Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluan muuttaa Suomesta pois

Vierailija

Nyt ei ole kyseessä mikään äkillinen "apua, tänne tulee VOK" -ylireagointi, vaan hitaasti kypsynyt päätös, jolle tämän syksyn tapahtumat ovat olleet piste iin päälle.

Minä olen aina ollut, omituista kyllä, ihan iloinen suomalainen veronmaksaja. Olin tyytyväinen siitä, että saan asua Suomessa, turvallisessa ja toimivassa yhteiskunnassa. Siitä hyvästä oli ihan hyvä maksaakin. Minua aina huvitti ulkosuomalaisten purkautumiset siitä, miten Suomessa on sitä ja tätä, miten juntteja ja impivaaralaisia täällä ollaan, miten kaikki on kallista ja ihmiset kateellisia. Ihan sama. Ajattelin, että tämä on maa, jonka puolesta isoisäni taisteli; haaveissani ajattelin joskus hankkia pienen maatilan ja elää suomalaisen luonnon keskellä mahdollisimman ekologisesti. Joka tapauksessa ajattelin itsepäisesti, että Suomi on hyvä maa meille suomalaisille, ja tänne minä jään, vaikka minun koulutuksellani olisi ehkä paremmatkin mahdollisuudet ulkomailla.

Tuntuu jotenkin uskomattomalta, että yhdessä vuodessa asiat ovat menneet näin sekaisin. Aiemmin olin iloinen veronmaksaja, koska koin kantavani korteni yhteiseen kekoon. Tämä turvapaikanhakijakriisi ja sen varjolla tapahtuva härski rahastus sai minut tajuamaan, mitä tässä on nyt kiihtyvällä tahdilla tapahtumassa. Turvapaikanhakijakriisi on vain yksi osa isoa palapeliä, vaikka toki sellainen, joka pahimmillaan horjuttaa yhteiskuntajärjestyksen romuksi. Kaiken kaikkiaan hyvinvointiyhteiskunta on muuttunut rahastusyhteiskunnaksi. Emme maksa enää veroja yhteiseen kekoon, vaan kekoon, joka vedetään röyhkeästi kuiviin ja kadotetaan maagisesti yksityisten taskuun.

Nyt viime aikoina kysyn jatkuvasti itseltäni: haluanko ihan oikeasti asua enää valtiossa, joka ei kunnioita enää ollenkaan niitä arvoja joihin olen aina uskonut, joka ei kunnioita enää kansaansa, luontoaan, perinteitään eikä yhteiskuntajärjestystään, ja jonka päätehtäväksi on näköjään muodostunut kusettaa meitä kaikkia?

Ehkä olisi kannattanut lähteä jo vuosia sitten, kun oli vielä paremmat mahdollisuudet. No, tyhmä, naiivi minä.

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Häh, mihin maahan ajattelit mennä missä ei olisi mamuja?
Et ole varmaan paljon matkustellut?
Kaikissa muissa Euroopan maissa on enemmän mamuja kun Suomessa.

Vierailija

Muutin itsekin pois, en viihtynyt Suomessa. Ihmisten ahdasmielisyys, yleinen viha, negatiivisuus ja yltiömäinen sääntötarkkuus ahdisti. Nyt olen onnellinen tuon asian osalta. Ei se ulkomaille muutto aina helppoa ole, mutta mikäpä olisi. Onnen eteen pitää tehdä töitäkin ja voin rehellisesti joka päivä todeta, että kyllä kannatti. Sitäpaitsi, mikä pakko se on asua samassa maassa koko elämä? Entä jos asuisi vaikka 5 vuotta muualla niin jäljelle jäisi silti mahdollisesti 75 suomi vuotta. Eiköhän se riitä.

Vierailija

Kai se sua jeesais, mutta muuten et vaikuta niin tärkeeltä, että sinun olisi tänne raportoitava tulemisistasi ja menemisistäsi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Nyt ei ole kyseessä mikään äkillinen "apua, tänne tulee VOK" -ylireagointi, vaan hitaasti kypsynyt päätös, jolle tämän syksyn tapahtumat ovat olleet piste iin päälle.

Minä olen aina ollut, omituista kyllä, ihan iloinen suomalainen veronmaksaja. Olin tyytyväinen siitä, että saan asua Suomessa, turvallisessa ja toimivassa yhteiskunnassa. Siitä hyvästä oli ihan hyvä maksaakin. Minua aina huvitti ulkosuomalaisten purkautumiset siitä, miten Suomessa on sitä ja tätä, miten juntteja ja impivaaralaisia täällä ollaan, miten kaikki on kallista ja ihmiset kateellisia. Ihan sama. Ajattelin, että tämä on maa, jonka puolesta isoisäni taisteli; haaveissani ajattelin joskus hankkia pienen maatilan ja elää suomalaisen luonnon keskellä mahdollisimman ekologisesti. Joka tapauksessa ajattelin itsepäisesti, että Suomi on hyvä maa meille suomalaisille, ja tänne minä jään, vaikka minun koulutuksellani olisi ehkä paremmatkin mahdollisuudet ulkomailla.

Tuntuu jotenkin uskomattomalta, että yhdessä vuodessa asiat ovat menneet näin sekaisin. Aiemmin olin iloinen veronmaksaja, koska koin kantavani korteni yhteiseen kekoon. Tämä turvapaikanhakijakriisi ja sen varjolla tapahtuva härski rahastus sai minut tajuamaan, mitä tässä on nyt kiihtyvällä tahdilla tapahtumassa. Turvapaikanhakijakriisi on vain yksi osa isoa palapeliä, vaikka toki sellainen, joka pahimmillaan horjuttaa yhteiskuntajärjestyksen romuksi. Kaiken kaikkiaan hyvinvointiyhteiskunta on muuttunut rahastusyhteiskunnaksi. Emme maksa enää veroja yhteiseen kekoon, vaan kekoon, joka vedetään röyhkeästi kuiviin ja kadotetaan maagisesti yksityisten taskuun.

Nyt viime aikoina kysyn jatkuvasti itseltäni: haluanko ihan oikeasti asua enää valtiossa, joka ei kunnioita enää ollenkaan niitä arvoja joihin olen aina uskonut, joka ei kunnioita enää kansaansa, luontoaan, perinteitään eikä yhteiskuntajärjestystään, ja jonka päätehtäväksi on näköjään muodostunut kusettaa meitä kaikkia?

Ehkä olisi kannattanut lähteä jo vuosia sitten, kun oli vielä paremmat mahdollisuudet. No, tyhmä, naiivi minä.

Voi, kuinka jaan ajatuksesi ja tunteesi, jopa tuon "iloinen veronmaksaja" -asian.

Valitettavasti olen jo liian iäkäs lähtemään ja liian perhekeskeinen, eli ikävöisin lapsiani perheineen.

Harmittaa nyt, että en lähtenyt silloin, kun siihen tarjoutui mahdollisuus.

Vierailija

Samoja ajatuksia, paitsi olen jo kauan haaveillut ilmastopakolaiseksi lähdöstä. Ainoastaan oma uskaltamattomuus estää, en tiedä miksi muutto pelottaa niin paljon. Ehkä se on joku ojasta allikkoon ajatus, että siellä on sitten asiat vielä huonommin.

Vierailija

Mä kävin hakemassa juuri passihakemuksen toisen kotimaani lähetystöstä. Passi mennyt vanhaksi, ja ajattelin sen nyt hankkia. Vakavasti harkitsen sinne muuttoa, siis koko perhe lähtisi. Kaksoiskansalainen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Häh, mihin maahan ajattelit mennä missä ei olisi mamuja?
Et ole varmaan paljon matkustellut?
Kaikissa muissa Euroopan maissa on enemmän mamuja kun Suomessa.

Olen matkustellut ihan tarpeeksi, enkä ole koskaan mamuja pelännyt. Tämänhetkinen kriisi on ihan jotain muuta kuin jokin myyttinen mamu-mörkö, kuten varmaan moni on jo pikkuhiljaa huomannutkin.

En ymmärrä, miten kukaan voi edes verrata tällaista äkillistä massiivista demografista muutosta normaaliin maahanmuuttoon.

Vierailija

Ei voi muuta kuin tsemppiä sinulle toivottaa! Itse tein saman ratkaisun ja hyvältä tuntuu.  Tietenkään mikään yhteiskunta ei ole täydellinen, mutta hyvät puolet ulkomailla asumisessa päihittävät ne huonot. T. Ulkosuomalainen

Vierailija

Heippa kanssasisar. Mä olen haaveillut jo tuosta samasta asiasta liki 4 vuotta. Ekalla kerralla se jäi, kun tuli muu elämäntilanne eteen. Toinen kerta eli tämän hetkinen kerta alkoi liki kaksi vuotta sitten. Silloin kun elin rankkaa ja julmaa yksinhuoltajan arkea. En ollut onnellinen missään vaiheessa. Lopulta annoin lapsen pois, jolloin sain elämäni ja tasapainoni takaisin.

Viimeiset 1,5 vuotta olen suunnitellut ahkerasti muuttoa. Pääsin juuri opiskelemaan parempaan valtioon. Lähtö olisi ollut jo tammikuussa, mutta päätin vielä jäädä säästämään rahaa opintoja varten, Syy miksi lähden jonain päivänä, on se, että yhteiskunta on menossa koko ajan sairaampaan päin, ketään ei kiinnosta sun terveys tai hyvinvointi. Yhteiskunta holhoaa ja kielto kiellon perään asiassa kuin asiassa. Edes päättäjät eivät tiedä kansalaistensa etuja.

Onnellinen ulkosuomalainen

Vierailija kirjoitti:
Ryhtiä nyt, isänmaa tarvitsee puolustajia.

Isänmaa ei ole entisensä, se ryöstää ja kurjuuttaa omia kansalaisiaan.

Jopa res. upseerina ei juuri nappaa, Suomi-neidon ahdistelut jokaisessa asiassa.

Mutta onneksi rajat ovat vielä auki ja kansalaisten pakottamiseen tässä asiassa ei ole ryhdytty.

Mistä muuten johtuu suomalaisten virkamiesten maaninen EU-säädösten noudattaminen? Vapauksiin kuitenkin haitetaan poikkeusluvat, esim. alkoholinmyynti tai autovero.

Olisiko niin että tänäkin jouluna pöydässäsi syö lihava byrokraatti?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat