Onko muka ammattikoulun käynyt "huonosti koulutettu"?

Vierailija

Yllättävän moni tuntuu ajattelevan noin. En ymmärrä. Kyllä nyt järkikin sanoo, että myös duunareita tarvitaan, eivät kaikki voi olla maistereita tai ekonomeja. Minusta huonosti koulutettu on pelkän perus-/kansa-/keskikoulun käynyt.

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Tarvitaan toki, mutta kyllä se fakta nyt vain on, että yleensä ne kaikkein kunnianhimoisimmat ja pitkäjänteisimmät ihmiset kouluttautuvat hieman pitemmälle.

Vierailija

Valmistuin itse lukiosta muutamia vuosia sitten ja lähdin sen jälkeen ammattiopistoon. Nyt opiskelen ammattikorkeassa. Jos olisin tiennyt ennen lukioon menemistä mitä haluan opiskella niin olisin ehdottomasti mennyt ammattiopistoon. Itse en ainakaan näe amiksen käyneitä mitenkään huonompina ihmisinä. 

Vierailija

Onhan niitä mielipiteitä joka lähtöön. Ammatin hankkiminen on hieno juttu, lähtisin minäkin (maisteri)  tästä vaikka ammattikouluun vaikka puusepäksi opiskelemaan, jos joku maksaisi asuntolainani ja muut kuluni opiskelujeni ajan.

Ne, jotka ovat käyneet aikoinaan kansakoulun tai keskikoulun, pystyivät työelämässä vaikka mihin, koska ajat olivat toiset. He eivät olleet huonosti koulutettuja. Jos nykyisin koulunkäynti jää peruskouluun, tilanne on huono, koska maailma on muuttunut.

Vierailija

On se siinä mielessä huonompi, että useimmissa amisammateissa ei hirveästi pysty etenemään työurallaan, se on suurin piirtein sitä samaa aina eläkeikään asti. Mutta kuten sanottu, huonompi ei tarkoita, etteikö olisi tarpeellinen.

Vierailija

Ihmeellinen sanavalinta tuo "huono koulutus" ammattikoulusta. Matala koulutustaso kuvaisi paremmin, joskin sekin voi olla vähän loukkaava. Mielestäni huono koulutus tarkoittaa nykypäivänä esimerkiksi jotain taidealan yliopistotutkintoa, joka ei työllistä. Tai jotain huuhaa-historioitsijan koulutusta, joka valmistuu kortistoon. Sen sijaan "hyvä koulutus" valmentaa työelämään ja vastaa työelämän tarpeisiin. Ja "hyvän koulutuksen" suorittaneille riittää töitä.

Vierailija

Hyvä kysymys. Itse olen valmistunut farmanomiksi ammattikoulusta. Näin opiskeluaikanani paljon vaivaa opinojen eteen, toisinaan olin koululla vielä yhdeksältä illalla pakertamassa tehtäviä. Työ tuotti lopulta hedelmää ja valmistuin kiitettävin arvosanoin.
En ole suunnitellut jatkokoulutuksia, vaikka mahdollisuuksia olisi. Tämä riittää minulle. Ainoa joka tässä risoo, on joidenkin ihmisten ylimielisyys minua kohtaan.

"Miten sä olet "Maisa" tuollaisen koulun käynyt? Tai no, ymmärtäähän sen, eihän enää nykypäivänä ole niin suurta tarvetta nähdä vaivaa minkään eteen... "
Ja tämä anopin huokaus on lempparini: "Onhan se niinkin, että vähän huonommin koulutetut naiset joutuvat ottamaan korkeammin koulutetun miehen itselleen." Tällä hän viittaa yliopistossa opiskelevaan poikaansa, jolle riittää se että pääsee tentistä läpi.

Vierailija

On se huonommin koulutettu kuin AMK:n käynyt. Ja AMK:n käynyt on huonommin koulutettu kuin yliopiston käynyt. Mikä siinä on niin loukkaavaa? Onko se jokin tabu, jota ei saisi sanoa ääneen? Kaiken tasoisesti koulutettuja ihmisiä tarvitaan.

Vierailija

Ei huonosti, mutta matalammin kuin ylemmän asteen tutkinnon suorittaneet. Kertovathan jo sanat ammattiKORKEAkoulu ja KORKEAkoulu, että ne ovat korkeampia kouluja.

Vierailija

Minudta hunosti koulutettu on sellainen, jolla ei ole kunnollista pätevyyttä siihen työhön jota tekee. Kouluttamaton on sellainen, jolla ei ole mitään pätevyyttä mihinkään. Matalasti koulutettu on keskiasteen koulun käynyt, korkeakoulutettu on korkeakoulun käynyt. Tohtori on tohtorikoulutettu.

Vierailija

No ei kai "huonoa" koulutusta olekaan, mutta matalasti koulutettu kyllä. Korkeakoulut ovat erikseen (vaikkakin on joitain korkeakouluja, joiden taso ei lukiosta/amiksesta poikkea). Niitä pelkän peruskoulun käyneitä on nykyisistä alle nelikymppisistä reilusti alle 10%, ja kyllähän toinen aste peruskoulua korkeampi on, mutta peruskoulu on nimensä mukaisesti peruskoulu, sitä ei varsinaisesti lasketa vielä edes koulutukseksi.

Vierailija

Ei huonosti, mutta matalasti. Peruskoulua ja lukiota ei tosiaan edes lasketa koulutuksiksi, koska ne eivät anna minkäänlaista ammatillista pätevyyttä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Yllättävän moni tuntuu ajattelevan noin. En ymmärrä. Kyllä nyt järkikin sanoo, että myös duunareita tarvitaan, eivät kaikki voi olla maistereita tai ekonomeja. Minusta huonosti koulutettu on pelkän perus-/kansa-/keskikoulun käynyt.

Se, että jotain tarvitaan, ei tarkoita että ihminen olisi hyvin koulutettu. Siivoojakin tarvitaan, muttei siihen tarvita juurikaan koulutusta. Ainakin yliopistossa oppii argumentoimaan...

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat