien kohdalla. Silloin on varmaan ihan kiva kun puolison työnantaja järjestää jotain vaihtelua ja tapausta elämään. Meille tavallisille ihmisille se ei kuiteaan kauhean hyvin sovi.

Vierailija

Yrityksellä on erilaisia tapoja. Meillä ei ole koskaan ollut avec kutsuja. Ennen isäni yrityksessä oli, mutta oli myös tehtaan vuokratalot, joissa sai asua, oli kerho, joka järjesti lasten tapahtumat ja pikkujoulut ja hiihtokisat. Ihmiset järjestivät itse noita yhteisiä tapahtumia. Järkätään me nytkin, mutta lasten urheiluseuroissa, partiossa...ei työpaikka ole se ainoa juttu

Vierailija

Amerikassa puoliso ei ole välttämättä töissä vaan tukee toisen uraa. Miten ihmeessä perheissä riittäisi aika siihen, että on avec-tilaisuus kummankin työpaikalla/sidosryhmien kanssa kerran kuussa. Illalla tietty, koska päivällä tehdään töitä. Kuka järjestää lastenhoidon?

Vierailija

Verottajan mukaan työnantajan maksaessa puolison mukaan työmatkalle syntyy verotettavaa etuutta. Tulee aika kalliiksi ottaa puoliso mukaan 2-3 päivän reissulle Lontooseen.

kallista on

Kyllä minun ja puolisonikin työnantaja sekä yhteistyökumppanit kutsuvat useamman kerran vuodessa juhliin avecin kera. Sitä kautta on tullut molemmille tuttuja lisää - olemme kuin suurta perhettä kaikki!

Tietysti näin euroaikana kaikki on niin kallista, että moni firma on joutunut jättämään avecit pois (ja jotkut juhlat kokonaan).

Vierailija

Nykyisin naisetkin ovat töissä, niin heillä on omat pikkujoulut. Tulisi liikaa menoja jos kaikki olisi avec. Vaikka kyllä meillä on joitakin perhejuttujakin töissä järjestetty. Ja tosiaan, ennen oli löysää rahaa.

Vierailija

Olen samaa mieltä löysästä rahasta, mutta kyllä minun vanhempieni ja isovanhempienikin sukupolven naiset olivat töissä. Eikä edes ollut pitkiä äitiys- ja hoitovapaita.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat