Kun olit lapsi, leikkikö vanhempasi kanssasi päivittäin, tai edes viikottain?

Vierailija

Mun vanhemmat ei ole koskaan lasten kanssa leikkineet, kyllä on osattu leikkiä ihan ittekseen. Samoin mun lapset ovat osanneet aina leikkiä ilman että aikuiset siihen sekaantuu. Ainahan sanotaan että leikki on lapsen työtä (ei aikuisen).
En käsitä miksi jotkut nykyvanhemmat stressaavat itseään sillä että lasten kanssa pitäisi koko ajan olla tekemässä jotain, mitenkähän mielikuvitukseton sukupolvi tästä kasvaa...
Minä olen syntynyt -74, äitini -54 ja esikoiseni -94.

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Vanhempani eivät juuri ikinä leikkineet kanssani, ja kyllä se minua ainakin harmitti hirveästi. Isosiskot olivat niin paljon vanhempia, etteivät hekään oikein olleet leikkikavereita.

Vierailija

Pitäisikö tuollainen asia jotenkin muistaa? :o En osaa yhtään sanoa, tuntuu että mun tietoisuus on napsahtanut päälle vasta yläasteella...

Vierailija

Ei leikkinyt. Meidän äiti antoi ideoita leikkeihin, se teki nukenvaatteita ja nukkekotiin sisustuksia. Faija osti luistimet ja opetti mut luistelemaan, sekä ajamaan fillarilla ilman apupyöriä. Ihan normi meininki, mutta itse me siskon kanssa leikit keksittiin ja leikittiin.

Vierailija

Leikkivät suurinpiirtein viikoittain, jos muistikuvani on oikea. Heillä oli tapana pelata meidän kanssa lautapelejä ja muistaakseni niitä pelattiin suurinpiirtein kerran viikossa. Muuten kyllä huomioivat meitä mielestäni keskivertoa enemmän. Saimme ns. kehittäviä pulmaleluja, meitä vietiin retkille ja metsään, yritettiin tehdä mukavia juttuja lasten ehdoilla. Vanhemmat poikkesivat kerrostalon pihapiirin kakaroiden vanhemmista.

N45

Vierailija

Ei mun vanhemmat leikkineet, ei ne ehtineet edes vahtimaan. Isä luki kyllä usein meille ääneen, ehkä viikottain. Useimmin runoja.

Vierailija

Mun kanssa leikittiin ja mä kans olen leikkinyt, tosin koen syyllisyyttä, etten tarpeeksi. On näet vaan yksi lapsi, joten kaipaa seuraa. Koen, että mun olis pitänyt leikkiä ainokaisen kanssa enemmän. Nyt hän on jo iso. (Yritin tehdä kolme lasta. Yks vaan onnistui pysymään sisällä ja 5 x km)

Vierailija

Äiti ei koskaan, sen sijaan isän luona viikottain käydessäni todellakin! Tosin isä onnistui houkuttelemaan minut tekemään sellaista, mistä itsekin aidosti piti, joten emme leikkineet minun ehdoillani. En siksi osaa leikkiä lasteni kanssa, eikä se kiinnostakaan. Isä kuitenkin tykkäsi pelata muutamia lautapelejä, korttia ja myöhemmin sen aikaisia alkeellisia (tosin ihan hauskoja) tietokonepelejä, joten viihdyin oikein mainiosti. Muutenkin teimme isän kanssa aina jotain. En oikein käsittänyt sitä, kun äiti ei koskaan tehnyt mitään :D
Mutta äiti on nyt aktiivinen vanhus, isä taas on vähitellen taantunut tylsäksi. Isä on syntynyt -42, minä -72 ja lapseni alk. -07.

Vierailija

Mun kanssa ei kovasti leikitty, enkä mäkään kieltämättä kovasti leiki. Kaikki tehdään useimmiten yhdessä ollen, koulumatkat, kaupat, ruuat ja pyykit ilman paljoa mukavuuksia kuten autoa tai pesukonetta. Kyllähän lapsi leikkii sitten kavereidensa kanssa. Pelataan kyllä välillä lautapelejä.

Vierailija

Meillä ei vanhemmat koskaan leikkineet tai pelanneet lasten kanssa. Minulla oli 10 kk nuorempi sisko, jonka kanssa leikittiin. Oma lapseni on ainokainen, mutta ihan itse hänkin on leikkinsä leikkinyt.

Vierailija

Ei leikkineet, mutta meitä oli neljä sisarusta pienellä ikäerolla. Ainoalla lapsella voi olla tylsää, jos ei ole kotona ketään leikkikaveria.

Vierailija

En ainakaan muista että he olisivat leikkineet. Tosin sain kyllä apua mm. lumilinnojen, barbinvaatteiden ja -kalusteiden tekoon, lasketaankohan sitä sitten? Niin kauan kuin muistan, olen tykännyt puuhailla itsekseni. Niitä barbinvaatteitakin tein itse heti kun osasin.

Vierailija

Äitin en juuri muista leikkineen, isä leikki joskus lumisotaa ja pelasi sählyä käytävällä, koko perheenä pelattiin kymmentä tikkua laudalla ja oltiin lyömässä pesistä silloin tällöin. Nämä siis enemmänkin kouluikäisenä tapahtuneet, leikki-iästä en oikeastaan muista mitään leikkejä, joissa vanhemmat olisivat olleet mukana.
Oon syntynyt -87, mulla on vuotta nuorempi veli, jonka kanssa leikin.

Vierailija

Ei erityisemmin, mutta muuten touhuttiin. Mutta meillä oli naapurusto täynnä kakaroita ja isommat ohjasivat pienempiä. Kukaan ei käskenyt, tavallaan sitä oltiin turvassa, kun oli joku järkevämpi seassa. Sellainen muistikuva on, että äiti tykkäsi kovasi uimisesta ja äidin kanssa kävimmekin usein, lähes päivittäin kelin salliessa tai parikin kertaa, uimassa kesällä, kun olin niin pieni, ettei yksin voinut päästää. Meillä oli yleiselle uimarannalle 300 metriä, joten sinne oli helppo mennä. 

Vierailija

Kyllä varmaan leikki, kun oltiin ihan pieniä, Sitten leikittiin yhdessä tai kaverin kanssa. Mutta mun vanhemmat luki meille tosi paljon ja pelas pelejä meidän kanssa. Afrikan tähteä, korttipelejä, shakkia, myllyä... Äiti myös lauloi paljon. Sisarukset vm. 78, 80, 92.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat