Ihmiset on sokeita omille ideologioilleen

Vierailija

Ihminen kokee oman ideologiansa aina totuudeksi ja muiden ideologiat on sitten jotain harhaa. Esim. kommunisti näkee totuutena yhteiskunta perustuu kapitalistiselle riistolle, feministille totuus on että naiset on sorrettuja joka suunnalta ja tämä on totuus ja muut ei vain tajua sitä, ateisti tietää että jumalia ei ole olemassa ja muut elää harhojen vallassa, uskovainen tietää että jumala on ja muut elää pimeyden vallassa. Kaikki näitä ismejä ja uskoja yhdistää se, että jos itse kannatat jotain niistä niin et usko että sinulla on joku ideologia, vaan pidät maailmankuvaasi totuutena ja muut on väärässä. Ihmiset usein uskoo että heillä ei ole mitään ideologioita, vaikka tällainen usko on yleensä varmin merkki että joku ideologia on saanut heistä niin vahvan otteen että he näkevät koko todellisuuden sen läpi ja ovat sokeutuneet omalle uskolleen.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Näinhän se tuppaa olemaan. Lisäksi ihmiset ei keskimäärin ole kovin fiksuja edes ja kun nuo yhdistää niin tadaa, ei tarvii ihmetellä kaikkea älyntöntä mitä maailmassa tapahtuu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Esim. kommunisti näkee totuutena yhteiskunta perustuu kapitalistiselle riistolle, .

En ole kommunisti, mutta markkinataloushan nimenomaan perustuu systemaattiseen riistoon ja hyväksi hyväksikäyttöön.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. kommunisti näkee totuutena yhteiskunta perustuu kapitalistiselle riistolle, .

En ole kommunisti, mutta markkinataloushan nimenomaan perustuu systemaattiseen riistoon ja hyväksi hyväksikäyttöön.

Toisen ideologian mukaan se on vain vapaiden yksilöiden välistä kilpailua markkinoilla jossa kyvykkäät pärjää ja muut putoaa pohjalle omaa syytään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ja sinäkö olet poikkeus...

En ole poikkeus, kaikilla on ideologioita, mutta omia ideologioitaan on hyvä tiedostaa, eikä uskoa että itse tietää totuuden ainoana ja muut on automaattisesti väärässä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ihminen kokee oman ideologiansa aina totuudeksi ja muiden ideologiat on sitten jotain harhaa.

Esim. sinun ideologiasi on se, että kaikki ihmiset ovat mustavalkoisia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen kokee oman ideologiansa aina totuudeksi ja muiden ideologiat on sitten jotain harhaa.

Se on kyllä valitettavan yleistä. Katso vaikka tätä maahanmuuttokeskustelua.

Vierailija

Aloittaja on periaatteessa oikeassa tutkimustenkin mukaan, mutta hän käyttää aika ääriesimerkkejä. Itse olen ateisti, mutta en pidä uskovia harhaisia. Olen myös feministi, mutta en näe naisten sortoa joka puolella.

Vierailija

Totta. Minusta ihmiset ovat idiootteja, ja kukaan ei voi tietää varmuudella mitään. Ainoa mihin jotenkuten uskon on: "Tiedän, että en tiedä mitään." En tiedä kuka tuon on alunperin sanonut, olisikohan Einstein. Ja ei, en pidä itseäni sen fiksumpana kuin muitakaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Minä taas näen maahanmuuttokeskustelun hyvinkin monipuolisena (enkä tarkoita nyt av-palstan ketjuja). Ehkä sinä huomaat pelkät ääripäät.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ihminen kokee oman ideologiansa aina totuudeksi ja muiden ideologiat on sitten jotain harhaa. Esim. kommunisti näkee totuutena yhteiskunta perustuu kapitalistiselle riistolle, feministille totuus on että naiset on sorrettuja joka suunnalta ja tämä on totuus ja muut ei vain tajua sitä, ateisti tietää että jumalia ei ole olemassa ja muut elää harhojen vallassa, uskovainen tietää että jumala on ja muut elää pimeyden vallassa. Kaikki näitä ismejä ja uskoja yhdistää se, että jos itse kannatat jotain niistä niin et usko että sinulla on joku ideologia, vaan pidät maailmankuvaasi totuutena ja muut on väärässä. Ihmiset usein uskoo että heillä ei ole mitään ideologioita, vaikka tällainen usko on yleensä varmin merkki että joku ideologia on saanut heistä niin vahvan otteen että he näkevät koko todellisuuden sen läpi ja ovat sokeutuneet omalle uskolleen.

Ihmiset ajattelevat asioista todella eri tavalla. Osittain johtuu siitä, että ihmisten aivojen rakenne on erilainen. Toisille ideamaailma on luonnollinen tapa nähdä asiat. Toiset taas painottavat enemmän logiikkaa ajattelussaan ja keskittyvät tosiasioihin.

Jos ajatellaan vaikka maahanmuuttoa, joka nyt herättää ihmisissä paljon ajatuksia, voidaan ajatella, että ihmiset suhtautuvat siihen monella eri tavalla. Toiset suhtautuvat tunteellisesti, pelkäävät tai vastaavasti nauttivat ilmiöstä. Toisille itse monikulttuurin ideologia on suuri arvo. Tällaiset ihmiset ehkä eivät voi käsittää, miksi jotkut voivat vastustaa maahanmuuttoa. Toiset taas käsittelevät asiaa siihen liittyvien hyötyjen ja haittojen näkökulmasta.

Ihmisiä on vaikea muuttaa. Meillä on niin monenlaisia ajattelutyylejä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Joo, en täysin kiellä väitteitäsi ja monesti toivoisin, että täällä voisi keskustella ilman ääripäitä. Itse pyrin tietoisesti katsomaan asioita monelta näkökannalta ja se on varmasti monen mielestä haahuilua ja kyvttömyyttä sitoutua mielipiteeseen :).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Toisen ideologian mukaan se on vain vapaiden yksilöiden välistä kilpailua markkinoilla jossa kyvykkäät pärjää ja muut putoaa pohjalle omaa syytään.

Se on yksikön vapautta siinä vaiheessa kuntyöntekijäpuolelle annetaan sama oikeus varastamiseen kuin yrittäjäpuolelle. Nykyinen malli ei ole mitään maailmanlaajuinen mafia, joka yrittää ohjata kaiken varallisuuden suurpääoman omistukseen.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat