Auttaisitko ottamaan irtokoiran kiinni tässä tilanteessa vai menisitkö ohi etkä auttaisi? ov

Vierailija

Tänään kyllä tuli taas ihmeteltyä sitä miten avuliaita suomalaiset oikeasti on.

Itse kävelen tällä hetkellä keppien kanssa (nilkassa on tällä hetkellä leikkauksen jäljiltä kipsiortoosi) ja joudun hoitamaan yksin koiran kusetukset, apua kun ei ole saanut, vaikka olen kavereilta sitä pyytänyt.. Olen saanut ainoastaan tyhjiä lupauksia.

Olin lähdössä koiran kanssa puistoon, kun naapuri talon nurkan takaa tuli yksi "tuttu" omistaja koiran kanssa. Kyseinen omistaja tekee aina saman tempun eli juoksee pakoon tai ottaa koiran syliin, kun toinen koira tulee vastaan (ei väliä millainen koira).

Mulla oli koira ns. juoksuvyössä tms. kiinni ja koira pääsi nyppäämään. Ehdin hieman ottaa nyppäystä vastaan ja pehmentämään nyppäystä (oma koira on n. 30 kiloinen), kun kuulu vaan NAPS ja koira oli irrallaan. 

Ollaan nyt viimeiset 4 viikkoa tehty koiran kanssa vaan pissalenkkejä ja menty n. 100 metrin matka puistoon ja takas. Koira yleensä tottelee ja tulee käskettäessä luokse, mutta nyt tuolla oli sen verta paljon energiaa, että korvat jäi matkasta. Pysähtyi kyllä ja hiljensi, kun huusin Tänne X ja vihelsin. Koira oli n. 5 metrin päässä musta.

Meitä tuli n. 15 aikuista ihmistä vastaan. KUKAAN ei auttanut, ei edes yrittänyt esim. astua hihnan päälle. Vaikka yritin huutaa, että yrittäkää ottaa hihnasta kiinni!! 

Ainoastaan pari pikku poikaa yritti auttaa (eivät tajunneet astua siihen hihnan päälle) ja lopulta sitten kaksi muuta pikku poikaa saivat koiran kiinni, tarttuivat pannasta, kun koira kävi pissalla.

Onneksi nuo pojat edes toimivat ja mitään ei päässyt käymään. Koira ei esim. jäänyt auton alle tai vastaan tullut pari rotikkaa, jotka olisivat repineet tuon kappaleiksi. 

Sinänsä muuten ei ollut vaaraa, koira ei ole aggressiivinen ihmisille eikä toisille koirielle jne.

Sivut

Kommentit (84)

Vierailija

Tottakai auttaisin! Mä olen useamman kerran ollut mm ottamassa karanneita hevosia kiinni ja ohjannut liikennettä etteivät aja hevosten päälle.

Vierailija

Auttaisin ja olenkin auttanut.

Valkoinen saksanpaimenkoiranpentu lähti seuraamaan niin pysähdyin odottamaan, ettei juokse ohitseni tielle. Tuli vaan moikkaamaan ja omistaja sai kiinni.

Lisäksi olen joskus irtokoiran ottanut kiinni ja vienyt poliisiasemalle.

Vierailija

Tykkään paljon koirista ja olen tosi avulias. Mutta, en ikinä ottaisi tuosta vaan kiinni 100 kiloista koiraa vaikka omistaja vakuuttelisi sen olevan kiltti.

Vierailija

Kyllä. Olen ottanut kiinni karanneen koiran kolme kertaa ja jokaisella kerralla minulle on sanottu, että reilusti ihmisiä on mennyt ohitse ja olin ensimmäinen, joka pysähtyi. Yksi kerta koirien omistajia ei näkynyt eli olivat tulleet jostain kaukaa, paikalla oli yksi koiranulkoiluttaja ja kaksi irrallaan olevaa koiraa. Ne olivat isoja koiria, eli potentiaalinen vaaratilanne, mutta nuorempi juoksi vilkkaalla tiellä autojen seassa paniikissa ja vanhempi haukkui sen perään. Pakkohan siinä oli jotain tehdä, kun se olisi käynyt toisen hengen päälle se homma piakkoin ja autoilijoidenkin meno oli sellaista, että olisi saattanut auto jos toinenkin heilahtaa liukkaalla tiellä ojaan.

En omista itse koiraa, en ole koskaan omistanut, mutta pitäähän tuollaisessa tilanteessa nyt jotain tehdä.

Vierailija

Minä en ole auttanut ketään enkä auta sen jälkeen, kun v. 2009 menin katsomaan mikä vaivasi jalkakäytävällä retkottavaa miestä jota kukaan ei auttanut. Ajattelin että on saanut sairauskohtauksen eikä näyttänyt pultsarilta. Olin soittamassa ambulanssia ja puoliksi selin mieheen niin tämä löi multa polvet alta jollain metalliputkella ja yritti viedä mun laukun. Ohimennyt teinipoika yritti auttaa, sai laukkuni riuhdottua takaisin mutta sai metalliputkesta poskeensa niin että siihen piti ommella neljä tikkiä. "Sairauskohtauksen" saanut häipyi ties minne eikä siitä ikinä enää kuulunut eikä poliisikaan saanut sitä kiinni. Opin kerrasta, etten puutu vähänkään oudoissa tai epäselvissä tilanteissa muiden asioihin.

Vierailija

Mun koira kyllä näyttää rotikalta (värityksen puolesta siis, ei muuten). Eli siinä ehkä "syy" välinpitämättömyyteen.

Tuolta naapurin ukolta en odottanut mitään apua, vaikka oma koira kävi sitäkin moikkaamassa. 

Itse olen monta kertaa ottanut irtokoiria (ja -kissoja) kiinni. Ainoastaan pari kertaa on ollut tilanne, etten ole uskaltanut auttaa. Koira on ollut esim. aggressiivinen ja murissut/näyttänyt hampaita omalle koiralle tai olen ollut autolla liikenteessä ja en ole voinut pysähtyä (silloin kyllä olen esim. soittanut poliisille ja radioon, että sellainen ja sellainen koira juoksee X tiellä vapaana).

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä en ole auttanut ketään enkä auta sen jälkeen, kun v. 2009 menin katsomaan mikä vaivasi jalkakäytävällä retkottavaa miestä jota kukaan ei auttanut. Ajattelin että on saanut sairauskohtauksen eikä näyttänyt pultsarilta. Olin soittamassa ambulanssia ja puoliksi selin mieheen niin tämä löi multa polvet alta jollain metalliputkella ja yritti viedä mun laukun. Ohimennyt teinipoika yritti auttaa, sai laukkuni riuhdottua takaisin mutta sai metalliputkesta poskeensa niin että siihen piti ommella neljä tikkiä. "Sairauskohtauksen" saanut häipyi ties minne eikä siitä ikinä enää kuulunut eikä poliisikaan saanut sitä kiinni. Opin kerrasta, etten puutu vähänkään oudoissa tai epäselvissä tilanteissa muiden asioihin.

Minäkin olen kerran mennyt ihmettelemään jotain nurmikolla makaavaa nistiä. Yhtäkkiä se pomppasikin pystyyn ja sillä oli kädessä tolkuton ruuvimeisseli. Päästiin työkaverin kanssa onneksi nopeasti sisälle toimistoon ja saatiin ovi lukkoon. Siinä se sitten hakkasi taloa niin että se paksu ruuvimeisseli vääntyi ( oli jättänyt sen tapahtumapaikalle lähtiessään). Mutta kyllä silti edelleen yritän auttaa tilanteen mukaan. Toki en ihan mille tahansa uskalla itseäni altistaa. 

Vierailija

Ei taidan 30kg koira pysähtyä jos pikkupoika, tai vähän isompikin poika, astu jäisellä tiellä hihnan päälle? Ehkä ne pelkäs noinkin suurta koiraa sen verran että eivät uskaltaneet ottaa kiinni? Veraat ihmiset kun eivät tiedä että onko koira vihainen, ei varsinkaan jos heillä ei itsellään ole koiria.

Kyllähän ihmiset yleensä auttaa, mutta harva ehtii harkita ja reagoida oikein noin nopeassa tilanteessa. Ensireagtio voi olla se että mitäst pitää koiraansa irti, ennen kuin tajuaa että se on karannut.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En uskaltais koskea vieraaseen koiraan, vaikka omistajalla olis kuinka kepit käsissä.

Tässä tilanteessa koiralla oli hihna ja se juoksuvyö perässä eli koiraan EI olisi tarvinnut koskea, ainoastaan hihnan päälle tallata ja odottaa, että itse pääsen paikalle :) Koira ei kuitenkaan juossut, ainoastaan hölkytteli eteenpäin.

Ja sitä en osaa sanoa minkä takia tuo lukko petti :O 

ap

Vierailija

Ymmärräthän, että koirallesi ei todellakaan riitä jotkut parinsadan metrin pissatukset?
Kurjaa, että olet sairaana, mutta koirasi kärsii tuossa ihan kohtuuttomasti. Jos ystäväsi eivät ole halukkaita auttamaan lenkitysten kanssa, niin sinun pitää palkata joku hommaan. Etsi netistä tai kaupan ilmoitustaululta.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat