ITU- projekti, mitä ihmettä

Vierailija

Sain keskenmenon ja sairaalasta mulle annettiin ohje mukaan, keskenmenon kokeneille. Ohjeessa oli myös lista tukipalveluista (kriisikeskukset, neuvola, omalääkäru jne), mukana tällainen ITU- projekti:
http://ituprojekti.net/fi/yleistieto/

Ensinnäkin: koin keskenmenon (no big deal, mutta kummallista). Toiseksi: "perustuu kristilliseen arvopohjaan ja ihmiskäsitykseen"? Kannustetaan ottamaan yhteyttä nimenomaan yllätysraskauksissa, onkohan toiminta ihan niin painostamatonta ja kunnioittavaa kuin sanotaan? Mulla ei vaan ole ihan sellainen mielikuva, että kristillisiin arvoihin kuuluisi abortin hyväksyminenkään... Ote sivulta:

"Raskauden jatkaminen on vaihtoehdoista luonnonmukaisin. Se, että olet raskaana, on myös ihme, sillä hedelmöittymistä ei tapahdu läheskään kaikissa yhdynnöissä ja vain 2-3 /10 hedelmöittyneestä munasolusta kiinnittyy kohdun seinämään."
+ pitkä litania, myös adoptiota ja yhteiskunnan tukea lapsiperheille mainostetaan. Abortti käsitellään yhdellä linkillä Käypä hoito- sivun raskaudenkeskeytyksestä kertovaan artikkeliin. :D

Toivottavasti olen väärässä, mutta ei hyvältä vaikuta. Joka tapauksessa minusta kummaa laittaa nimenomaan keskenmeno-ohjeeseen tuollainen aborttilinkki, etenkin kun kristillisyydestä ei potilasohjeessa kerrota mitään. Listassa on toki myös mainittu diakonit ja teologit.

Kommentit (6)

Vierailija

P.S: Seuraava linkki potilasohjeessa oli KÄPY- yhdistykseen, "vertaistukea suruun lapsen iästä ja kuolinsyystä riippumatta". Rispektit tälle projektille. -AP

Vierailija

Jatkanpa mukavaa yksinpuheluani: ITU tarjoaa myös apua abortin jälkeen. Pahasti haiskahtaa syyllistämiseltä ja pelottelulta abortin henkisistä "vaaroista". Etenkin Askeleet- vertaistukiryhmä, perustuu englantilaiseen kristilliseen Care Confidential- järjestön malliin, jota on kritisoitu mm. väärän ja puolueellisen tiedon levittämisestä. https://en.m.wikipedia.org/wiki/CareConfidential

Vierailija

Itu-projektista en tiedä mitään mutta kun itse koin keskenmenon joitain vuosia sitten en saanut minkäänlaista tukea enkä opasta mistä hakea apua. Taysissa. Olisin todella ollut sen tarpeessa. Tunteen että menetykselläni on merkitystä, nyt koin vain vähättelyä ja totaalista yksinjättämistä.

Vierailija

#3: Todella ikävä kuulla. On ihan käsittämätöntä, että vielä nykypäivänäkin jossakin vähätellään keskenmenon aiheuttamaa henkistä järkytystä. Et ole ainoa jolta olen kuullut tämän tarinan. Toivottavasti olet antanut palautetta asiasta (mutta ymmärrän kyllä jos voimat ei siihen riitä). -AP

Vierailija

Mitä nopsaan kurkkasin ITU-projektin nettisivuja, niin mulle tuli kyllä niistä toisenlainen kuva kuin ap:n tekstistä. Ei minusta vaikuttanut miltään syyllistämiseltä tai painostamiselta. Tarjolla on mm. vertaistukea, lukekaa itse: http://ituprojekti.net/fi/apua-abortin-jalkeen/

Vaikuttaa siltä, että ap:lla vaan iski siilipuolustus päälle kun jossain mainittiin sana "kristillisyys" :P

ITU-projektin takana on muuten NNKY (Nuorten naisten kristillinen yhdistys). Kyse ei siis ole luterilaisen kirkon toiminnasta.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat