Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Dostojevskin Rikos ja Rangaistus?

Vierailija

Oletko lukenut? minä en ja tuli mieleeni, kun 14v eli 8-luokkalainen poikani nappasi kirjahyllystämme sen kirjaksensa jonka lukee, kun äidinkielessä tuli tehtäväksi valita joku romaani luettavaksi ja analysoitavaksi.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Ei ole sopivaa luettavaa tuon ikäiselle. Itse olen kieltänyt meidän Maija-Petteriltä kaikki venäläiset klassikot.

Vierailija

Mitä tuli mieleesi? Mikä aloituksesi pointti on? Haluatko kuulla, onko sopivaa luettavaa 14-vuotiaalle? Todennäköisesti on, jos sen jaksaa lukea. Ja kyllä, olen lukenut useampaan kertaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut.

Onko millainen? miehen mielestä ihan hyvä..

ap

Erittäin hyvä kirja, suosittelen.

Vierailija

Ihan hyvä 8-luokkalaisen analysoitavaksi. Jos onnistuu analysoimaan edes hieman, epäilen, ettei lapsen opettaja tajua analyysistä sanaakaan. Sellainen on aina hyvä ratkaisu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Niin, Maija-Petteri jatkaa vaan Nalle Puhin lukemistaan:)

ap

Olen kieltänyt senkin, sekä muut huumeidenkäyttöön yllyttävät lastenkirjat kuten Liisa Ihmemaassa ja Muumi-kirjat.

Neuvottelija

Tapaako lapsi muuten lukea vapaa-ajallaan täyspitkiä teoksia? Kyseessä oma filosofinen suosikkiteos kautta aikain ja rantain, mutta kyllä se vaatii kunnon paneutumista. Pakottaa todella miettimään, joten sikäli erinomainen valinta.

wallace

Rikoksessa ja rangaistuksessa perusteemana on mm. syylllisyys, katumus ja anteeksianto , niin kuin useimmissa Dostojevskin kirjoissa on. Syyllisyys teeman kautta tulee myös Dostojevskin kirjoihin uskonnollinen pohjavire. Dostojevskihän oli ainakin jossain määrin uskonnollinen itsekin, tosin totesi, että Ranskan vallankumouksessa kristinusko vietiin giljotiiniin ja Jeesus tapettiin noin niin kuin kuvainnollisesti uudestaan. Tuskin näin arvosti ainakaan uskontoja ja dogmaattisia oppirakennelmia kovin korkealle? Mutta hyvä kirja on rikos ja rangaistus, suosittelen.

Vierailija

Mä valitsin sen yläasteella, muistaakseni 13-vuotiaana, samaan tarkoitukseen. Oli minusta silloin ihan tavattoman pitkästyttävä kirja, joka oli taistelu lukea läpi. Paljon hypeinkin tylsiä kohtia ohi. 

Vierailija

Hyvä kirja, jouduin tai sain lukea sen opiskeluaikoina kirjatenttiin. :) 14-vuotias ehkä lukee sen dekkarina, toimii niinkin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tapaako lapsi muuten lukea vapaa-ajallaan täyspitkiä teoksia? Kyseessä oma filosofinen suosikkiteos kautta aikain ja rantain, mutta kyllä se vaatii kunnon paneutumista. Pakottaa todella miettimään, joten sikäli erinomainen valinta.

Ei hirveästi lue kirjoja, enää, mutta siihen syynä se ettei ole löytänyt mielenkiintoisia eikä esim kirjasto houkuttele. Mutta on siis erittäin lukuinnokas, ollut aina. Potterit luki 2-3-luokalla ja mm Riordanin kirjasarjat, omassa hyllyssään (omia hankintojaan) on mm. Kolmas valtakunta kronikka, Jatkosota päivä päivältä, Suomi taisteli jne kummassakin yli 400s. Hitlerin, Maon, Stalinin ym kumppaneiden elämäkertoja en ole vielä antanut lukea mutta ovat listalla. Lehtiä meille tulee paljon ja hän sai Tieteen Kuvalehden 10v lahjaksi aikanaan, mutta Tiede ja Geo vielä mieluisampia ja lukee ne heti kun tulevat.

ap

Vierailija

Hyvä kirja, mutta kirjallisuustieteen maisterin mielipiteeni on, että murhan tapahtuminen kestää liian kauan! Hidas alku voi karkottaa turhaan lukijat, jotka nauttisivat piinallisen intensiivisestä syyllisyyden kuvauksesta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat