Yksin matkustaminen ja allergiat

Vierailija

Löytyisitkö kokemuksia, mielipiteitä tai vertaistukea?

Olen suunnitellut reppureissaamista, opiskelut on vihdoin loppusuoralla ja olen jo pitkään säästänyt rahaa pidempää (vajaan vuoden) reissua varten. Olen lähdössä matkalle yksin.

Olen allerginen kalalle/mereneläville, maapähkinälle, viljoille, sitrushedelmille ja aika monille muillekin tuoreille hedelmille. Onko ihan järjetön ajatus lähteä matkaan yksin? Ainoastaan pähkinä- ja kala-allergiat on ns. tappavaa sorttia, ja ottaisin tietenkin Epi-penin mukaan.

Voitteko sanoa jotain kannustavaa? :) Uskon, että pärjäisin pitkälle ihan vaikka vain kananmunien ja kasvisten voimin, ja niitä nyt varmaan saa melkeinpä mistä päin maailmaa tahansa? Minulla on matkavakuutus jo nyt olemassa, mutta pitääkö jotain muuta huomioida? En ole koskaan käynyt Aasiassa, mutta olen kuullut että siellä kalakastiketta käytetään "kaikkeen" ruokaan. Auttaisiko jotkut matkaa varten printatut tekstit, joita voisi näyttää ravintoloissa, vai onko järkevää syödä sitten vain jotain banaania ja maustamatonta riisiä joka paikassa?

Kiitos jos jaksat kommentoida!

Kommentit (4)

Vierailija

Kyllä sinä pärjäät, mutta jonkin verran lisätyötä kyllä allergiasi teettävät. Ei sitä varmasti oikein uskalla missään ravintoloissa syödä noilla rajoituksilla, vaan pitää itse ostaa ruoka-aineensa kaupoista ja syödä niitä. Onnistuuhan se tietysti. 

Itse en luottaisi välttämättä ravintoloiden tietoihin useimmissa Aasian maissa. Eivät välttämättä tajua ollenkaan allergia-asian vakavuutta tai voi tulla vaan virheitä esim. kommunikaatiokatkos tarjoilijan ja ruoan valmistavan kokin välillä. Muutenkin olen matkoilla todennut että etelämpänä, olipa kyse Aasiaasta tai Etelä-Amerikasta, suhtautuminen noihin ruokavalioasioihin on valitettavan leväperäistä. Esim. itse olen vegetaristi, ja minulle on useita kertoja tarjottu ruokaa jossa on lihaa. Kun olen valittanut, on vaan sanottu että se lihahan on vain mausteena, mutta kasvisruokaa tämä on... 

Vierailija

^  Kiitos! :)  Joo, mullekin on kerrottu että monessa Aasian maassa ihmisillä (etenkin palveluammateissa?) on niin suuri tarve miellyttää, että he vastaavat myöntävästi, mitä tahansa asiakas kysyykin. 

Ehkä kuitenkin uskallan, epäilen että jos en nyt lähde niin teenkö sitä ikinä. ^_^  

Vierailija

No eihän Aasiassa edes moni tarjoilija ymmärrä tarpeeksi englantia eikä tiedä allergioista mitään joten siksi sanovat vaan jees jees ja tuovat sitä ruokaa mitä heillä kattiloissa sattuu olemaan.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat