Mitä tehdä 6-vuotiaalle joka ei osaa pyyhkiä?

Vierailija

Ongelmana eskarilainen joka ei uskalla edes syödä esikoulussa jottei tulisi kakkahätä.Ei ole oppinut pyyhkimään harjoittelusta huolimatta.Pyyhkii kyllä mutta aina jää hiukan kakkaiseksi ja sitä ei tarvitse hänellä paljon jädä ja sitten pylly rupeaa kutiamaan ihan mahdottomasti.Nyt ei uskalla käydä eskarissa kakalla koska siellä ei kehtaa apua pyytää kun asiasta ollaan niin paljon toruttu.Lopetti syömisenkin siellä ettei tulisi vessahätä kun pelkää pyyhkimistä ja sitten sitä kutinaa..Kaikki vinkit otetaan vastaan..en tiedä mitä tehdä!?

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

No,miksi se kakka on pakko tehdä juuri eskarissa eikä esim. kotona illalla/aamulla? Ostakaa sellaisia SAVETT TOILET-pyyhkeitä jotka toimivat samaan tapaan kuin vauvojen pyyhkeet, tai sitten käyttää käsisuihkua jos sellainen on. Meillä kaikki on opetettu pienestä pitäen siihen että kakan jälkeen pestään. 

Vierailija

Meillä hieman auttoi että ensin pyyhki itse ja "tarkistettiin" sitten. Aika nopeaa loppui avun pyytäminen, kun eskari alkoi. Toinen lapsi on neljä ja itse pyyhkinyt jo pidemmän aikaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kosteuspyyhkeet käyttöön?

No joo..meillä tosiaan pyyhitään kotona noilla vauvojen kosteilla pyyhkeillä..minäkään en osaa pyyhkiä paperilla vaan pesen tai pyyhin niillä..

epäilen että käsisuihkulla kastelisi joka paikan mutta kehtoisko sitä pakata sille mukaan niitä kosteuspyyhkeitä mukaan eskariin?

Vierailija

Yltääkö käsi kunnolla? Onko poika (heillä lyhyemmät kädet)?

Pesin poikieni takamukset joka päivä kotona vielä 7-8 vuotiaana, vaikka esikoulussa-koulussa tekivätkin paperityöt itse, niin aina jäi sotkua. Herkkäihoisesta lapsesta voit infota esikoulun aikuisia, jotta pyyhkisivät lisäksi kostealla. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä hieman auttoi että ensin pyyhki itse ja "tarkistettiin" sitten. Aika nopeaa loppui avun pyytäminen, kun eskari alkoi. Toinen lapsi on neljä ja itse pyyhkinyt jo pidemmän aikaa.

No sitähän se harjoitteleminen on ja kuten sanoin sitä tehty..ongelmana kuitenkin todella herkästi kutiava pylly..ei tarvi todella paljon jäädä kun jo itkee että tuntuu ikävältä..

ja ongelma todellinen koska ei uskalla todella syödä eskarissa kun pelkää sitä kakkahätää..monella kuitenkin tulee hätä syömisen jälkeen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Yltääkö käsi kunnolla? Onko poika (heillä lyhyemmät kädet)?

Pesin poikieni takamukset joka päivä kotona vielä 7-8 vuotiaana, vaikka esikoulussa-koulussa tekivätkin paperityöt itse, niin aina jäi sotkua. Herkkäihoisesta lapsesta voit infota esikoulun aikuisia, jotta pyyhkisivät lisäksi kostealla. 

No siinäpä just taitaa olla et on niin lyhyt kätinen ettei yletä kunnolla vaikka minkä tekisi.Tuntuu jotenkin todella nololta vielä pyytää niitä siellä eskarissa isoa poikaa auttamaan mutta kai se täytyy vaan kehdata..ei tästä oikein näinkään mitään tule..kiitti!

Vierailija

Opetat että jos kutiaa, niin uudestaan pöntölle ja pyyhkii.
Oletko sanonut että pyyhkii niin kauan kuin paperiin jää ruskeaa? En tajua kyllä miten voi olla noin vaikeaa? Jos kumminkin suurimmat saa pyyhittyä, eli ylettyy kyllä ihan sinne asti mihin pitääkin.
Kyllä se siitä kun lapsen olo tulee niin epämiellyttäväksi että ittekin tajuaa että hallaa vaan tekee jossei jaksa heti olla huolellinen.

Vierailija

Ettei olisi kihomatoja? Tai jotain ihon rikkoutumista peräaukon ympärillä. 

Ei nyt niin pitäisi kutittaa, vaikka vähän huonomminkin pyyhitty olisi. 

Vai onko kyseessä nyt jokin henkinen ongelma, kun kakkaamisesta noin paljon tulee numeroa. Minulla on neljä lasta ollut päiväkodissa enkä muista yhden yhtä keskustelua jostain pyyhkimisestä. Kotona vissiin joskus nelivuotiaina pyyhkivät itse, varmaan päiväkodissakin sitten. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oletko sanonut että pyyhkii niin kauan kuin paperiin jää ruskeaa? En tajua kyllä miten voi olla noin vaikeaa? Jos kumminkin suurimmat saa pyyhittyä, eli ylettyy kyllä ihan sinne asti mihin pitääkin.
Kyllä se siitä kun lapsen olo tulee niin epämiellyttäväksi että ittekin tajuaa että hallaa vaan tekee jossei jaksa heti olla huolellinen.

Olen samaa mieltä tämän kanssa. Lapsi ymmärtää jo syy-seuraus yhteyden, koska tietää että syöminen--->kakkaa.

Nyt opetat että huolellinen pyyhkiminen--> Ei kutinaa ja voi syödäkin taas ihan normaalisti.

Ja jos kakkaa jää huolellisesta pyyhkimisestä huolimatta---> Ihan rauhassa takaisin pöntölle ja uusi pyyhkiminen.

Kuullostaa kyllä erikoiselta ongelmalta, kun on näin pitkälle edennyt, mutta nyt vaan ripeästi teet lapselle selväksi, ettei asiassa ole mitään kitkuamisen aihetta, vaan samanlainen toimenpide on kuin pukeminen tai mikä tahansa muu tehtävä josta on suoriuduttava. Oletan siis ettei lapsesi ole mikään erityistapaus.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No se on sun pngelma jos et tajua kuinka voi olla niin vaikeaa..en ymmärrä minäkään kuinka sulla voi olla noin vaikeaa.Selitin asian tuossa ihan juurtajaksain.

_EI SAA PUHTAAKSI VAIKKA OLLAAN HARJOITELTU

-PYLLY KUTIAA HELPOSTI

-LOPETTANUT JOPA SYÖMISEN KUN PELKÄÄ KÄYDÄ KAKALLA

Ei tarvi sinun kommentoida joka aloitukseen jos ei kerran ole mitään järkevää sanottavaa vaan ihmettelet vaan miten voi olla noin vaikeaa..osallistu sinä niihin mamu keskusteluihin vaan.sinne sopii KOVASTI ihmettely hyvin.

Vierailija

Kuten jo sanottu asiaa harjoiteltu kotona ihan päivittäin.Ei vaan saa paperilla itseään puhtaaksi.Sain jo vastauksen kiitos..laitan sille mukaan niitä kosteita liinoja..

ja ei ole erityistapaus eikä ole kihomatoja.Itselläsi taitaa olla..

Ja hänellä on hyvin herkkä iho ilmeisesti kun kutiaa..tai sitten erikoisen mallinen persereikä,mene ja tiedä mutta

asia ei nyt sitä persereikää sillä paperilla laappimalla korjaudu kuten jo tuossa sanoin.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat