Hei koiraihmiset? Koska "pentu" lakkaa syömästä ja pureksimasta kaiken?

Eka vastaaja tituleeraa paskaksi koiranomistajaksi

Meidän riemuidiootti on 1,5v ja syö aivan kaiken vaikka olisi tarjolla luuta ja omaa purulelua. Millä mä opetan sitä? Menee hermo! Onko muuta ratkaisua kun kuonokoppa tai häkitys yksin ollessa?
Saatana

Kommentit (10)

Vierailija

Anna sille parempaa purtavaa. Vaikka hirven reisiluu tai Kong-leluja. Oma piskini lopetti seinien ja sohvien syömisen noin vuoden iässä.

Vierailija

Riittävästi liikuntaa ja aktiviteettejä. Kunnon juoksulenkki aamulla ja "pulmatehtäviä" jne, ennen kun jätät yksinään. Jotkut rodut vaan hyvin usein tarvitsee enemmän aktiivisuutta (mm. noutajat), eikä jaksa olla niin kauan yksin kun toiset. Ja sitten koiran kestävä koti tietysti :) Ei hienoja huonekaluja niihin huoneisiin/kerrokseen missä koira saa oleilla. Häkkiin ei missään tapauksessa!!

Vierailija

Onko sillä tarpeeksi mielenkiintoista purtavaa? Pehmolelu, vanha kenkä, tiskiharja... Olen huomannut ettei meidän koiranpentu kauheasti välitä kauppojen hienoista puruleluista, mutta erilaiset esineet kiinnostaa.

Touhua ja ulkoilua pitää olla, muuten alkaa turhautuneena hakea jotain tuhottavaa. Jahtaamisleikki ympäri kämppää, namipalan piilotusta, hömppätaitojen koulutusta (niiden tarpeellisten lisäksi ym.

Onneksi meillä on monta seuranpitäjää koiralle. Yksin ei jaksaisi olla koko ajan aktivoimassa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Anna sille parempaa purtavaa. Vaikka hirven reisiluu tai Kong-leluja. Oma piskini lopetti seinien ja sohvien syömisen noin vuoden iässä.

Ai kamala, meidä koirat eivät ole mitään ikinä tuhonneet, vain sallittuja kohteita. Eikun, yksi laturin piuha meni katki. Se oli oma moka.

Vierailija

Ekaks varmaan kannattaa mahdollisuuksien mukaan teljetä se koira johonkin sellaiseen tilaan, missä ei ole mitään arvokasta tuhottavaa kun se jää yksin.

Jos se on yhtään ruoan perään (yleensä joka koiralla on se joku yksi überherkku, kuten raaka jauheliha tai vaikka voileipäkinkku), niin kannattaa hankkia semmonen purulelu mihin tätä ainetta saa tungettua sisään. Esmes Kongilla on se lähes pomminkestävä pötkylä, minne voi tunkee joko niitä kongin omia pastoja taikka sitte vaikka sitä jauhelihaa/mitä vaan sörsseliä. Se pakkaseen yöksi ja aamulla kun häippäset, niin koiralle tämä iki-ihana oma mehujää kärsän eteen.

Jos sillä on aivan tautinen tuhovimma, niin olen meidän koiralle myös joskus antanut jotain tiettyjä juttuja, joita se nimenomaan saa tuhota. Tässä tehtävässä on palvelleet vessa- ja talouspaperien hylsyt, joihin olen tunkenut jotain raksua tms sisään ja taittanut päät umpeen. Sitte olen niitä kätkenyt koiran alueelle useampia etsittäväksi päivän mittaan.

Kyllähän sen tietty häkkiinkin voi laittaa, mutta ei mielellään kauheen pitkäksi aikaa. Ja tekemistä pitää olla sitten siellä häkissäkin. Kun yleensä tuo tuhoaminen siis viittaa siihen, että koiralla on kammottavan tylsää. Ja nyt kun se on sitten oppinut siihen, että kukaan ei ole komentamassa kun hän on yksin, niin täällähän voi tehä ihan mitä vaan.

Ja koiraa on ihan turha komentaa, vaikka se olisi päivän mittaan syönyt puoli sohvaa, jollet saa sitä kiinni itse teosta. Se ei muuten tajua mihin motkotus liittyy. Ja vaikka saisi kiinni itse teostakin, niin aina se ei vaan mene pirullakaan kaaliin. Minä jouduin takavarikoimaan meidän koiran pedin, koska jostain syystä se tykkäs sitä repiä ja raastaa ja tuhota koko ajan. Muutaman kerran komensin asiasta painavaan sävyyn, mutta ei mennyt jakeluun, niin sitten lähti kyseinen peti pysyvästi. En tiedä mikä halvattu siinä oli niin kiinnostavaa, että piti raastaa. Kun ei kuitenkaan mitään muuta halua repiä, matot saavat olla rauhassa ja kissojen tyynyt ja muut, mutta The Peti oli semmonen että piti saada tuhota.

Vierailija

Riippuu koirasta, meidän snautseri ei syönyt juuri mitään, belggari teki tuhoja 4v asti, sekarotuinen siihen asti kun hampaat vaihtui, sitten loppui. Taitaapi tuhovimma olla suoraan verrannollinen siihen kuinka paljon aktiviteettia kaipaa.

Vierailija

Jotkut rodut on ihan tolkuttomia tuhoajia. Oletko googlettanut rotuyhdistyksen sivuilta ketjuja siitä mitä muut rotunsa edustajat on tuhonneet? Se kummasti lohduttaa kun näkee että koira-reipastus todellakin voi kaivautua seinästä läpi ja murtautua auton koiraverkon läpi tekemään selvää vaihdekepistä ja penkkien verhoilusta.

Mutta, kurkkaa myös koiran huulien sisäpinta ja katso onko limakalvo ärtynyt tai onko niissä kutinaa. Meidän koira puruvimma on suoraan verrannollinen siihen, onko huulipoimuissa tulehdus. Se aiheuttaa koiralle sietämätöntä kutinaa ikeniin. Siihen ei auta meillä kuin runsas puruluiden syöminen ja huulipoimujen hoitaminen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meidän riemuidiootti on 1,5v ja syö aivan kaiken vaikka olisi tarjolla luuta ja omaa purulelua. Millä mä opetan sitä? Menee hermo! Onko muuta ratkaisua kun kuonokoppa tai häkitys yksin ollessa?
Saatana

Pureskelu loppuu kun hampaat on vaihtuneet, eli noin 4kk iässä. Siis normaalisti, meillä on 8 ja 4kk ikäiset pennut, nuorempikin on lopettanut puremisen.

Tuollaiseen käytöshäiriöön en osaa neuvoa mitään, kun meillä ei ole ollu puremisen kanssa ongelmia nyt eikä aikaisempien kanssa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat