Oi MIKSI miksi miksi tehdään enemmän lapsia kuin itse jaksetaan hoitaa ja sitten valitetaan väsymystä ja uupumusta, kun isovanhemmat eivät a...

Vierailija

Tämä on asia, mikä aina vaan jaksaa ihmetyttää! Onhan niillä isovanhemmilla omakin elämänsä ja mielellään sen heille suonkin.

Tämän takia meilläkään ei ole kuin yksi lapsi. Jaksamme hänet itse hyvin hoitaa, eikä tarvitse isovanhempia olla liiaksi rasittamassa.

http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1448939042242.html

Sivut

Kommentit (38)

Vierailija

Kun ihmisillä ei ole sitä taikapeiliä, jolla näkee varmasti tulevaisuuteen. Kun ei voi tietää, miten terve tai sairas on, millaisia vastoinkäymisiä elämä tielle kasaa, muuttuuko työelämä jotenkin ja miten, millaisen lapsen ylipäänsä sattuu saamaan. 

Vierailija

On normaalia, että isovanhemmat auttavat. He hoidattivat minutkin omilla vanhemmillaan, kun olin lapsi. Meillä vain oli omaishoidon tarpeessa oleva isovanhempi, joten ymmärsin, että en siksi en saanut kaipaamaani apua. 

Vierailija

Vaikka olisi vain yksi lapsi, olisi puolison kanssa kiva käydä joskus jossain kahdestaan. Päiväkotiviikon päälle on ikävää lapselle hankkia hänelle täysin tuntematon maksullinen hoitaja siksi aikaa, että pääsisimme kaksistaan vaikka ravintolaan. En usko, että neljä lapsenhoitoiltaa vuodessa rasittaisi terveitä eläkeläisiä kovin paljon, etenkin, kun jaksavat mainostaa kuinka tärkeitä lapsenlapset heille ovat.

Itse jotenkin olen aina kuvitellut, että isovanhempien ja lapsenlapsien keskenäiset hetket (ilman lapsien vanhempia) kuuluvat läheiseen isovanhempi-lapsenlapsisuhteeseen (ainakin mulla lapsena näin oli). Mutta, jos lapsenlapset näkee taakkana, vaikka hoitaisi heitä vain ajatuksen tasolla niin ok. Kannattaisi kuitenkin muistella, oliko se oma lapsi joskus isovanhemmillaan, että itse pääsi johonkin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tämä on asia, mikä aina vaan jaksaa ihmetyttää! Onhan niillä isovanhemmilla omakin elämänsä ja mielellään sen heille suonkin.

Tämän takia meilläkään ei ole kuin yksi lapsi. Jaksamme hänet itse hyvin hoitaa, eikä tarvitse isovanhempia olla liiaksi rasittamassa.

http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1448939042242.html[/quote]

Mitä tuokin tarkoittaa käytännössä? Viet kerran kuussa päiväksi, kerran vuodessa yöksi vai miten?

Vierailija

Olen itse isoäiti-iässä eli täyttänyt 45 vuotta, minulla on 3 alle kouluikäistä lasta. Perhekerhossa saan usein kuulla, miten ihana mummi olen, kun annan lapselleni omaa aikaa hoitamalla hänen lapsiaan (olemme kaksikielinen perhe, lapset kutsuvat minua mammaksi). Samaan syssyyn valitetaan, kun kukaan ei hoida heidän lapsiaan. Kun huomautan, että olen äiti enkä isoäiti ja että minusta elämä lasten kanssa on aika lailla helppoa, niin olenkin nykyäitimyytin mukaan petturi.

Tuossa linkin jutussa oli outo käsitys vastavuoroisuudesta. Se ei ole sitä, että minun vanhempani hoitivat aikoinaan lapsiani, joten minä hoidan nyt lapsenlapsia. Se on sitä, että minun vanhempani hoitivat aikoinaan lapsiani, nyt minä vanhempiani.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi vain yksi lapsi, olisi puolison kanssa kiva käydä joskus jossain kahdestaan. Päiväkotiviikon päälle on ikävää lapselle hankkia hänelle täysin tuntematon maksullinen hoitaja siksi aikaa, että pääsisimme kaksistaan vaikka ravintolaan. En usko, että neljä lapsenhoitoiltaa vuodessa rasittaisi terveitä eläkeläisiä kovin paljon, etenkin, kun jaksavat mainostaa kuinka tärkeitä lapsenlapset heille ovat.

Itse jotenkin olen aina kuvitellut, että isovanhempien ja lapsenlapsien keskenäiset hetket (ilman lapsien vanhempia) kuuluvat läheiseen isovanhempi-lapsenlapsisuhteeseen (ainakin mulla lapsena näin oli). Mutta, jos lapsenlapset näkee taakkana, vaikka hoitaisi heitä vain ajatuksen tasolla niin ok. Kannattaisi kuitenkin muistella, oliko se oma lapsi joskus isovanhemmillaan, että itse pääsi johonkin.

Minulla ei ole koskaan lapsena ollut kahdenkeskistä aikaa isovanhemman kanssa (mihin sinulla ukko tai mummi lähtivät, kun ryhdyit laatuaikailemaan?), ja silti suhde nyt enää ainoaan elossaolevaan isovanhempaan eli isoisään on todella hyvä.

Uskon, että päiväkotiviikon jälkeen se lapsi ei kaipaa mitään muuta kuin sitä, että isä ja äiti haluavat olla kahdestaan. Nykyperheessä lapsi on projekti ja taakka, jota ilman elämä on ihanaa! Pitäisi varmaan perustaa kunnallisia lastensäilytyspaikkoja, joihin lapsen saa viikonlopuksi, jotta voi olla rauhassa puolison kanssa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en usko, että ne neljä lastenhoitoiltaa tuhoavat parisuhteesi. Jos ne eivät ole isovanhemmille liikaa, miksi ne olisivat sitä sinulle?

peesaan

Samaa mieltä kuin a p.

Kumma, että jutussa syytetään vain mummoja. Missä on isät ja vaarit?

Eikä entisaikoihin voi verrata koska nykyään lapsilla on niin paljon oikeuksia ja suurin osa mammoista hyppii silmille jos on saanut tikkarin tai kakara ei saa tehdä mitä haluaa. Entisaikoina ei ollut alaikäisillä enemmän oikeuksia kuin muillla, vaan vähemmän, joten eipä hoitamista voi verrata. Kyllä sai komentaa olemaan hiljaa ja oltiinkin. Nykyään se on huutaminen tätä tunteiden osoittamista ja ne ovat nykyään tärkeitä.

Vierailija

Omista ystävistäni, ikäluokassa 35-40v, isolla osalla on lapset mummolassa hoidossa vähintään viikottain. Kesällä jopa viikkoja.Työkavereistani suurin osa hoidattaa lapsensa täysin vanhemmillaan että ei tarvitsisi turvautua vuorohoitoon. En suoraan sanottuna ihmettele että isovanhemmat uupuvat.

Vierailija

Kun olin pieni meillä oli aina kodinhoitaja auttamassa. Teki ruuat jne. Nyt sellaisia ei kai ole enää olemassakaan. Hoitajan saa muutamaksi tunniksi maksamalla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Minä taas en usko, että ne neljä lastenhoitoiltaa tuhoavat parisuhteesi. Jos ne eivät ole isovanhemmille liikaa, miksi ne olisivat sitä sinulle?

Jäähän sen jälkeen vielä ne 360 iltaa vuodessa, jolloin hoidan itse lapsiani...

Vierailija

Ei tiedetä tulevaisuutta, ei. No, silloin ei pidä tehdä sitä yhtäkään lasta. Silloin tietää, tulevaisuudessa, miten lasten hoito menee. Helppoa! Mikä helvetti tässä on niin vaikeaa, lastenteko ihan vapaaehtoista?!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Jäähän sen jälkeen vielä ne 360 iltaa vuodessa, jolloin hoidan itse lapsiani...

Ja sinusta on jotenkin epänormaalia hoitaa itse lapsensa? Jos 360 iltaa ei tuhoa parisuhdettasi niin ne 4 iltaa lapsen kanssa tuhoaa? Miksi ihmeessä äidinn paras kaveri, lapselle tuttu, ei voi hoitaa sitä lasta joka viikko? Miksi isovanhemmat on hoitoautomaatti, mutta ei vanhempien kaverit, joita lapsi näkee joka tapauksessa ja jotka on luotettavia ja joilla on aikaa, vastavuoroisesti kun voi ottaa niiden lapset joka toinen viikonloppu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kun olin pieni meillä oli aina kodinhoitaja auttamassa. Teki ruuat jne. Nyt sellaisia ei kai ole enää olemassakaan. Hoitajan saa muutamaksi tunniksi maksamalla.

Sossun asiakkaat saa nytkin ilmaisen avun, muut saa apua maksamalla.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat