Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tuttuni oli pyytänyt mulle rukousapua!! Mitä v

Vierailija

En mä halua mitään rukousapua! Pärjään kyllä eikä mulla ole mitään suurta hätää tahi ahdistusta( nuorempana joskus oli).
Ja se on kai luettu jossain!
En halua että mun etunimeä mahdollisesti lausutaan jossakin!
Helv... pöhkö.

Kommentit (10)

Vierailija

Sanopa sitten sille tutulle, että nyt rukoilut loppuvat ja piste. Jollei lopu, sinä viet hänen nimensä ja osoitteensa Jehovan todistajille tai moskeijan ovelle ja kerrot, että tämä tyyppi haluaa kääntyä, muttei uskalla tulla puhumaan siitä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En mä halua mitään rukousapua! Pärjään kyllä eikä mulla ole mitään suurta hätää tahi ahdistusta( nuorempana joskus oli).
Helv... pöhkö.

Ei kai siitä ole haittaa, että joku jossain toivoo sinulle hyvää?

Tuollaisissa tapauksissa ei lausuta kenenkään etunimiä tai muitakaan tunnistettavia tietoja tai ruodita asiaa sen tarkemmin. Ne menee jotenkin tyylin: "toivotaan voimia henkilölle, joka kamppailee vaikean ajanjakson kanssa...".

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sanopa sitten sille tutulle, että nyt rukoilut loppuvat ja piste. Jollei lopu, sinä viet hänen nimensä ja osoitteensa Jehovan todistajille tai moskeijan ovelle ja kerrot, että tämä tyyppi haluaa kääntyä, muttei uskalla tulla puhumaan siitä.
Oisko hiukan eri asia "lausua" jonkun esim Liisan nimeä (ehkä mitään nimeä ei edes rukouksessa mainita) jossain srk:ssa rukouksessa kuin viedä nimi ja osoite jehovan todistajille tai muslimeille. Eihän tuosta sinulle mitään haittaa voi olla jos ei hyötyäkään. Toki voit sanoa ystävällesi ettet missään nimessä halua että hän tekee uudestaan noin.

Näin itse ateistina ajattelen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helv... pöhkö.

Ei kai siitä ole haittaa, että joku jossain toivoo sinulle hyvää?

Tuollaisissa tapauksissa ei lausuta kenenkään etunimiä tai muitakaan tunnistettavia tietoja tai ruodita asiaa sen tarkemmin. Ne menee jotenkin tyylin: "toivotaan voimia henkilölle, joka kamppailee vaikean ajanjakson kanssa...".

Tähän vielä lisäyksenä: joskus uskontopelkohysteria menee vähän liian pitkälle. Jos kristitty sanoo: rukoilen puolestasi! miten se loppujen lopuksi eroaa siitä, että ateisti sanoo vaikka: toivon, että paranet pian!

Vierailija

Kun ei mulla ole nyt mitään vaikeaa jaksoa.
Se vaan ärsyttää jos mun etunimi on mainittu jossakin kokouksessa.
Täytys ottaa tää positiivisesti mutta kun en ole sairas!

Vierailija

Kerran henkilö, joka edustaa aivan eri uskontosuuntausta kuin minä, toivoi minulle rukousapua. Ajattelin lähinnä, että onpa empaattinen ihminen kun haluaa auttaa. Lämmitti mieltä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko hiukan eri asia "lausua" jonkun esim Liisan nimeä (ehkä mitään nimeä ei edes rukouksessa mainita) jossain srk:ssa rukouksessa kuin viedä nimi ja osoite jehovan todistajille tai muslimeille. Eihän tuosta sinulle mitään haittaa voi olla jos ei hyötyäkään. Toki voit sanoa ystävällesi ettet missään nimessä halua että hän tekee uudestaan noin.

Näin itse ateistina ajattelen.

Enkös minä sanonut, että jolleivät ne rukoilut lopu, pitää panna ne loppumaan? Noin aktiivinen uskovainen ei välttämättä ymmärrä tai halua lopettaa touhujaan, joten hänelle kannattaa tarvittaessa järjestää riittävän hyvä vastustaja. Jehovalaisissa niitä on joka lähtöön.

"Aktiivinen uskovainen" siis viittaa siihen, että hän on avannut suunsa jossain seurakunnan tilaisuudessa. Rukoileminenhan on tunnetusti hieno tapa olla tekemättä yhtään mitään ja antaa samalla ymmärtää, että tekeekin jotain. Rukoileminenhan on yhtä tyhjän kanssa, joten ei siitä haittaa ole, kuten sanoit, mutta jos nimiä ruvetaan levittelemään, haittaa jo on.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kun ei mulla ole nyt mitään vaikeaa jaksoa.
Se vaan ärsyttää jos mun etunimi on mainittu jossakin kokouksessa.
Täytys ottaa tää positiivisesti mutta kun en ole sairas!

Tuon vaikean jakson mainitseminen oli vain esimerkki siitä, kuinka yleisluonteisella tasolla asioita käsitellään. Niin kuin joku jo totesi, ei nimiä mainita. Jos se vaivaa, niin kysy ihmeessä tuttavaltasi, miten asia on kokouksessa mainittu.

Vierailija

Minulle tuli kerran yksi lukion luokkakaveri sanomaan, että hän oli rukoillut muiden uskovaisten kanssa minun puolestani rukouspiirissä. Se oli todella loukkaavaa, enkä tänä päivänäkään tiedä miksi minun puolestani piti rukoilla. Olen aina ollut onnellinen, minulla on ollut kavereita, koulu on sujunut hyvin, mutta olin myös lukioikäisenä kova käymään ulkona ja joskus joinkin pari olutta, niin kuin suurin osa ikäisistäni. Toki hänen rukoustensa ansiosta minulla voi olla ollut vielä enemmän onnea ja iloa elämässä, mutta olisi varmaan reilua rukoilla ihan kaikkien ihmisten puolesta, eikä vain ihmisen, jonka arvot ja tavat ovat toiset kuin itsellä.

Vierailija

Tästä sain idean! Taidanpa omassa seurakunnassani pyytä esirukouksena vaikka "mukavaa joulua kaikille av-mammoille". Tämäkin tosin julkisessa puheessa käännetään esim. "vanhemmille" ja jätetään palstan nimi mainitsematta.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat