Onko laillista että pomo kertoo töissä kaikille miksi olen sairaslomalla?

Vierailija

Varsinkin kun syy on aika henkilökohtainen. Oli aika ikävä yllätys nimittäin :(

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitä voin asialle tehdä?

Ap

Ilmoita pomolle, että terveystiedot ovat sellaista arkaluontoista tietoa, joka on salassa pidettävää. Ao lakipykälää voit kysyä liittosi juristilta, oikeusaputoimiston maksuttomasta puhelinpalvelusta tai AVI:n työsuojeluviranomaiselta, jos joku täällä ei osaa antaa oikeaa linkkiä.

Vierailija

Minä ottaisin yhteyttä pomon esimieheen ja kertoisin, että sinun salassa pidettäviä tietojasi on kerrottu työyhteisössä. Ylempi esimies voi antaa esimiehelle varoituksen, ei luottamusmies tai oikeusaputoimisto.

Vierailija

Minä otttaisinyhteyttä ensin luottamusmieheen ja sen kanssa yhdessä sitte pomonpomoon. Koska sama pomo varmaan muillakin henkilöullä

Vierailija

Ei todellakaan, mutta mullakin on ollut enemmän kuin yksi pomo joka toiminut noin, eli aivan asiattomasti ja laittomastikin. Edellinen ei muutenkaan kunnioittanut mitään eikä ketään, niin sairasta... :/ Sai energiansa juoruilusta ja pahan puhumisesta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä ottaisin yhteyttä pomon esimieheen ja kertoisin, että sinun salassa pidettäviä tietojasi on kerrottu työyhteisössä. Ylempi esimies voi antaa esimiehelle varoituksen, ei luottamusmies tai oikeusaputoimisto.

Mitä jos kyseessä on yrittäjä, siis pomolla ei ole omaa, ylempää pomoa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitä voin asialle tehdä?

Ap

Kerrot pomolle, että on epäasiallista levitellä terveystietojasi muiden työntekijöiden tietoon, koska yksityisasiasi eivät kuulu heille millään tavalla. Sairauslomasi syy ei vaikuta heidän työhönsä mitenkään, jos et ole levittänyt tartuntatautia ympäri työpaikkaa.

Vierailija

Ei ole laillista ja vt ottaa yhteyden suoraan tai luottamusmiehen kanssa esimiehesi esimieheen. Se ei tietenkään tee kerrotuista asioista uudelleen salaisia, mitt ehkä ehkäisee vastaavaa jatkossa.

Joskus on tosin oikeasti niin, että olisi parempi kertoa ne henkilökohtaiset sairaustiedot työyhteisössä, koska, toisin kuin ihmiset kuvittelevat, ne voitaisiin ottaa positiivisessa mielessä huomioon. Tieto siitä, että joku on ihan oikeasti sairas (vaikka mielenterveydongelmassakin) tuottaa aina lisää myötätuntoa ja paikkaamisvalmiutta verrattuna ajatukseen, että toinen on vain laiska, saamaton, toistaitoinen ja piittaamattoman itsekäs.

Vierailija

Ap, ensiksi sisäistät sen että sinä et ole tehnyt mitään väärää mutta pomosi on. Sen pohjalta ammennat sellaista voimaa että menet henkilökohtaisesti hänen pakeilleen kertomaan että sairaustietojesi julkinen jakaminen on tuntunut sinusta pahalta ja on lisäksi laitonta. Kerro että yrität hoitaa työtehtäväsi mahdollisimman hyvin (jollei sairaus ole niin vakava että joudut jäämään pitkälle sairaslomalle) ja jos et pysty, lupaat kääntyä esimiehesi puoleen. Kysy suoraan miksi pomosi on kertonut sairaudestasi kaikille, sillä viestität pomollesi että olet dialogiin valmis alainen joka tuntee oman arvonsa, despoottipomojen kohdalla se myös vähentää riskiä joutua silmätikuksi.

Voit ottaa yhteyttä liittoosi ja pyytää juristilta tarkkaa lausuntoa kyseisestä lakipykälästä ja printata sen mukaasi tapaamiseen.

Jos et uskalla mennä yksin, voit pyytää joko vanhempaa tai luotettavaa kollegaa tai luottamusmiestä mukaan. Jos työpaikalla ei ole kumpaakaan näistä, sinun täytyy pärjätä yksin, mutta kannattaa aina yrittää saada joku ulkopuolinen todistamaan tilannetta jotta pomo ei voi jälkikäteen puhua mitä sylki suuhun tuo.

Sinun kannattaa tehdä asiallisesti selväksi että sairastumisesi on muutenkin herkkä paikka ja toivot pomoltasi anteeksipyyntöä sekä vastaisuudessa hienovaraisempaa asennoitumista.

Vierailija

Oletkos varma, että pomo on kertonut? Olen itse esimies ja minun syytettiin kertoneen erään työntekijän avioerosta ja siihen liittyvästä saikusta työntekijöille. En ollut syyllinen. En koskaan kerro, miksi joku on poissa. Minua yritettiin mustamaalata, mitä tapahtuu aina välillä, koska se on joillekin huvia ja juoruilun aloittajaa ei saada useinkaan kiinni, jos juttu leviää laajalle. Tuossa tapauksessa tieto avioerosta ja saikusta todennäköisesti oli levinnyt työyhteisöön työntekijän siskon kautta (yhteisiä tuttuja työpaikalla).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei ole laillista ja vt ottaa yhteyden suoraan tai luottamusmiehen kanssa esimiehesi esimieheen. Se ei tietenkään tee kerrotuista asioista uudelleen salaisia, mitt ehkä ehkäisee vastaavaa jatkossa.

Joskus on tosin oikeasti niin, että olisi parempi kertoa ne henkilökohtaiset sairaustiedot työyhteisössä, koska, toisin kuin ihmiset kuvittelevat, ne voitaisiin ottaa positiivisessa mielessä huomioon. Tieto siitä, että joku on ihan oikeasti sairas (vaikka mielenterveydongelmassakin) tuottaa aina lisää myötätuntoa ja paikkaamisvalmiutta verrattuna ajatukseen, että toinen on vain laiska, saamaton, toistaitoinen ja piittaamattoman itsekäs.

Minun työtoverini sairastui vuosia sitten rintasyöpään ja hän jäi heti diagnoosin saatuaan saikulle. Pomo kutsui tiimimme seuraavana aamuna kokoon ja kertoi meille kaikille saman aikaisesti miksi X on jäänyt pitkälle saikulle. Hän oli sopinut edellisenä päivänä asiasta työkaverimme kanssa. Minusta tuo oli hienosti tehty, ei mitään ihmettelyä eikä kuiskuttelua asiasta.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat