Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä apu pahoihin pms oireisiin?

Vierailija

Viikko ennen menkkoja se alkaa.. Olen aivan raivona ja kaikki ärsyttää..masentaa.. Mistä apua tähän? Ahdistaa jo etukäteen kun tietää mikä olotila joka kuukausi edessä.. Pahenee vain vuosi vuodelta. Nyt tuntuu että jotain tehtävä, apua saatava tähän:(

Kommentit (10)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Viikko ennen menkkoja se alkaa.. Olen aivan raivona ja kaikki ärsyttää..masentaa.. Mistä apua tähän? Ahdistaa jo etukäteen kun tietää mikä olotila joka kuukausi edessä.. Pahenee vain vuosi vuodelta. Nyt tuntuu että jotain tehtävä, apua saatava tähän:(

Onko mitään keinoa muuta kuin kärsiä tästä? Vitamiineja tms mitä voisi kokeilla?? AP

Vierailija

Mulle gyne ehdotti hormonikierukkaa, e-pillereitä (kolmea eri vaihtoehtomerkkiä) tai masennuslääkettä PMS-oireisiin. Masennuslääkettä käytetään vaan tietyn aikaa kuusta. En ole vielä hakenut noista mitään. Ja ikää 43v.
Ja kuulemma PMS pahenee usein kun ikää tulee...

Vierailija

Kahvi ja kofeiinia sisältävät tuotteet pois. Myös suklaa. Sokerin käyttö minimiin. B- vitamiinit, omega 3 ja maitohappobakteeri päivittäiseen käyttöön.
Ylipäänsä kannattaa panostaa suoliston hyvinvointiin. Hyvät kuidut, maitohappobakteeri ( hapankaali ja gefilius tuotteet esim. piimä.)
Stressiä kannattaa välttää ja elämän asenne kuntoon!
Kannattaa lukea Kaisa Jaakolan kirja hormonitasapaino.

Vierailija

Mä sain Yaz-nimiset pillerit. Ei auttanut ssri-lääkkeet vuoroviikoin/kokoaikaisesti syötynä, mutta tämä auttaa raivokohtauksiin. Oon ite tosi paha tapaus, myös rauhoittavat käytössä, en vaan haluis niitä syödä. Yazeilla on käyttöindikaatio esim. Jenkeissä gynen mukaan mielialaan vaikuttavina pillereinä PMS-oireiden tasaamiseksi. Nyt tosin huomaan, että masennus(itsariajatukset) ennen menkkoja puskee takaisin, täytyy vissiin käydä hakemassa lisää apua.

Lukekaa PMDD:stä (Premenstrual dysphoric disorder), jos kiinnostaa lisätieto.

N27, sairaanhoitaja

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat