Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuvasin kaupungilla videon kahakasta.. kertokaa miten oikeudet menee?

Vierailija

Kuvasin videon kahakasta, jossa tuntemattomat humalaiset (2 + 2) kävivät kahden tuttuni kimppuun. Osallisena kahakassa oli myös muita sivullisia, jotka yrittivät rauhoittaa tilannetta saamalla henkilöt irti toisistaan. Videolla näkyy siis useita ihmisiä; muutamia sivullisia + asianosaiset.

Lupasin eräälle sivulliselle, joka olosuhteiden pakosta sattui videolle, ettei video tule mihinkän yleiseen levitykseen tai löydy netistä tms.

Annoin videon tutulleni, mahdollista rikosilmoituksen tekoa varten.

Kysymys onkin, onko kaikilla videossa esiintyvillä oikeus videoon? Entä tilanne, jossa joku muu jolla olisi "oikeus" videoon, levittäisi sitä, olisinko siitä vastuussa?

Kommentit (9)

Vierailija

Kuvaajalla on oikeus. Julkisella paikalla saa kuvata täysin vapaasti, vaikka kuinka tulisi sivullisia kuvaan/videolle.

Vierailija

Kuvasit vaan, kun kavereidesi päälle käytiin. Millainen kaveri sinä olet, kun et mennyt auttamaan? Hyi saatana.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kuvasit vaan, kun kavereidesi päälle käytiin. Millainen kaveri sinä olet, kun et mennyt auttamaan? Hyi saatana.

OT, mutta: Olen pienikokoinen nainen, 2 tuttavaani paljon isompia miehiä ja heidän kimppuunsa kävi NELJÄ miestä.

-AP

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

OT, mutta: Olen pienikokoinen nainen, 2 tuttavaani paljon isompia miehiä ja heidän kimppuunsa kävi NELJÄ miestä.

-AP

Eli olet siis pelkuri. Tämä selvä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

-AP

Eli olet siis pelkuri. Tämä selvä.

Jouduin itsekin osalliseksi jo niin, että sain juomat päälleni ja hiuksistani revittiin.
Väliin tuli vanhempia ja vahvempia mieshenkilöitä sen verran useampi, että panokseni olisi ollut irrelevanttia. He jopa pyysivät, että pysyisin kauempana.

-AP

Vierailija

Sulla on kuvaajana oikeudet. henkilö, joka on ehdottomasti halunnut, ettei video leviä julkisuuteen, on kohtuullista blurrata kuvasta tunnistamattomaksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kysymys onkin, onko kaikilla videossa esiintyvillä oikeus videoon? Entä tilanne, jossa joku muu jolla olisi "oikeus" videoon, levittäisi sitä, olisinko siitä vastuussa?

En oikeastaan ole vielä saanut vastauksia varsinaisiin kysymyksiin.

-kiitos

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

En oikeastaan ole vielä saanut vastauksia varsinaisiin kysymyksiin.

-kiitos

1. Oikeus videoon on kuvajana sinulla, yksiselitteisesti. Se on kuvattu julkisella paikalla ja videolla esiintyvillä ihmisillä ei ole siihen oikeuksia eikä oikeutta puuttua sen levitykseen. Sen sijaan oikeudenmukaista ja kohtuullista on, että jos itse levität videota jonnekin, blurraat sivulliset ja varsinkin heidät, jotka asiaa ovat erikseen toivoneet, tuntemattomiksi ja mahdollisesti käsittelet myös ääniraitaa niin, ettei heitä tunnista. Oikeudet ovat kuitenkin yksiselitteisesti sinulla.

2. Kolmannella osapuolella ei ole oikeutta levittää videota minnekään ilman lupaasi, eli allekirjoitettua sopimusta. Esim. jos tyyppi, jolle olet videon luovuttanut julkaisee sen jossain tai antaa sen kolmannelle osapuolelle, sinulla on tekijänoikeuksien nojalla syy vaatia rangaistusta/korvausta sinun omistamasi materiaalin levittämisestä.

Esim. valokuvaajat usein myyvät kuviaan siten, että sopimuksessa nimenomaisesti kielletään materiaalin luovuttaminen kolmansille osapuolille. Esim. jos minä kaupungin markkinointivastaavana ostan kuvaajalta kuvan, jossa on ihmisiä vaikka kävelykadulla.  Ostan vain käyttöoikeuden ennalta sopimallamme tavalla, esim. määräajaksi ja käytettäväksi vain tietyissä tarkoituksissa. Jos meinaan luovuttaa kuvan kolmannelle osapuolelle, esim. lehdelle, joka tekee juttua kaupungistamme, minun pitää sopia siitä kuvaajan kanssa ja hintalappu on erilainen.

3. Kuvailemasi valossa oli pelkästään fiksua dokumentoida tapahtunut todistusaineistoksi. Fiksua ei ole luovuttaa materiaalia yhtään mihinkään muualle, kuin poliisitutkintaan, jolloin vaaraa kohdista 1-2 ei ole.

Mutta jos vahinko jo ehti tapahtua, tekijänoikeus suojaa sinua.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat