Onkohan kuinka laitonta teettää kalenteri netistä otetuista kuvista omaan käyttöön tai lahjaksi?

Vierailija

Aattelin jos mummolle väsäisi kalenterin entisestä kotikaupungista, kun ei lapsistakaan ole tullut juuri otettua kuvia tänä vuonna mutta saako noiden kuvafirmojen systeemeihin käyttää netistä otettuja kuvia vai täytyykö olla omat?

Saahan sen toki kierrettyä itse askartelemallakin mut ei tule niin nättiä...

Kommentit (3)

Vierailija

Etsit joka kuvasta tekijänoikeusmerkinnän:

CC0 tarkoittaa että saa käyttää miten tahansa. Joillakin lisensseillä saa käyttää ei-kaupalliseen ja/tai yksityiseen käyttöön eli kalenteri on ok, joissakin pitää mainita tekijän nimi samassa yhteydessä. Jos otat kuvakirjastoista niin siellä todennäköisesti on jonkinlainen tekijänoikeusmerkintä, jos vain googlaat niin voit saada satunnaisten ihmisten kuvia joita joko ei kiinnosta vähääkään tai nostavat oikeusjutun jos sattuvat tulemaan käymään mummosi luona. Kannattaa kuitenkin olla tarkkana ettei vahingossakaan käytä kenenkään ammattikuvaajan ottamaa kuvaa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Creative_Commons_license

Vierailija

Omaan käyttöön saat tehdä ihan mitä haluat. Eri asia on, että nettikuvissa ei välttämättä laatu riitä, näyttävät painettuna tuhruisilta.

IPR-juristi

Vierailija kirjoitti:
Omaan käyttöön saat tehdä ihan mitä haluat. Eri asia on, että nettikuvissa ei välttämättä laatu riitä, näyttävät painettuna tuhruisilta.

No joo - jos itse sen kalenterin printtaa, niin sitten on suunnilleen laillisuuden puolella. Mutta jos toimittaa esim. ifolorille tmv. valmistettavaksi, niin sitten ei enää olla "itse omaan käyttöön valmistamisen" puolella. Ainakin jossain vaiheessa painotalot pyysi tilauksen yhteydessä vakuutusta siitä, että teettäjällä on materiaaliin tekijänoikeudet.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat