Mistä 3 v lapseni jää paitsi, kun ei käy päiväkodissa?

Vierailija

Julkisuudessa on paljon puhuttu lapsen oikeudesta kokopäivähoitoon silloinkin kun äiti on vauvan kanssa kotona. Teenkö siis suuren virheen, kun oma 3 v on kotona, mistä hän jää paitsi?

Meidän viikko-ohjelmamme arkipäivisin on siis seuraava:

ma: kerho 2,5 tuntia aamupv, iltapv ulkoilua

ti: leikkitreffit kahden kaveriperheen kanssa, iltapv ulkoilua

ke: kerho 2,5 tuntia ap, iltapv ulkoilua

to: avoin päiväkoti aamupv, siellä ohjelmassa vaihtelevasti muskaria, askartelua, temppurataa jne ja lisäksi vapaata leikkiä, iltapv ulkoilua

pe: kotipväivä, tällöin ulkoilemma ja vaihtelevasti jotain seuraavista: leipominen, muovailu, maalaaminen, värittely, askartelu, leikkiminen, lukeminen, laulaminen jne jne.

Pikkisisarus on vähän yli vuoden vanha ja pihalla on välillä myös muita kavereita leikkimässä.

Onko nämä päiväkerhot ja avoimet pkt jotenkin huonompia juttuja lapselleni? pitäisikö hänen mielummin ihan oikeasti mennä kokopäivähoitoon päiväkotiin? Kerhossa siis ulkoilevat, jumppaavat, askartelevat, lukevat satuja, piirtävät, maalaavat, laulavat jne. Olen nyt jotenkin ihan stressaantunut tästä, kun tuntuu, että  yhteiskunnan painostus on, että päiväkotiin ehdottomasti.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Tämä virikepäivähoito on tarkoitettu varmistamaan, ettei lapsi jää ilman virikkeitä. Olen ymmärtänyt, ettei niitä kiinnosta kuinka paljon lapsella on oikeasti virikkeitä, kun perusoletus on se, että äiti vaan makoilee lapsen kanssa päivät pitkät kotona tekemättä yhtään mitään.

Ter. Äiti jonka lapsi suorastaan pakotettiin neuvolan toimesta virikepäivähoitoon.

Vierailija

Meillä lapset jäi vaille huutoa, kirkumista, hakkaamista, puremista ja hoitajien sairasta sadismia. Naapurin kertoman mukaan paikallinen päiväkoti oli enemmänkin helvetin esikartano kuin varhaiskasvatuksen kehto.

Koti ei aina hyvä paikka :(

Oma mielipiteeni on että jos lapsi ei mene päiväkotiin, kouluun meneminen on todella iso shokki. Hänestä ei tule sosiaalista. Itse en käynyt päiväkodissa lpasena ja olin tottunut kodn hiljaiseen ilmapiiriin. Muistan yhtä miten paniikissa olin kun jouduin olemaan ensimmäisen päivän muide kanssa. En osannut yhtään! Ahdisti ihan hirveästi se meteli. Minusta tuli kiusattu ja epäsosiaalinen.

Vierailija

Mikä siellä päiväkodissa oikeesti on niin ihmeellistä, että siellä olis lapsen parempi olla 40 tuntia viikossa kuin 20 tuntia tai ei lainkaan? Siis mitä se laadukas varhaiskasvatus on esim. 2 v:n tai 3 v:n kohdalla? Siis onko jotain ihmeellistä, mitä ei avoimessa tai kotona voi toteuttaa? Kun tätä subjektiivisen oikeuden rajaamista niin kamalasti vastustetaan. Kertokaa oikeesti te, joiden lapset siellä on.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oma mielipiteeni on että jos lapsi ei mene päiväkotiin, kouluun meneminen on todella iso shokki. Hänestä ei tule sosiaalista. Itse en käynyt päiväkodissa lpasena ja olin tottunut kodn hiljaiseen ilmapiiriin. Muistan yhtä miten paniikissa olin kun jouduin olemaan ensimmäisen päivän muide kanssa. En osannut yhtään! Ahdisti ihan hirveästi se meteli. Minusta tuli kiusattu ja epäsosiaalinen.

Eikö mielestäsi päiväkerhot ja avoimet päiväkodit riitä harjoitteluksi? Päiväkerhossa kuitenkin ollaan ilman vanhempa.

Vierailija

Näin lastenhoitajan näkökulmasta teidän päivärytmi kuullostaa oikein hyvältä :) rutiinit ovat tärkeitä lapselle, oli lapsi sitten kokopäivähoidossa, osapäivähoidossa tai kotona.
Mielestäni on tärkeää, että lapsi oppii myös sietämään tylsyyttä ja keksimään tekemistä itse, ilman että kokoajan tarvitsee olla tarjolla ulkopuolisia virikkeitä. Tarkoitan siis ulkopuolisilla virikkeittä sitä, että ollaan jatkuvasti kerhoissa, kaupungilla, kavereilla, hoplopissa, useassa eri harrastuksessa yms. Varmasti monen mukavimmat lapsuusmuistot liittyvät ihan arkisiin hetkiin perheen kanssa :)

Vierailija

Onko julkisuudessa muka oikeasti puhuttu lapsen oikeidesta KOKOPÄIVÄHOITOON silloin, kun äiti on vauvan kanssa kotona? Ettet nyt vain liioittelisi?

-

Meillä kolmivuotias meni hoitoon kahtena päivänä viikossa siksi, että saisi siellä kavereita ja pääsisi leikkimään muiden kanssa. Mä myös ajattelen, että lapsi saa positiivisia asioita siitä, että elämänpiiriin kuuluu erilaisia aikuisia.

Vierailija

Ehkä korkeintaan ryhmässä toimimisesta. Jonottamaan oppimisesta. Tottumisesta ohjeiden kuunteluun. Tämän tapaisista. Vaan esikoulussahan näitä harjoitellaan vielä enemmän kuin kolmevuotiaana. Ehtii hyvin! Päiväkodin työntekijänä voisin vinkata, että lapsen pitäisi opetella itse pukemaan ja riisumaan tämän ikäisenä viimeistään. Apua tietenkin annetaan hankalimmissa kohdissa. Vaikka kolmevuotias on pieni, muistakaa aktiivisesti jo vaatiakin häneltä arjen taitoja. Vaipat pois ainakin päiväkäytöstä. Ruokailu ilman tahallista sotkemista.
On hienoa, että haluat olla lapsesi kanssa kun nyt voit! Arvostamme päiväkodissa kuulkaas perheitä, jotka selviävät jopa kahden lapsen kanssa kotona! Toisen lapsen syntymä tuntuu nykyään hirveältä sairaustilalta, jolloin ei voi pärjätä millään ilman päivähoitoa tms. Pidän monia nykyvanhempia aika avuttomina ja sisuttomina, kun vauvanhoito on muka niin raskasta, että isosisarus on siinä kuviossa mission imbossible...
Hyvin oot tehnyt, kun omat lapsesi haluat hoitaa! Muista nauttia aina kun voit :)

Vierailija

Ei lapsesi jää paitsi yhtään mistään, mitä tarvitsisi. Minkään ikäinen lapsi ei tarvitse kokopäivähoitoa, jos kotona oleva vanhempi on lapselleen läsnä, eikä edes osapäivähoitoa, jos lasta viedään kerhoon ja järjestetään virikkeitä just tuohon tyyliin kuin kuvaat. Ryhmässä toimimista oppii kerhoissa ja ennen koulua on kuitenkin vielä eskari. 

Päiväkodissa on yksi ohjattu toimintatuokio per päivä (askartelua, musiikkihetki, liikuntajuttu tms.), aamupäivisin. Lopun päivää vapaata leikkiä ja iso osa ajasta menee odotteluun ja perusrutiineihin, kun siellä pitää saada 21 lasta ulkovaatteisiin ja pois niistä, syömään, vessaan, unille jne. Kotona olevat lapset saavat kerhoissa usein jopa enemmän "virikkeitä" ja lisäksi vanhempi ehtii keskittyä lapseen, antaa huomiota, tehdä niitä juttuja joista juuri ko. lapsi on sillä hetkellä kiinnostunut.

Kokopäivähoito-oikeuden poistuminen on paha juttu niille lapsille, joiden vanhemmat eivät virikkeitä järjestä. Tällaiset perheet olisivat toki varmaan uudessakin järjestelmässä oikeutettuja kokopäivähoitoon (masennus tai muut terveydelliset syyt), mutta heidän pitäisi osata sitä erikseen hakea, mahdollisesti taistellakin, mikä varmasti useimmilla jää tekemättä ja lisäksi ei ole takeita siitä, että nämä asiat ratkaistaan reilusti (jokainen kunta saa itse päättää). 

Lisäksi tuo rajaus voi olla hankala työttömille ja pätkä/keikkatyöläisille, joustaako hoito riittävän hyvin työtilanteiden muuttuessa, ettei lapsi joudu vaihtamaan hoitopaikkaa kun vanhemman tilanne muuttuu useinkin. 

Vierailija

Elämän ehkä tärkeimmältä taidolta. Taidon tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Päiväkodissa lapsi oppii, että on erilaisia lapsia ja aikuisia. Lapsihan kasvaa osaksi yhteisöä ja päivähoito on tukeva alusta osaksi yhteiskunnanjäsentä!

Vierailija

Tuolla aloittajan päivärutiinilla lapsi ei jää paitsi yhtään mistään. Moni muu ei vain järjestä lapselle tekemistä tai ei ole edes samanikäisiä kavereita lähellä, silloin jää paljosta paitsi.

Kerhossa oppii ryhmätoimintaa ihan samalla tavalla kuin päiväkodissa, jonottamaan ehtii oppia vaikka eskarissa.

Vierailija

Ap, teidän viikko-ohjelma kuulostaa suorastaan upealta! Hienoa, että voit tarjota lapsillesi tuollaisen lapsuuden, jossa on sopivasti aktiviteettia ja seuraa mutta myös äidin läsnäoloa ja rauhaa.

Vierailija

Kyllä meillä jäisi paljosta paitsi. Asumme pienellä paikkakunnalla ja lähimpiin kaupunkeihin on matkaa n. 25-30km. Päiväkoti sen sijaan melkein vieressä. On se kiva, että teillä ap on kerhoja/virikkeitä. Katsos kaikilla ei sellaista ole.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat