jouluksi sähköttömään mökkiin. ruuat?

Vierailija

Eli jouluksi (5 päivää) lähdetään metän keskelle mökkiin jossa kaasuliesi ja takka. Jääkaappi löytyy. Mitä ruokahommia kehittelis? Kinkku ja pottuja? Vinkkejä?

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Juu säilyvyys ok. Meinasin et ei viitti mitään värkätä mihin tarttee paljon aineksia kun ei jaksa rahdata mukana... mut kyl kinkun lisäks varmaan kaopaa muutakin. Kiuasmakkaraa ainakin mukaan :D
-ap

Vierailija

Kyllä mä tekisin kunnon ateriat, onko siellä uuni? Siellähän helposti lämmittää vaikka laatikot. Minusta jouluna on kiva syödä hyvin. Vai repussako joudutte ruokanne kantamaan?

Vierailija

Laatikot voi tehdä etukäteen valmiiksi ja vain lämmittää mökillä. Olettaisin, että siinä kaasuliedessä on myös kaasu-uuni, jossa lämmitys käy helposti. Savukala on myös helppo ottaa mukaan.

Vierailija

Oletko käyttänyt aiemmin kyseisen mökin keittiötä? Tuli mieleen tuo kinkun paistaminen, että mahdollisesti paistaisin sen jo kotona etukäteen. Samoin kuin kaikki laatikotkin jo etukäteen valmiiksi.

Vierailija

Olen niin kade! Ei tosiaan tarvitse lähteä kiipeämään Everestille tai hiihtämään etelänavalle, tuo riittäisi hyvi, 3-4 päivää metsässä.

Mä olen niin haaveillut tuosta saunallisesta autiotupa joulusta sähköttömässä mökissä. Ja matkaa pitää olla autolta muutama kilsa hiihtäen. Sinne mökkiin pitää viedä tavarat kantamalla ja se onkin jutun ydin: matkassa on vain tarpeellinen.

Romanttisesti ajattelen sen menevän niin, että saa nukkua niin paljon kuin haluaa, mökissä on varaava uuni niin pysyy tupa mukavasti aamuun lämpimänä. Sitten kynttilöitä, myrskylyhdyllä  ja taskulampulla kanssa hipsitään ulkohuussille ja saunomaan. Joulukuusen virkaa saa hoitaa ojan penkalta salakaadettu pikkukuusi. Koristeita siihen ei tarvita. Aikaani kuluttaisin sinisillä ajatuksilla, kirjalla ja arkiaskareilla, pienillä hiito/vaellusretkillä. Puhelimen pitäisin kiinni.

Ruoka pistäisi siis sinne kantaa. Mukaan ottaisin tarpeeksi juomavettä, kuivalihaa, kuivahedelmiä+pähk.+rusina, teetä, mustikkasoppapusseja ... siis perus retkimuonaa. Pärjäisin yhden joulun hyvin ilman perinteisiä kinkkuja ja laatikoita. Yksi lahja per pää mukaan. Ja ajatelkaa sitä iloa minkä esim. villasukista, kunnon haskoista tai puhtaista pitkistä kalsareista tuolla saa!

Oikein hyvää, rentouttavaa ja retriitin omaista joulua sinulle ap! Toivottavasti kerrot sitten meille kuinka joulunne meni.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ulkona oletettavasti kylmää, joten säilyvyyden kanssa ei pitäisi olla samanlaisia ongelmia kuin kesällä mökkeillessä.

Ruoat kannattaa laittaa kuitenkin hyvin jemmaan, jos niitä meinaa säilyttää ulkona. Tuttavaperheellä meni 350 euron jouluruoat parempiin suihin (eläimet), kun olivat mökillä nostaneet kaiken ulos terassin pöydälle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen niin kade! Ei tosiaan tarvitse lähteä kiipeämään Everestille tai hiihtämään etelänavalle, tuo riittäisi hyvi, 3-4 päivää metsässä.

Mä olen niin haaveillut tuosta saunallisesta autiotupa joulusta sähköttömässä mökissä. Ja matkaa pitää olla autolta muutama kilsa hiihtäen. Sinne mökkiin pitää viedä tavarat kantamalla ja se onkin jutun ydin: matkassa on vain tarpeellinen.

Romanttisesti ajattelen sen menevän niin, että saa nukkua niin paljon kuin haluaa, mökissä on varaava uuni niin pysyy tupa mukavasti aamuun lämpimänä. Sitten kynttilöitä, myrskylyhdyllä  ja taskulampulla kanssa hipsitään ulkohuussille ja saunomaan. Joulukuusen virkaa saa hoitaa ojan penkalta salakaadettu pikkukuusi. Koristeita siihen ei tarvita. Aikaani kuluttaisin sinisillä ajatuksilla, kirjalla ja arkiaskareilla, pienillä hiito/vaellusretkillä. Puhelimen pitäisin kiinni.

Ruoka pistäisi siis sinne kantaa. Mukaan ottaisin tarpeeksi juomavettä, kuivalihaa, kuivahedelmiä+pähk.+rusina, teetä, mustikkasoppapusseja ... siis perus retkimuonaa. Pärjäisin yhden joulun hyvin ilman perinteisiä kinkkuja ja laatikoita. Yksi lahja per pää mukaan. Ja ajatelkaa sitä iloa minkä esim. villasukista, kunnon haskoista tai puhtaista pitkistä kalsareista tuolla saa!

Oikein hyvää, rentouttavaa ja retriitin omaista joulua sinulle ap! Toivottavasti kerrot sitten meille kuinka joulunne meni.

Just näin meinataan aika viettää miesystävän kanssa :) aikuisten joulu

Vierailija

Mä luin tuota ajatellen, että toi olis mun henkilökohtainen helvetti.

Sitten tajusin, ettei tuo olekaan mikään lapsiperhejuttu ja tulin vähän kateelliseksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eli jouluksi (5 päivää) lähdetään metän keskelle mökkiin jossa kaasuliesi ja takka. Jääkaappi löytyy. Mitä ruokahommia kehittelis? Kinkku ja pottuja? Vinkkejä?

Ei ole meilläkään mökillä sähköjä, joskus pohdittiin asiaa ja kaikki oli sitä mieltä ettei tarvita. Kaikki kokkaaminen ollaan tehty puuhellalla ja uunilla ja siellä on valmistunut kaikki riistasta lähtien. Kalaa ollaan grillattu ja savustettu pihassa.

Suosittelenkin kalaa, koska siitä saa heti ruuat kaikille kun yhden kunnollisen kokoisen fisun savustaa/grillaa.

Lisäksi lihakeitot yms. on helppoja jos ei halua pidemmän kaavan mukaan mennä, koska lieden lämpö ei silloin ole justiinsa, kun niitä voi haudutella tunteja. 

Mies

Vierailija

Rosollia ja italiansalaattia, graavikalaa ruisleivälle (halutessa tillismetanaa päälle), ne nyt ei ainakaan ole vaikeita jouluruokia tuonne viedä ja voi tehdä valmiiksi (ainakin 2-3 päivälle). Riisipuuroainekset varmasti myös helppo viedä. Joululimppua, riisipiirakoita voi myös tehdä/hankkia etukäteen. Savukala tosiaan hyvä myös, lihapullat. Paljon löytyy siis jouluisia ruokia mukaan otettavaksi joita voi osi /täysin etukäteen valmistaa. Loppupäähän voi ottaa varalta hernesoppaa tms.

Herkutteluun kuivakakkua,piparia, glögiä, suklaata. Nekin voi hankkia/tehdä etukäteen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä luin tuota ajatellen, että toi olis mun henkilökohtainen helvetti.

Sitten tajusin, ettei tuo olekaan mikään lapsiperhejuttu ja tulin vähän kateelliseksi.

Juu ens vuonna sit lasten kans. Nyt vaan minä ja mies, ruokaa, rommia, nukkumista ja naiskentelua ;)

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat