Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko oikein, että hiihto (ja luistelu) on pakollista koulussa?

Vierailija

Minulla ei ole mitään koululiikuntaa vastaan, mutta nyt kun talvea ei välttämättä tule kunnolla lainkaan, minusta on aivan järjetöntä hankkia välineitä. Voi olla, että hiihtämään päästään kerran tai pari. Luistelemaan ei ollenkaan (ei, meillä ei ole jäähallia).
Eteläisimmässä Suomessa lienee jo itsestäänselvyys, että talvilajit ei onnistu, mutta täällä parisataa kilometriä pohjoisempana muka vielä hiihdellään ja luistellaan.
Liikuntasuunnitelmia pitäisi ajanmukaistaa.
Toki koulu tarjoaa välineitä, mutta kun ne on jotain löytökamoja ja niiden käyttö "osoittaa kiinnostuksen ja harrastuneisuuden puutetta ja täten laskevat arvosanaa".

Sivut

Kommentit (44)

Vierailija

Jos kelit sallii niin pitäisi ola pakollisia. Sensijaan olen kuullut että joissakin kouluissa opetetaan erikseen hiihtoa luistelutyylillä ja se on mun mielestä liikaa, koska tavalliset sukset ja monot eivät siihen käy, ja se on niin marginaalilaji ettei kellekään hyödyllistä osata.

Mutta tavalline hiihto ja luistelu kyllä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos kelit sallii niin pitäisi ola pakollisia. Sensijaan olen kuullut että joissakin kouluissa opetetaan erikseen hiihtoa luistelutyylillä ja se on mun mielestä liikaa, koska tavalliset sukset ja monot eivät siihen käy, ja se on niin marginaalilaji ettei kellekään hyödyllistä osata.

Mutta tavalline hiihto ja luistelu kyllä.

Vaikka se kelien vuoksi toteutuis vain kerran? Ilolla hankit välineet?

Vierailija

Höpö höpö. Kyllä kai kaikki jo tietää että riittää kunhan on jommat kummat. Luistimet tai sukset. Ei koulu voi vaatia että molemmat pitää olla.

Luistimet ovat uutenakin edullisia. n.30e.

Vierailija

On oikein mutta kouluilla pitäisi olla enemmän luistimia ja suksia antaa lainaksi niille, joilta ei omia löydy ja samalla järkeistää liikuntatunnit jakotunneiksi että ne lainavälineet riittävät kaikille tarvitseville.

Vierailija

Minulla ei ole mitään pakollista koululiikuntaa vastaan, kunhan sen sisältö ja määrä on vapaavalintaista. Ei pitäisi olla pakko hiihtää, luistella, uida, jumpata, hölkätä, telinevoimistella, pelata pallopelejä tai loikkia tamburiinin tahdissa. Opettajan täytyy kyllä osata valvoa yhtä aikaa kaikkia 40 oppilasta, jotka tekevät kukin eri juttuja eri liikuntapaikoilla, miksi se muuten opiskelee vuosikausia ammattiinsa. Ihan sama, jos yksi ei opi ryhmäpelejä, toinen tasapainoilua, kolmas aerobista liikuntaa, neljäs anaerobista liikuntaa ja viides hengenpelastusta uimarannalla. Minä haluan miekkailla ja jousiampua koko 12 vuotta, minulla on siihen OIKEUS!

Vierailija

Järjetöntä on, jos lapsi ei muuten käytä välineitä (mökki/ mummola pohjoisempana, jäähalli lähellä tms.) Tuokin on ihmeellistä, että kotia vaaditaan hankkimaan opetusvälineitä muutamalle tunnille.

Vierailija

Ei ole järkeä. Kyllä välineet hankitaan joka vuotta varten, mutta on tässä nyt nähty talvia ettei ole tarvittu kertaakaan. Ei täällä ennätä olla niin kauaa lunta ja parhaillaan jääkin on pelkkää pehmeetä höttöä. Luistele siinä sitten. Hallikin täällä on mutta eihän koulu sinne aikoja saa.

Vierailija

On oikeus ja pakko luistella, hiihtää, mutta kenenkään ei ole sen takia pakko ostaa omia välineitä. Koulusta saa lainata, jos jotain tuollaista on pakko tehdä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Järjetöntä on, jos lapsi ei muuten käytä välineitä (mökki/ mummola pohjoisempana, jäähalli lähellä tms.) Tuokin on ihmeellistä, että kotia vaaditaan hankkimaan opetusvälineitä muutamalle tunnille.

Sitä jäähallia ei todellakaan kaikilla ole aivan lähellä ja jos ne kelit on mitä on, niin ei sitä koulun ulkopuolellakaan talviurheilla. Eikä kaikilla sitä mökkiäkään lapissa ole - usko huviksesi. =D

Vierailija

Ärsyttää miljoonasti se, että lapsen aloitettua yläasteen uudessa koulussa, liikunnanopettaja lähestyi kotiväkeä vaatimus-/ uhkailusävytteisellä kirjeellä, jossa selvitti mitä oppilaalta odotetaan.
 Multa kyllä heltiää siitä hyvästä lappu mukaan jos ei haluta osallistua vaikka uintiin...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole mitään pakollista koululiikuntaa vastaan, kunhan sen sisältö ja määrä on vapaavalintaista. Ei pitäisi olla pakko hiihtää, luistella, uida, jumpata, hölkätä, telinevoimistella, pelata pallopelejä tai loikkia tamburiinin tahdissa. Opettajan täytyy kyllä osata valvoa yhtä aikaa kaikkia 40 oppilasta, jotka tekevät kukin eri juttuja eri liikuntapaikoilla, miksi se muuten opiskelee vuosikausia ammattiinsa. Ihan sama, jos yksi ei opi ryhmäpelejä, toinen tasapainoilua, kolmas aerobista liikuntaa, neljäs anaerobista liikuntaa ja viides hengenpelastusta uimarannalla. Minä haluan miekkailla ja jousiampua koko 12 vuotta, minulla on siihen OIKEUS!

Sulla onkin paljon haastetta. Onneksi monilla vain vaikka just talvilajit.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Kyllä kai kaikki jo tietää että riittää kunhan on jommat kummat. Luistimet tai sukset. Ei koulu voi vaatia että molemmat pitää olla.

Luistimet ovat uutenakin edullisia. n.30e.

Ei meillä saa valita. Molempia koulussa pitää tehdä.

Vierailija

Eikö teillä ole käytettyjen urheilutarvikkeiden kauppaa, ns. Kamapörssiä, Sporttidivaria?

Itse olen murtsikat hakenut aina noista, kun on varmistunut, että oikeasti hiihdetään. Eli tyyliin edellisenä päivänä. Aina on ollut valinnanvaraa monoissa, suksissa, sauvoissa ja hinta ei päätä pakota. Vanhoja saa aivan pilkkahintaan, kunnolliset kamatkin alle 50 €. Kun vie ne kamat sinne takaisin myyntiin, saa melkein saman hinnan takaisin, jos hiihtelyt jää yhteen-kahteen kertaan.

Myös jälleenmyynti on keksitty. Meillä oli tosi hyvä, uutena tarjouksesta ostettu suksipaketti eskarille, mutta lunta ei tullutkaan ja niillä kamoilla hiihdettiin kolme kertaa eskarissa. Siskontyttö hiihti vielä viidesti seuraavana talvena. Maksoin paketista 129 € uutena ja myin sen Torissa hintaan 100 € juuri viime viikolla. Tuleehan siinä hiihtokerralle hintaa, mutta kivempaa se on hyvillä välineillä (pitopohjat ja tukevat monot).

Luistimia saa kirppiksiltä tyyliin 5 € ja kunnollisia taitoluistimiakin noista kamapörsseistä alle 40 € (taitoluistimilla on aivan erilaista luistella kuin Snowflake -kaunareilla).

Mun mielestä ihan hyvä että on hiihtoa ja luistelua jos sää sallii. Meillä on nyt jo tekojäät auki ja käydään paljon luistelemassa. Toki perheessä on jääkiekkoilija ja taitoluistelija.

Vierailija

Kyllä otti aivoon viime talvena kun piti hommata uudet suksisetit ja monot lapsille. Koulussa pystyivät sitten hiihtämään yhden kerran! Kallis kerta tuli. Kotimme lähellä (asutaan keskustassa) ei ole lähellä latuja, joille lapset voisivat yksin lähteä. Pitää ajaa viitisen kilometriä ladulle. Ei tule lähdettyä, on muutakin tekemistä. Luistelemassa kyllä käytiin, joten luistimien osto ei niinkään harmittanut vaikka koulussa luistelivat vain kolme kertaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat