Korvausvelvollisuus leikissä sattuneessa tapaturmassa?

vieras

Kysynpä nyt eka täällä :D, mut ihan tosissani: lapset leikki yhdessä sopimaansa leikkiä, jonka seurauksena toiselle päivystyskäyntiä vaatinut hammasvaurio ja myös jatkotoimenpiteitä. Molemmat lapset kertoivat, ettei ollut mitään riitaa, pahoinpitelyä tms. vaan kyseessä oli vahinko. Onko todellakin niin, että vaurion aiheuttaneen lapsen vanhempana olen hammashoitokulujen suhteen korvausvelvollinen? Tuli yllätyksenä itselleni, kun toisen lapsen perhe otti yhteyttä korvauksiin liittyen. Totta kait maksan, jos näin on, mutta onko todellakin näin?

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Mielestäni ette ole korvausvelvollisia.

Mutta itse samassa tilanteessa, jos olisin niin maksaisin todelliset korvaukset (pyytäisin laskut itselleni). Tämä vaan sen takia, että tuskimpa ystäväsi pyytäisi korvauksia jollei heillä olisi tiukkaa rahasta.

Vierailija

Jos yhdessä on leikitty, yhteisymmärryksessä, ja sattuu vahinko, niin ei siinä kukaan ole korvausvelvollinen. Vakuutus on sitä varten.

Meillä pojat leikki ulkona, naapurin pojilla oli pystyt joissa on sellasia melko pehmeitä panoksia joissa on kovempi pää. No, panos osui mun poikaa silmään. Ei olis tullut mieleenkään kysellä korvauksia. Vahinko mikä vahinko. Käytin pojan lääkärissä, onneksi ei tullut mitään pahempaa vammaa, vain hieman punoitusta silmä sisään.

Trine

En korvaisi. Ei mahdu minun oikeustajuun, että SINUN kuuluisi maksaa vahingosta.

Olisihan lapsi voinut kompastua esim. omalla pihallaan. Mikään kun tapahtumassa ei viittaa tahallisuuteen tai tarkoituksellisuuteen.

Vierailija

Lapseni hampaita erityishoidetaan viikottain 20 v asti ja ainakaan alle 18v hoidosta ei ole ikinä tullut yhtään laskua. Miksi maksaisit? Vievät ilm. Yksityiselle ja haluavat sut maksumieheksi?! Naurettavaa.

Vierailija

Julkisella puolella alle 18-uotiaan kaikki hmmashoito ilmaista. Päiväkirurgisista toimenpiteistä varmasti tulee maksut normisti, jo niitä joudutaan tekemään.

Vierailija

Jos kyseessä on tapaturma niin lapsella pitäisi olla oma tapaturmavakuutus ja lisäksi kannattaa huomioida että kunnallinen hoitokin on mahdollinen lapsille.

Jos lapsesi oli ns. syyllinen tapahtumaan niin silloin kyseessä voisi olla vastuuvahinko, mutta pitäisin tätä vähän kyseenalaisena vaihtoehtona. Näin nopeasti mietittynä tilanne pitäisi mennä esimerkiksi niin että lapsesi olisi yllättäen tehnyt jotakin ajattelmatonta eikä niin että sovitussa leikissä tapahtuu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En maksaisi. Ei mullekaan kukaan maksa, jos auto roiskuttaa vaatteeni kuraisiksi.

Autoilijan kuuluu maksaa vaatteiden pesulalasku. Laki kieltää kuran roiskuttamisen.

Vierailija

No miten aiheutti sen? Onko edes selvää kuka vahingon aiheutti vai keksikö joku keinon nyhtää rahaa ja tosiaan eipä ole koskaan alle 15v. saanut laskua hammaslääkäristä edes silloin, kun on unohtunut mennä paikalle.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat