Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maahanmuuttojalapsien opetus ei onnistu. Lapset syrjäytyvät.

Vierailija

Näyttää siltä, että Suomeen syntyy myös Ruotsin tapaan ghettoja. Maahanmuuttajat jäävät auttamattomasti jälkeen opetuksessa verrattuna kantaväestöön.

http://yle.fi/uutiset/erityisluokan_uupuneet_tyontekijat_ei_maahanmuutta...

Kommentit (13)

Vierailija

Miksei myönnetä suoraan sitä etteivät kaikkien kulttuurien edustajat arvosta naisia? He pitävät naisten puuhastelua joutavanpäiväisenä touhuna ja välittävät tietenkin asenteensa lapsilleen.

Miehiä pitäisi saada enemmän opettajiksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö, miksi Suomi menestyi paremmin Pisa-testeissä kuin Ruotsi?

Vihje: liittyy aloitukseen.

Suomessa panostetaan voimakkaasti erityisopetukseen, jopa niin, että lähes 30 % lapsista on jossain vaiheess erityisopetuksen piirissä. Erityisopiskelijoiden hyvät, usein hojksatut tulokset nostavat Suomen Pisa-menestystä. Todellisen menestyksen kanssa tällä ei ole mitään tekemistä.

Vierailija

Ratkaisu: ne, jotka oppivat suomea, ryhtyvät tulkeiksi. Tulevaisuudella jokaisella koululaisella ja heidän vanhemmillaan on henkilökohtainen tulkki mukanaan, lisäksi 24/7-tulkkipalvelu, jotta myös yöllä ilmenevät kielivaikeudet voidaan eliminoida. Samalla maahanmuuttajien työllisyys paranee melkein kertaheitolla; nyt jo näkyy, että he työllistyvät nimenomaan oman etnisen ryhmänsä palvelukseen.

Olisittekos viime talvena osanneet odottaa, että Suomessa on huutava ja kiljuva pula muun muassa arabian, farsin ja urdun tulkeista (ei tulkeista vaan niistä kouluttamattomista, jotka ovat tulleet maahan jo aiemmin) ja että maahan vyöryvät irakilaisten massat toisivat valtavan työllistymisen aallon myös suomalaisille pisnesmiehille ja poliisille?

Vierailija

Yksi ratkaisu on raju tulkkipalvelujen karsiminen. Ei aikuiset viitsi edes opetella kielta koska ei tarvitse koska aina saa halutessa tulkin. Kaipaan tähän jonkin asteista raakaa peliä. Kielen oppii jos on pakko.

Oma lapseni on juuri tuollaisella pienluokalla missä moniongelmaisia lapsia. Omalla lapsella on kielenkehityksen häiriö mutta ei ongelmia käytöksessä. Luokalla on äärettömän älykkäitä lapsia mutta käytös sakkaa pahasti jne. Tasoerot ovat suuret vaikka on kyse samanikäisitä lapsista. Tässä kohtaa kannatan tasokokeita. Oman lapsen luokalla on esim. oppilaita joilla on mukautettu kaikki aineet, kaikki. Omalla lapsellani ei ole yhtään ja sitten on niitä joilla on joku aine. Osa opiskelee jonkun aineen yleisopetuksessa, osa puolet.  On siinä melkoinen soppa opettajan hallita. 

Ja pelkona on että ensi vuonna avattavan vokin takia erityisluokat ovat jatkossa täynnä turvapaikanhakijoiden lapsia. Kielitaidottomia, kenties kouluvastaisia, ei tietoakaan auktoriteetista. Jo nyt opettaja on luokan kanssa helisemässä, entä kun siihen läntätään pari uutta. Ei siinä auta edes avustaja.

Minun ehdotukset:

-tulkkipalvelujen karsiminen, tulkki vain siihen asti kun saa turvapaikan, sen jälkeen on opeteltava kieli. Kielen hallinta edellytykseksi etuuksille.

-tasokokeet, maahanmuuttajat tasokokeen jälkeen alueen kaikkiin kouluihin.

Vierailija

Itsekin mamuna perheen kanssa olleena olen samaa mieltä kuin tuossa jutussa yksi haastatelluista sanoi, perheen tuki on merkittävä. Jos kotona ei osata paikallista kieltä eikä käytetä sitä, tuki omille lapsille jää huonoksi ja myös yhteydenpito kouluun kärsii. Mamuperheiden äidit ovat tässä avainasemassa, heidän pitäisi saada kielitaito nopeasti ja tehokkaasti riittävälle tasolle. 

Vierailija

Entä jos turvapaikan saamisen edellytys olisi kielitaidon hankkiminen 2 vuodessa? Tunnen vietnamilaisen opiskelijan, joka on AMK:ssa englanninkielisessä ryhmässä, mutta joka osaa suomea huomattavan hyvin vuoden maassaolon jälkeen. Hänellä on motivaatio, kykyä ja tavoite, joka tuntuu puuttuvan näiltä lääkäreiltä, insinööreiltä ja opettajilta, jotka ovat tulleen maahamme pakolaisina.

Vierailija

Suomennos: suomalaislapset eivät pääse enää lähikouluun, vaan heidät sijoitetaan johonkin maahanmuuttajien kansoittamista kouluista, joissa heistä tulee hakattavia ja kiusattavia sylkykuppeja. Yksi iso syy muuttoihin muille alueille on se, että omalle peruskoululaiselle halutaan lainsäätäjän tarkoittama yleissivistys, jota ei mamuvaltaisessa koulussa pystytä turvallisesti tarjoamaan.

Miksi ei luku- ja kirjoitustaidottomille perusteta vanhanaikaisia apukouluja ja hyväksytä sitä, että kaikkien aivotoiminta ei yksinkertaisesti riitä. Samalla annetaan motivoituneille ja innostuneille maahanmuuttajille mahdollisuus opiskella tavisluokassa vailla oman kulttuurin jäsenten painostusta.

Vierailija

Eiköhän mamulapsissa ole kaikentasoisia lapsia. Omat lapseni ovat koulussa, jossa on jo vuosia ollut mamulapsia ja samanlaisia ne ovat kuin suomalaislapsetkin. Tytöt ymmärtää jo varhain että pitää olla pinko pärjätäkseen ja toimivat sen mukaan. Kun vanhin lapsemme kirjoitti ylioppilaaksi 2 v sitten, luokan paras oli somalitaustainen mamutyttö 9,7 keskiarvolla. Tyttö meni heittämällä suoraan todistuksella Aalto-yliopistoon. Mamutytöt näyttävät muutenkin ymmärtäneen, että koulutus on heidän mahdollisuutensa sosiaaliseen nousuun ja pelastuksensa vanhempiensa kulttuurin kahleista mutta aika monelta se vaatii perhesiteiden katkaisemista, jos vanhemmat eivät sitä hyväksy.

Toinen äärilaita on sitten alakoulussa häiriköivät mamupojat, joille kukaan ei saa mitään kuria koska kurinpito on heidän mielestään rasismia.

Suurin osa on siinä välillä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat