Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Otatteko särkylääkettä, jos menette lääkärille flunssassa

Vierailija

Minulla on vasta iltapäivällä aika ja kuumetta oli aamulla 37,6 sekä päänsärkyä. Jos nyt otan buranaa näytän lääkärissä melkein terveeltä ja lääkäri antaisi ehkä 1-2 päivää sairaslomaa. Näin kävi viimeksi, jolloin jouduin hakemaan heti perään lisää sairaslomaa. Mikä oli hankalaa, koska työterveyshuoltoon ei pääse, eikä kunnallinen toimi, joten jouduin menemään yksityiselle.

Kommentit (6)

Vierailija

Paljonko tarvitset sairauslomaa flunssan takia? Millaisessa työssä olet? Itse kysymykseen en osaa vastata sillä meillä saa olla 3pv omalla ilmoituksella poissa ja lääkäriin ei tarvitse flunssan takia mennä.

Vierailija

En yleensä ota. En kyllä kauhean pienessä flunssassa lääkärille mene. Huonoja kokemuksia taustalla kun on ottanut särkylääkettä. Jäi keuhkokuume diagnosoimatta ennenkuin päädyin sairaalaan. 40 asteen kuume aamulla ja kyljet niin kipeät etten pystynyt liikkumaan -> buranaa naamaan ja lääkäriin. lämpöä 37 lääkärillä, sattui vieläkin älyttömästi, muttei uskonut. Pikku flunssa. ei antibiootteja, ei jatkotutkimuksia. Syö buranaa. 2 päivää saikkua. Tätä rumbaa jatkui about viikko  kunnes päädyin sitten sinne sairaalaan kun kylkiluihin oli tullut hiusmurtumia rajusta yskimisestä.

Eli ei mitään kuumetta alentavaa. Ikinä ennen lääkäriä.

Vierailija

Joudun ottamaan särky/kuumelääkettä edes päästäkseni lääkärille.

Mutta meidän työterveyslääkäri ei kyllä mittaile kuumeita. Se kysyy, mikä on vointi, ultraa poskiontelot, tunnustelee imurauhaset kaulalta, katsoo korviin ja kurkkuun ja  sanoo että "Riittäisköhän tässä kolme, no pannaan nyt varmuuden vuoksi 4 päivää sairaslomaaa". Tosin mulla on kokonaistyöaika: käyn hakemassa sairaslomaa vain silloin kun on esim työmatka  tai esiintyminen tms, jonne ei pysty lähtemään. Muuten sairastan kotona sen mitä sairastan ja teen työt (ja tietty tunnit myös, mutta meillä mitataan lähinnä työtuloksia) parannuttuani. Olen siis ollut sairaslomalla viimeksi elokuussa 2013.

Vierailija

Ap. Meillä vaaditaan sl-todistus yhdestäkin päivästä. Olen töissä paikassa, jossa on heikkokuntoisia vanhuksia. Työ on lisäksi raskasta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onko tavoitteena maksimoida sairausloma vai parantua mahdollisimman hyvin?

Jos on joku bakteeritulehdus, joka vaatii antibioottihoitoa, niin ei siihen ainakaan Burana auta. Lievittää oireita, laskee kuumetta hetkellisesti, mutta voi olla rajut jälkiseuraamukset. Pikkuflunssat on asia erikseen ja sen vuoksi tuskin kukaan menee lääkäriin ja siihen yleensä riittää se pari päivää lepoa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat