Voisko joku valaista, millä muotoa siivoojan työ on raskasta?

Vierailija

Ei ainaka se moppaus, oon kokeillu ja moppi hyvin kevyt kun se on vaan nihkeeks kasteltu.
Ei pölyjen pyyhintä, siinäki rätti lähes kuiva ja on huiskat.
Ei lattioiden pesu, on koneet.
Ei vessojen pesussakaan hiki tule.

Mikä siellä niin raskasta on?

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Tätä olen miettinyt itsekkin. Sekö siitä tekee raskasta että pitää siivota monta tuntia ja yhyy pitää siivota muiden jäljet? Ihme tarve siivoojilla on ainakin tuoda esiin tätä kuinka heidän työnsä on raskasta ja sitä ei kuka tahansa pysty/osaa tehdä. Ei ehkä ilman perehdytystä osaakkaan mutta enpä osaisi kassakonettakaan käyttää ennen opetusta.

Vierailija

Nii-in. Ja rakennusmiehen työssä, mikä siinä muka on raskasta? Vasara on kevyt, oon itte kokeillut. Yksi tiili on kans melko kevyt, äkkiäkös noita kantelee. Samoin hoitajan työ on hirveän kevyttä, minäkin pyyhin oman takapuoleni joka ikinen päivä, syötän ja pesen itseni  enkä ole vielä siitä rasittunut. 

Samoin orjan työ on varmaan hirveän helppoa. Täysi ylläpito ja työsuhde kestää loppuelämän. En ymmärrä mitä nekin on aikanaan valittaneet. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Nii-in. Ja rakennusmiehen työssä, mikä siinä muka on raskasta? Vasara on kevyt, oon itte kokeillut. Yksi tiili on kans melko kevyt, äkkiäkös noita kantelee. Samoin hoitajan työ on hirveän kevyttä, minäkin pyyhin oman takapuoleni joka ikinen päivä, syötän ja pesen itseni  enkä ole vielä siitä rasittunut. 

Samoin orjan työ on varmaan hirveän helppoa. Täysi ylläpito ja työsuhde kestää loppuelämän. En ymmärrä mitä nekin on aikanaan valittaneet. 

Taisi osua arkaan paikkaan kun noin puollustaudut ja unohdit itse kysymyksen? Aina ihme kiertelyä ja kaartelua kun aiheen ottaa esille.

Vierailija

Jos sinua kiinnostaa oikein kovasti, lähde yhdeksi päiväksi varjostamaan siivoojaa ja tee vaikka ilman välineitä ne samat pyyhkimiset, kumartelut, veivaamiset ja kokovartalovääntö, jota siivooja tekee koko työaikansa. Ne rankemmat työt muuten tehdään silloin, kun tilat ovat ihmisistä tyhjät, joten voit yllättyä.

Vierailija

Erään tunnetun firman leivissä olin opiskeluaikana. Työtä oli tehtävä sellaisella tahdilla, että hiki virtasi. Keskisyke autokorjaamoa siivotessa oli 150, mittasin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei ainaka se moppaus, oon kokeillu ja moppi hyvin kevyt kun se on vaan nihkeeks kasteltu.
Ei pölyjen pyyhintä, siinäki rätti lähes kuiva ja on huiskat.
Ei lattioiden pesu, on koneet.
Ei vessojen pesussakaan hiki tule.

Mikä siellä niin raskasta on?

Vaihda sitten ammattia siihen siivoojaan hommiin. Mitäs täällä valitat ...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos sinua kiinnostaa oikein kovasti, lähde yhdeksi päiväksi varjostamaan siivoojaa ja tee vaikka ilman välineitä ne samat pyyhkimiset, kumartelut, veivaamiset ja kokovartalovääntö, jota siivooja tekee koko työaikansa. Ne rankemmat työt muuten tehdään silloin, kun tilat ovat ihmisistä tyhjät, joten voit yllättyä.

No huh onpa kyllä raskasta. Kyllä normaali painoinen ja kuntoinen tuollaisesta selviää mutta enpä tosiaan kovin usein ole sellaista nähnyt

Vierailija

Riippuu täysin siivouskohteesta. Olen siivonnut toimistoja, ja se on todellakin kevyttä työtä. Roskat enimmäkseen paperia, ainoa raskaampi on keittiön roskis. Sinne toimistolle tuli tilauksetkin valmiiksi komeroon.

Sitten olen ollut invalidien palvelutalossa. Se vasta oli raskasta. Aikuisten vaipat painavat aika paljon. Roska oli harvoin käsipaperia vaan enimmäkseen just ruokaa ja vaippoja, eli 150 litran säkille tulee painoa. Niitä säkkejä tuli valtava määrä ja ne piti kantaa itse aika kaukana sijaitsevaan jätepisteeseen. 

Vessojen siivoaminenkin on kevyttä kerran mutta jos sitä samaa kyykistelyä tekee 8 h niin sitten se on jo raskasta. Kyykkyyn, ylös, kyykkyyn, ylös. 

Viimeisenä asiakkaiden asenne. Heitellään roskia lattialle koska "hehe, pitäähän sulla olla töitä!" Tulee valituksia että "vessaa ei ole siivottu" jos siivouksen jälkeen joku on sotkenut vessan. Lattiaan yön aikana kuivunut paska ei helposti irtoa, kun joku pulsu on vääntänyt yleisövessan lattialle tortut. 

Myös työajat voivat olla raskaita. Itsellä esimerkiksi yhteen aikaan arkisin ensin aamylla 6-9 ja sitten eri paikassa 18-20. Aamut on aikaisia mutta iltaisinkaan ei pääse aikaisin nukkumaan. Tuosta kertyy tunteja niin vähän ettei voi hankkia autoa, joten piti polkea kohteisiin, jotka olivat aika kaukana toisistaan. 

Vierailija

Pistä täydet suojavarusteet päälle (=huppu, silmä - ja hengityssuojaimet sekä kk-vaatteet) ja siivoa eristyshuonetta. Niitä huoneita voi olla rivissä 5-10. Sano sen jälkeen onko hiki siivoamisesta ja suojainten riisumisesta ja pukemisesta.

Vierailija

Itse tekisin edelleen siivoushommia jos se ei olisi ollut niin stressaavaa. Siivosin parissa eri firmassa ja ne aikataulutukset oli ihan mahdottomia. Esim Prisman kokoinen kauppa piti "siivota" lattiasta kattoon yksin 2h aikana ja 20km siirtymät piti sisällyttää kohdeaikaan. Kuulemman ajomatkat oli taukoja päivän aikana kun pääsi istumaan auton rattiin. Ja sitten se ihmisten asenne ja monta muuta juttua...

Vierailija

Eihän siivoojan ammatti ole edes raskas? Paljon helpompaa kuin monissa muissa ammateissa eikä ole henkisiä paineita. Ihme tarve siivoojilla tuoda työn raskautta esille.. Koska olette viimeksi nähneet kuinka oikeasti raskasta työtä tekevä valittaa täällä työn raskaudesta? Niinpä.. Harvemmin totta olevia asioita täytyy todistella kenellekkään.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat