Opettajan arvosteluasteikossa ei ollut kymppiä. Miten on mahdollista?

Vierailija

Oppilaat näki lukion opettajan arvosteluasteikon koetta varten. Se loppui 9,5:een, kymppiä ei ole mahdollisuus saada tältä opettajalta. Aiemmat kympin oppilaat ovat hänen arvostelullaan saaneet seiskaa.
Katsoin hänen korjaamansa tentin. Ei mitään järkeä koko keltatussi-merkinnöissä. Yritettiin kovasti miettiä, että mikä se vika on niissä joka toisessa tussitussa kohdassa, mutta ei auennut. Ja tuollaiselle ei sitten pysty mitään tekemään?

Sivut

Kommentit (49)

Vierailija

Ei käytännössä pysty. Rehtorille voi valittaa asiasta, oppimateriaalista ja kokeesta selvitettynä kohdat missä arvostelu on ollut epäoikeudenmukaista. Jos on arvostellut toisia ihmisiä suosien, voi siitäkin valittaa rehtorille/opetuslautakuntaan.

Käytännössä opettajalla on oikeus laittaa sitten kaikille valittajille kahden numeron alennus siitä kokeen korjatusta arvosanasta, jollain humpuukiperusteella tuntiaktiivisuudesta.

Nimim. Kokemusta on.

Vierailija

Mitä ihmeellistä tuossa on... Ihan yleinen monessa tiedekunnassa ainakin, että ylintä arvosanaa ei voi käytännössä saada koska kukaan ei ole täydellinen. Hyvä että jo lukiossa totutetaan tälläiseen tyyliin. Ja jos sinä et saa niistä keltatussimerkinnöistä selvää, niin se ei automaattisesti tarkoita, että ne olisivat jotenkin virheellisiä. Ellet sitten ole alan asiantuntija.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeellistä tuossa on... Ihan yleinen monessa tiedekunnassa ainakin, että ylintä arvosanaa ei voi käytännössä saada koska kukaan ei ole täydellinen. Hyvä että jo lukiossa totutetaan tälläiseen tyyliin. Ja jos sinä et saa niistä keltatussimerkinnöistä selvää, niin se ei automaattisesti tarkoita, että ne olisivat jotenkin virheellisiä. Ellet sitten ole alan asiantuntija.

Kyllä se kymppi siellä taulukossa pitäisi olla, vaikka opettaja ei sitä halua antaa. Siinä ei ole mitään hyvää, että ei anneta mahdollisuuksia, ja dissataan mennen tullen aiheetta.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeellistä tuossa on... Ihan yleinen monessa tiedekunnassa ainakin, että ylintä arvosanaa ei voi käytännössä saada koska kukaan ei ole täydellinen. Hyvä että jo lukiossa totutetaan tälläiseen tyyliin. Ja jos sinä et saa niistä keltatussimerkinnöistä selvää, niin se ei automaattisesti tarkoita, että ne olisivat jotenkin virheellisiä. Ellet sitten ole alan asiantuntija.

Mitä kettua sinä oikein höpötät? No meillä yksi proffa oli tuolla asenteella liikkeellä, mutta onneksi hän jäi jo eläkkeelle. Miksi on tuollainen asteikko, jos sitä ei kerran käytetä.

Eikä se tarkoita, että jos saa parhaan arvosanan (meillä oli viisi), että olisi täydellinen, vaan että kyseinen oppilas osaa kaikki sillä kurssilla vaaditut asiat siihen arvosanaan. Jokaiselle arvosanalle tulee olla omat vaatimustasot ja kaikki tulee olla saavutettavissa. Muutenhan koko asteikossa ei ole mitään järkeä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeellistä tuossa on... Ihan yleinen monessa tiedekunnassa ainakin, että ylintä arvosanaa ei voi käytännössä saada koska kukaan ei ole täydellinen.

No onpas harvinaisen typerä perustelu...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeellistä tuossa on... Ihan yleinen monessa tiedekunnassa ainakin, että ylintä arvosanaa ei voi käytännössä saada koska kukaan ei ole täydellinen. Hyvä että jo lukiossa totutetaan tälläiseen tyyliin. Ja jos sinä et saa niistä keltatussimerkinnöistä selvää, niin se ei automaattisesti tarkoita, että ne olisivat jotenkin virheellisiä. Ellet sitten ole alan asiantuntija.

Mitä kettua sinä oikein höpötät? No meillä yksi proffa oli tuolla asenteella liikkeellä, mutta onneksi hän jäi jo eläkkeelle. Miksi on tuollainen asteikko, jos sitä ei kerran käytetä.

Eikä se tarkoita, että jos saa parhaan arvosanan (meillä oli viisi), että olisi täydellinen, vaan että kyseinen oppilas osaa kaikki sillä kurssilla vaaditut asiat siihen arvosanaan. Jokaiselle arvosanalle tulee olla omat vaatimustasot ja kaikki tulee olla saavutettavissa. Muutenhan koko asteikossa ei ole mitään järkeä.

Tätä minä yritin sanoa. Kyllä kymppikin pitää olla saavutettavissa, ja jotain järkeä ja mahdollisuutta olla muutenkin arvosteluissa. Näytti siltä, että hän vailla järkeä oli vain halunnut pilkuttaa A4:n keltapilkulliseksi.

Ei ole mahdollista , että kaikki kympin oppilaat yht'äkkiä tippuu seiskan oppilaiksi. Opettajassa ja sen arvostelussa täytyy olla jotain vikaa. Nämä oppilaat kun tulevat ihan eri paikoista opiskelemaan, joten ei voi syyttää edellisen koulun opettajia lepsusta arvostelusta.

ap

Vierailija

Tama voi olla epasuosittu mielipide, mutta on hyva etta tiukkojakin opettajia on viela olemassa. Mielestani Suomessa annetaan arvosanoja aivan liian helposti. Peruskoulun ja lukion keskiarvoni olivat 9,7-9,9, ja nyt ulkomaisessayliopistossa (kolmen ja puolen vuoden ajalta) 7,8. Tama on myos vuosikurssini korkeimpia keskiarvoja, vain ani harvalla on keskiarvo yli kahdeksan. Olen saanut kaikkia kurssiarvosanoja ysista kutoseen. Taalla kasi on jo hyva numero, useimpien keskiarvo loytyy 6,5-7,5 valilta. Alle 5,5 arvosanalla ei paase tentteja lapi, ja hylattyjen osuus voi olla jopa 40% tenttijoista riippuen kurssin vaikeudesta.

Mielestani ei ole ongelmallista jos lukion arvosteluasteikko loppuu 9,5 - jos oppilas saa tuon kurssikokeesta ja muut suoriutumiset ovat samaa tasoa, keskiarvoksi tulee 9,5 joka pyoristyy kymppiin loppuarvostelussa. Kymppeja viljellaan Suomen lukioissa aivan liian helposti, itse sain niita jopa kursseista joita varten en opiskellut tai ostanut edes kirjaa. Hyvien tulosten eteen pitaa tehda kovaa tyota.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tama voi olla epasuosittu mielipide, mutta on hyva etta tiukkojakin opettajia on viela olemassa. Mielestani Suomessa annetaan arvosanoja aivan liian helposti. Peruskoulun ja lukion keskiarvoni olivat 9,7-9,9, ja nyt ulkomaisessayliopistossa (kolmen ja puolen vuoden ajalta) 7,8. Tama on myos vuosikurssini korkeimpia keskiarvoja, vain ani harvalla on keskiarvo yli kahdeksan. Olen saanut kaikkia kurssiarvosanoja ysista kutoseen. Taalla kasi on jo hyva numero, useimpien keskiarvo loytyy 6,5-7,5 valilta. Alle 5,5 arvosanalla ei paase tentteja lapi, ja hylattyjen osuus voi olla jopa 40% tenttijoista riippuen kurssin vaikeudesta.

Mielestani ei ole ongelmallista jos lukion arvosteluasteikko loppuu 9,5 - jos oppilas saa tuon kurssikokeesta ja muut suoriutumiset ovat samaa tasoa, keskiarvoksi tulee 9,5 joka pyoristyy kymppiin loppuarvostelussa. Kymppeja viljellaan Suomen lukioissa aivan liian helposti, itse sain niita jopa kursseista joita varten en opiskellut tai ostanut edes kirjaa. Hyvien tulosten eteen pitaa tehda kovaa tyota.

Aivan järjetöntä. Mitä hittoa sitä opiskelemaan, jos ei yksinkertaisesti ole mahdollisuus saada niitä hyviä numeroita. Opettajat ovat päättäneet jo ennen lukukautta, että tänäkään vuonna en taatusti anna kenellekään yli kasia. En perkele anna, vaikka olisi miten hyvä oikeasti.

Vierailija

Mikäs ihme tuo on? Apella oli sellainen periaate, että Jumala sai kympin, hän itse ysin, ja paras mihin oppilas pystyi yltämään oli kasi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tama voi olla epasuosittu mielipide, mutta on hyva etta tiukkojakin opettajia on viela olemassa. Mielestani Suomessa annetaan arvosanoja aivan liian helposti. Peruskoulun ja lukion keskiarvoni olivat 9,7-9,9, ja nyt ulkomaisessayliopistossa (kolmen ja puolen vuoden ajalta) 7,8. Tama on myos vuosikurssini korkeimpia keskiarvoja, vain ani harvalla on keskiarvo yli kahdeksan. Olen saanut kaikkia kurssiarvosanoja ysista kutoseen. Taalla kasi on jo hyva numero, useimpien keskiarvo loytyy 6,5-7,5 valilta. Alle 5,5 arvosanalla ei paase tentteja lapi, ja hylattyjen osuus voi olla jopa 40% tenttijoista riippuen kurssin vaikeudesta.

Mielestani ei ole ongelmallista jos lukion arvosteluasteikko loppuu 9,5 - jos oppilas saa tuon kurssikokeesta ja muut suoriutumiset ovat samaa tasoa, keskiarvoksi tulee 9,5 joka pyoristyy kymppiin loppuarvostelussa. Kymppeja viljellaan Suomen lukioissa aivan liian helposti, itse sain niita jopa kursseista joita varten en opiskellut tai ostanut edes kirjaa. Hyvien tulosten eteen pitaa tehda kovaa tyota.

Mikä tuossa sun ulkomaisen yliopiston käytännössä on hyvää? Ei auennut.

Vierailija

Tämä on sikäli jännä juttu, että aine jossa tyttäreni oli kaikista vahvin, koko ikänsä, ja varsinkin kouluajan kehuttu(muiden toimesta, esim. opettajien) ja parhaimmat numerot, nyt hän vetää seiskaa ja kasia. 

Kaikissa muissa aineissa on tullut kokeista ja jaksonumeroista kymppiä. Sellaisistakin, mitä inhoaa yli kaiken. Toki sai vähintään ysin jo peruskoulussakin näistä aineista.

Mutta tämä vahvin aine on nyt heikoin lenkki tämän yhden opettajan arvostelun mukaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mikäs ihme tuo on? Apella oli sellainen periaate, että Jumala sai kympin, hän itse ysin, ja paras mihin oppilas pystyi yltämään oli kasi.

No onhan se nyt aika ihme, että yksi opettaja pystyy katkaisemaan arviointiasteikon ihan miten haluaa. Jos se on kymppiin säädetty, niin sen se pitää olla jokaisella opettajalla. Ja siihen kymppiin pitää olla myös mahdollisuus päästä. Se arviointi rakennetaan niin, että se kymppi on mahdollista, vaikkakin vaikeaa. Nyt se ei ole mahdollista. Ei sitten mitenkään, kun opettaja on niin päättänyt.

Vierailija

Onhan tuo epäreilua, siinäkin että jos on vaikkapa kaksi historian opettajaa. 

Samalla tietotaidolla saa toiselta 7 ja toiselta 10. ns. huonompi oppilas kävisi saman kurssin mutta eri opettajalla ja saisi paremman numeron. 

niin mitäköhän katsotaan kun lukiossa jaetaan koulumenestysstipendejä? KESKIARVOA.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo epäreilua, siinäkin että jos on vaikkapa kaksi historian opettajaa. 

Samalla tietotaidolla saa toiselta 7 ja toiselta 10. ns. huonompi oppilas kävisi saman kurssin mutta eri opettajalla ja saisi paremman numeron. 

niin mitäköhän katsotaan kun lukiossa jaetaan koulumenestysstipendejä? KESKIARVOA.

Tämäpä tämä se on kans ongelma. Pitäis olla yhteneväinen arvostelu, eikä yksi opettaja voi vedellä omia polkujaan. 

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oppilaat näki lukion opettajan arvosteluasteikon koetta varten. Se loppui 9,5:een, kymppiä ei ole mahdollisuus saada tältä opettajalta. Aiemmat kympin oppilaat ovat hänen arvostelullaan saaneet seiskaa.
Katsoin hänen korjaamansa tentin. Ei mitään järkeä koko keltatussi-merkinnöissä. Yritettiin kovasti miettiä, että mikä se vika on niissä joka toisessa tussitussa kohdassa, mutta ei auennut. Ja tuollaiselle ei sitten pysty mitään tekemään?

Mulla oli kanssa joskus äidinkielen opettaja,taisi olla lukiossa,joka ei antanut koskaan kymppejä,koska hänestä kymppi edellyttäisi täydellisyyttä ja kukaan ei tehnyt äikän tehtäviä,joissa ei olisi ollut mitään parantamisen varaa.Tietysti riippuu aineesta,sellaisissa kuin äidinkieli,musiikki,kuvaamataide on hankalampi antaa "järkeviä" arvosanoja(vertaa esimerkiksi matematiikassa vastaus on oikein tai väärin,välimuotoja ei ole).

Tosin avauksen opettaja vaikuttaa erikoiselta tyypiltä,ehkä hänellä ihan oma käsitys oppilaiden arvioinnista.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat