Hei apua, voiko 4,5-vuotiaan ottaa neuvolaan mukaan ilman että se ymmärtää, että olen raskaana?

mietteliäs av-mamma

En haluaisi kertoa vielä lapsille ja tuo nuorin pitäisi ottaa mukaan sillä en saa hoitajaa. Kyse on varhaisultrasta missä työnnetään se anturi (?) alapäähän ja katsotaan onko kohdussa elämää. Mitä teen nyt, voinko jättää lapsen yksin odotushuoneeseen, ei kai? Jos hän istuu vieressäni tutkimushuoneessa niin kyllä hän ymmärtää jos lääkäri sanoo sanan "raskaana".
En haluaisi että hän tietää vielä eikä varsinkaan isommat sisarukset, raskaus on kuitenkin vielä niin alussa. Haluaisin kertoa vasta kun maha näkyy.
Miten te olette toimineet asian kanssa? Aikaisemmin oli helppoa kun pystyin ottamaan 1-2 -vuotiaan helposti mukaan, eivät he silloin ymmärtäneet.

Kommentit (12)

Vierailija

No ainoa vaihtoehto on, jos lapsi on siis pakko ottaa mukaan, että pyydät lääkäriä puhumaan salamyhkäisesti eli välttelemään esim. raskaana-sanaa. Mikä tuskin ilahduttaa lääkäriä, itse en kehtaisi. Mutta pakko mikä pakko?

Vierailija

Täälä ei ainakaan SAA ottaa lapsia mukaan ultraan. Lukee ihan hoito-ohjeissa ja myös ultraushuoneen ovessa lappu jossa kielletään lasten läsnäolo tutkimusta tehdessä.

Vierailija

Mulla oli tuon ikäinen varhaisultrassa mukana, eikä hän arvannut mistä on kyse. Eihän siitä kuvaruudusta saa selvää, jos ei erikseen näytetä että katsopa, tässä on vauvan se ja se ruumiinosa. Kerroin kätilölle, että lapsi ei vielä tiedä, mutta vaikka siinä tutkimuksen aikana puhuttiin vauvasta (mukana ollut isä puhui...), lapsi ei kiinnittänyt siihen huomiota vaan oli kiinnostuneempi johdoista jne. Kätilö ihan normaalisti kävi läpi rakenteet, mutta ei sanonut että vauvan selkäranka jne.

Mutta jos olisi tehty alateitse tutkimus, niin toki en sitä katsomaan olisi lasta ottanut! Nyt ultrattiin vatsan päältä, olin varmistanut sen etukäteen, samoin kuin sen että lapsen voi ottaa mukaan.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat