Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaverini ei ulkoile eikä liiku siis yhtäään, ollenkaan, koskaan . Ja ikää yli 40v.

Vierailija

Hyvä ystäväni asuu omakotitalossa mutta ei ulkoile eikä harrasta mitään liikuntaa koskaan, ollenkaan. Hän kävelee sen verran että kävelee autolle, ja kaupoissa. Hän ajaa autolla joka paikkaan eikä edes omista kuin korkeakorkoisia kenkiä. Jos hän menee talonsa pihalle, hän itsuu tupakalla katoksen alla.

En ensinnäkään tajua sellaista elämäntyyliä, että ei ulkoilla. Edes kävelylenkillä. Minulla tulee pää kipeäksi ja iho kopristuu ihan korpuksi, jos en pääse ulos. Kaverini perheessä ei käydä ulkona kuin sen postilaatikon ja auton luo.
Hänen miehensä on samaa maata. Hän tosin on kesällä pihalla sen verra että leikkaa pienen nurmikon, mutta muuten ei heillä kyllä ulkona olla.
Miten valtavan epäterveellistä täysin liikkumaton elämä on. En oikein edes tajua sitä.
Ne käy kaupassa, laittaa ruokaa ja vähän puuhastelee kototna. Sitten kumpikin istuu sohvalle omalle paikalleen ja siinä ne sitten kököttää kunnes toinen tai molemmat nukahtaa sohvalle.
Isot lapset samanlaisia.Kumpikaan ei edes tiedä,mitä liikunta on ja mitä voisi tehdä. Ja ulkoilu loppui siihen kun sai ajokoritin eikä tarvi enää ajaa pyörällä.

En mäkään nyt mikään ulkoilmaihmisen näköinen ole, mutta käyn kyllä tunnin kävelyllä vähintään 3 kertaa viikossa. Täytyyhän ihmisen ulkona käydä ja liikkua.
Mainittakoon että sekä kaverini että miehensä ovat kyllä nykyään aika ylipainoisia. Miltähän se kroppa näyttää 10 vuoden kuluttua? Entä jaksaminen?
Kaveri ei kuuntele yhtään kun pyydän ulos kävlelylle, aina on huono ilma tai kiire kotona. Millä voisi motivoida liikkumaan?

Kommentit (12)

Vierailija

Mä olen ihan samanlainen. Ikää 41. Ei kiinnosta terveysasiat yhtään, eikä ulkonäkökään. Ja inhoan ulkoilua ja liikuntaa, joten jätän väliin mieluummin. Mä olen kyllä hoikka tästä huolimatta, eikä mitään jaksamisongelmiakaan ole. Enkä usko että tuleekaan - ei vanhempanikaan ole ikinä mitään liikkuneet tai ulkoilleet ja 70-v:nä erittäin hyvässä kunnossa ja hoikkia edelleen. 

Mua jos joku yrittäisi motivoida liikkumaan, vaikka sanoisin ettei kiinnosta, niin aika äkkiä alkaisin vältellä moista "kaveria", joka ei hyväksy oikeuttani tehdä omaa elämääni ja kroppaani koskevat ratkaisut ihan itse. Itsehän ne seurauksetkin kannan.

Vierailija

Minäkään en ulkoile, en VOI vammani takia. Ihmettelijöitä riittää, koska vammani ei sinällään näy ulospäin. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
ei vanhempanikaan ole ikinä mitään liikkuneet tai ulkoilleet ja 70-v:nä erittäin hyvässä kunnossa ja hoikkia edelleen.

Oo la laa, ihan 70-vuotiaina hyvässä kunnossa! Mun isovanhempani ovat vielä yhdeksänkymppisinä täysissä ruumiin ja sielun voimissa, koska ovat liikkuneet koko ikänsä. En kehtaa ylpeillä päivittäisellä kuuden kilometrin lenkilläni, koska mummini tekee saman :D

Vierailija

Tuollaiset ihmiset pitäis sitoa auton vetokoukkuun ja kävelyttää pakosta.

ÄÄÄÄrimäisen tylsä elämä tuollainen että kököttää koko elämänsä samassa paikassa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

ÄÄÄÄrimäisen tylsä elämä tuollainen että kököttää koko elämänsä samassa paikassa.

Ja tämä kaivelee sinua... miksi? Kyllä minä liikun työssäni ihan tarpeeksi, ei minun tarvitse lähteä lenkille töitten jälkeen jos ei huvita. Varsinkaan syksyn pimeillä ja sateisilla säillä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Se nainenhan kävelee kuitenkin kaupoissa. Kyllä jonkun Ikean kiertäminenkin käy lenkistä :D

Vierailija

Pidän äitiäni varoittavana esimerkkinä. Itse olen nyt 52-vuotias.

Äitini jäi leskeksi juuri ikäisenäni ja oli ylipainoinen. Kaikki liikunta jäi siihen, no, viimeistään siihen, kun jäi varhaiseläkkeelle 55-vuotiaana.

Kauppaan, jonne oli kilometri, piti mennä autolla. Pyörälläkään ei ajanut, ei tosin vuosikymmeniin sitä tehnyt. Pyörästä hän luopui kokonaan. Kun olin lapsi, hän hiihtikin, mutta eipä sitä tehnyt enää vuosikymmeniin. 

Pikkuhiljaa ulkoisti siivouksenkin, marjatkin hän osti, vaikka nuorempana marjasti kovasti. 

Ja vaivat alkoivat ylipainonkin seurauksena. Masennus tietenkin, se nyt on selvä juttu. Selkä- ja lonkkakivut tulivat varmasti liikkumattomuuden seurauksena ja olivat sitten este liikkumiselle.  Jo kuusikymppisenä isoissa marketeissa käyminen tuotti vaikeuksia, ja voi voi sitä voivottelujen määrää. Sitten tulikin demenentia. 

Jossain vaiheessa olin hänen mukanaan ortopedillä, ja kyllä hävetti, kun äiti sanoi lääkärille, että hänelle ei liikunta sovi, hän tulee siitä vaan kipeäksi. Tätä äiti oli minullekin toitottanut, että voi hyvänen aika, kun hän kävi kerran jumpassa, niin hän ei päässyt seuraavana päivänä sängystä ylös. Yritin selittää, että ne kivuthan ovat johtuneet maitohapoista lihaksissa jne jne. Jakeluun ei mennyt. 

En halua olla samanlainen. Joskus minulla on vähän laiskempia liikuntakausia, mutta silloinkin auto jää pihaan, ja arjen menot ja työmatkat kävelen tai pyöräilen. 

Vähän ärsyttääkin nuo liikkumattomat, jotka sanovat, että liikkumattomuus on heidän oma asiansa. Kyllä masennus, nivelvaivat ja ylipainon tuomat terveysongelmat maksavat yhteiskunnalle. Moralisti en kuitenkaan halua olla, itsekin tupakoin jonkin verran. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ja tämä kaivelee sinua... miksi? Kyllä minä liikun työssäni ihan tarpeeksi, ei minun tarvitse lähteä lenkille töitten jälkeen jos ei huvita. Varsinkaan syksyn pimeillä ja sateisilla säillä.

Meneekö vapaapäivät krapulassa makoillessa?

Vierailija

Toi on oikeasti yleinen ongelma. Olet hyvä ystävä, kun ehdotat yhdessä ulkoilua. Muuta on vaikea tehdäkään.. Ja joku kehui että joku on 7-kymppisenä hyvässä kunnossa vaikka elämänsä maannut sohvalla, niin toki poikkeuksia löytyy, mutta yleensä ne jotka ekana jää sängyn pohjalle makaamaan, on niitä joilla heikoin fysiikka. Liikkumattomuus korreloi myös muistisairauksien kanssa.  

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Meneekö vapaapäivät krapulassa makoillessa?

En ole ylempi kommentoija, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn, onko sinulla itselläsi alkoholi- ongelma kun tuollaisia utelet? Meinaat kun itse makailet krapulassa, niin muutkin tekevät niin? 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat