Kaverisynttäreistä. Onko teillä tapana noudattaa vastavuoroisuutta kutsuttavien suhteen?

Vierailija

Esim. luokkakavereista kutsutaan ne joiden synttäreillä lapsi on itsekin ollut. Vai onko sillä merkitystä, kutsutaan vain ns. läheisimmät kaverit?

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

Tietysti noudatetaan vastavuoroisuutta. Me kutsuimme lapsen synttäreille kaikki eskarikaverit, mutta eipä tullut vastakutsua kaikilta. Joten ekan luokan synttäreille kutsuttiin vain ne, jotka olivat kutsuneet lapsemme omille synttäreilleen. Että nolotti yhdet kaksoset, jotka vinkuivat kutsua lapsemme Hoplop-synttäreille, mutta eipä tullut aikoinaan vastakutsua, joten jäivät rannalle.

En aikuisenakaan kutsu sellaisia tuttavia esim. syömään kotiimme toista kertaa, jos ei vastakutsua tule. Sitä kutsutaan hyväksikäytöksi, eikä ystävyydeksi.

Vierailija

Meillä on aiemmin ollu tapana että kaikki luokan tytöt on kutsuttu mutta en tiedä viitsiikö enää kun vastakutsuja ei joiltain tule. Eräs lapsi oli suoraan sanonut ettei voinut kutsua mun lastani kun olisi tullut liian kalliiksi kutsua yli 8 lasta. No eipä se hänenkään hoplop-osuutensa ilmainen ollut...

Vierailija

Meille kutsutaan paljon vieraita ja lapset toki sitten saa myös pljon kutsuja. Osa näyttää noudattavan vastavuoroisuutta, eli vaikka ei ole kyse läheisestä kaverista ja kutsuttuja on rajattu määrä, niin lapseni on kutsuttu. Mutta kaikki eivät kutsu synttäeeille. Äidin mielestä onneksi, eikä lapsetkaan näytä siitä pahastuvan. Synttäreitä on niin monenlaisia.

Vierailija

Ei varmaankaan vastavuoroisuus kaikkien kanssa täyty, mutta emme silti halua itse olla törppöjä. Koululaisen synttäreille kutsutaan kaikki saman luokan samaa sukupuolta olevat ja yleensä kaikki tulevat. Omalta osaltamme haluamme vahvistaa yhteishenkeä koulussa, viettävät siellä kuitenkin ison osan ajasta.

Vierailija

Riippuu siitä, että miten isot synttärit järjestän. Pienet on noin neljälle parhaalle kaverille, mutta isommille kutsun heidän lisäkseen juuri heitä, jotka ovat kutsuneet lapsemme, mutta eivät lapseni mielestä ole kovin hyviä kavereita/ eivät leiki usein yhdessä. Kiusaajia emme kutsu ollenkaan, vaikka ennen kiusaamsita olisimme käyneet heidän synttäreillään. Lisäksi ei pidä pahastua, vaikka jonain vuonna emme kutsu ,niin seuraavana voi olla jo lapsesi vuoro. Esim päätin, että toissa synttäreille meidän lapsen HOP LOP synttäreilelle kutsunut on tervetullut meidän Hop Lop synttäreille tänä vuonna. Viime vuonna pidimme pienet synttärit kotona. Samoin luokassa syrjään joutunut kutsutaan, vaikka ei leikikään paljoa lapsemme kanssa, niin on kiva ujo lapsi.

Vierailija

Kun on nähnyt miten pahalta se lapsesta tuntuu kun enemmistö kavereista on saanut kutsun ja itse jäänyt ilman, niin en vaan kykene jättämään osaa pois vaikka se kukkaroa kirpaisee. Eli kutsumme luokan kaikki samaa sukupuolta olevat, aina.

Vierailija

Eli jos lapseni haluaa pitää yökyläsynttärit, niin on kutsuttava koulusta ja harrastuksista kaikki kaverit, ettei tule paha mieli? Ja kaikki keiden synttäreillä on ollut? Hankalaa...

Vierailija

Ei noudateta vastavuoroisuutta. Kutsutaan sopiva määrä naapurista, koulusta, harrastuksesta, sukua, kavereiden lapsia.... Lapsi päättää itse vähän ohjailtuna keitä haluaa kutsua.
Siitä pidän vahtia että koululuokasta joko kutsutaan kaikki tytöt tai rannalle jää vähintään 3.

Vierailija

Meillä kutsutaan kaikki ne ketkä lapset ITSE haluaa kutsua, sen jälkeen katsotaan, että ketä jää kutsumatta ja keskustellaan, että miksi ei halua kutsua. Jos vastaus on se, että se kutsumaton on ilkeä, kiusaa tai muuten vaan ei ole kaveri (vaikka samalla luokalla onkin) niin syyt on ok.

En osaa ajatella, että AINA pitäisi olla vastavuoroista kutsumista. Meidän omissa häissä oli sellaisia vieraita joiden häihin emme olleet saanet kutsua. Enkä ottanut hernettä nenään.

Pari viikkoa sitten oli 19 lasta synttäreillä, osa luokkakavereita, osa piha- ja harrastuskavereita ja osa serkkuja sekä kummien lapsia. Näilläkin synttäreillä oli mukana lapsia joilta emme ole ikinä saanet kutsua synttäreille, ei haitannut menoa. 

Olen opettanut lapsille että KUTSUJA päättää ketä kutsuu, emme voi tietää MIKSI joku ei kutsu; syynä voi olla vaikkapa tilanpuute tms. Tai sitten synttärisankari EI itse halua suuria juhlia. Ei voi tietää ja olisi todella epäkohteliasta ruveta syitä kyselemään....

Vierailija

Hetkinen! Edellä parikin kirjoittajaa sanoi että he kutsuvat luokan kaikki SAMAA SUKUPUOLTA olevat. Aika erikoista, täytyy sanoa!

Meidä molempien alakoululaisten (11v ja 8v) synttäreille on aina kutsuttu sekä poikia että tyttöjä. Ja sama oli tapa omilla syntyäreilläni.

Ja juhliin kutsutaan lasten kavereita, myös muualta kuin koulusta. Ja luokalta siis ne parhaat kaverit, jotka lapsi haluaa kutsua. Tiedän että lasten kavereissa on köyhien perheiden lapsia, joilla ei ole varaa pitää omia juhlia, ja heidät on aina kutsuttu. Sama juttu omassa lapsuudessani.

Vierailija

Periaattessa kutsutaan kaikki, joiden synttäreillä, joilla oma lapsemme on ollut, mutta lisäksi kutsutaan myös muita, joilta kutsua ei ole tullut. Tämä ihan vaan siitä syystä, että kaikille kavereille ei ole kaverisynttäreitä järjestetty, esim. ovat syntyneet kesällä tai joulun aikaan tms tai perhe on ollut reissussa synttäreiden aikana jne. Ei olla kuitenkaan lasta siitä "rankaista" kutsumattajättämisellä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat